Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom
Dátum:
Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
V posledných rokoch a najmä po prijatí novely
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov uverejnenej pod č. 102/2010 Z.z.
s účinnosťou od 1. apríla 2010 sa jednou zo zásadných konfliktných oblastí v kompetenciách orgánov
obce stala ich pôsobnosť vo vzťahu k obecnému úradu. Napätie medzi starostom obce a obecným
zastupiteľstvom sa prejavilo v širokom priereze kompetencií orgánov obce, no najmä obecného
zastupiteľstva vo vzťahu k obecnému úradu.
Ako príklady z praxe možno
uviesť predovšetkým:
-
prijímanie uznesení obecným zastupiteľstvom s jednoznačným nositeľom zodpovedným za
aplikáciu úloh obsiahnutých v uznesení,
-
prijímanie uznesení so stanoveným termínom splnenia úloh,
-
následná kontrolná pôsobnosť obecného zastupiteľstva vo vzťahu k výkonu prijatých
uznesení a
-
vzťah obecného zastupiteľstva k prednostovi obecného úradu a iným zamestnancom
obce.
Naznačené napätia vyústili do konfliktných situácii v mnohých samosprávach a vo viacerých
prípadoch aj s uplatnením prostriedkov prokurátorského dozoru a následným prieskumom v správnom
súdnictve.
Uvedené problémy sú podporené, podľa môjho právneho názoru, nekoncepčnou zmenou
legislatívneho zakotvenia obecného úradu a to novelou zákona
č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov -
zákonom č. 102/2010 Z.z. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení").
Dôsledkom sú
protichodné výkladové prístupy
v odbornej verejnosti na jednej strane a
v aplikačnej praxi, v dozorovej činnosti prokuratúry a "precedentnom súdnom rozhodnutí" na druhej
strane.Pre správne pochopenie kompetencie orgánov obce vo vzťahu k obecnému úradu, a jeho zložkám
aj personálnemu zamestnaneckému substrátu preto potreba zrealizovať
dôslednú právnu
interpretáciu
.Zákonodarca upravuje inštitút obecného úradu v ustanovení
§ 16 zákona o obecnom zriadení. Na túto úpravu
nadväzuje úprava riadenia obecného úradu v § 17 zákona o
obecnom zriadení.
Charakteristika obecného úradu
Povaha obecného úradu býva medzi predstaviteľmi volených orgánov obce aj v širšej laickej
verejnosti často ponímaná úplne nesprávne. Toto nesprávne ponímanie spočíva v
zamieňaní "obce" a
"obecného úradu"
, pričom toto zamieňanie spočíva tak v terminologickom, ale aj obsahovom
nerozlišovaní týchto dvoch odlišných právnych pojmov.Takéto nesprávne chápanie spočíva v historických prežitkoch spojených s pamäťou verejnosti
na pôsobenie miestnych národných výborov, ktoré si laicky po roku 1990 verejnosť zamenila za pojem
obecné úrady. Preto sa možno v aplikačnej praxi pomerne často stretnúť napríklad s nesprávnymi
slovnými spojeniami: zamestnanec obecného úradu, rozhodnutie obecného úradu, právomoc obecného
úradu, majetok obecného úradu a pod.
Nevhodne však na jednom mieste použil pojem "obecný úrad" dokonca aj samotný zákonodarca,
a to v
zákone č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k
informáciám
(zákon o slobode informácií) v z.n.p. Vo vzťahu k
obecnej samospráve zákon o slobode informácií v
§ 19 ods. 2 stanovuje zmätočnú úpravu
rozhodovania o odvolaní voči rozhodnutiu prvostupňového orgánu o nesprístupnení informácie "Ak
ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor)."
S uvedenou
nevhodnou zákonnou konštrukciou sa musela vysporiadať judikatúra v celom rade zbytočných
preskúmavacích súdnych konaní:Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn.
8 Sžo 455/2009 z 28. januára 2010:
"Najvyšší súd
Slovenskej republiky sa zaoberal otázkou právnej subjektivity Mestského úradu Žilina označeného v
žalobe ako žalovaný, ktorý mal podľa žalobcu napadnuté rozhodnutie vydať, a teda aj jeho pasívnou
legitimáciou. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne
hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami
(Čl. 65 ods. 1 Ústavy SR,
§ 1 ods. 1 druhá veta zákona č. 369/1990 Zb.).
Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a starostu (poznámka autora: podľa právneho
stavu účinného do 31. marca 2010), pričom úlohy obecnej rady a obecného úradu plní v mestách mestská
rada a mestský úrad. Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného
zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
Zákon o obecnom zriadení nepriznal obecnému úradu,
resp. mestskému úradu právnu subjektivitu, tú má len obec (resp. mesto).
Subjekt označený v
žalobe ako žalovaný nie je spôsobilý byť nositeľom práv a povinností, nemá právnu subjektivitu a
napokon takto označený subjekt ani neexistuje. Nedostatok hmotnoprávnej, a tým zákonite i nedostatok
procesnej spôsobilosti byť účastníkom konania je takým nedostatkom podmienky konania, ktorý je
neodstrániteľný
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.