Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom (II.)
Dátum:
Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
(Dokončenie z minulého
čísla)
Príspevok nadväzuje na prvú časť príspevku, ktorá bola ťažiskovo venovaná
charakteristike obecného úradu. V druhej časti je analyzované riadenie obecného úradu a postavenie
prednostu obecného úradu. Dôraz je kladený na vzťah obecného zastupiteľstva voči obecnému úradu a
jeho prednostovi, prípadne iným zamestnancom obce.
Riadenie obecného úradu
Podľa ust. § 16 ods. 3 a
4 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení")
"Prácu obecného úradu riadi starosta. V obciach s väčším počtom zamestnancov
môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu."
Prácu obecného úradu je pritom možné chápať ako súhrn pracovných výkonov zamestnancov
obce.
Starostovi obce je tak priznaná pozícia riadiaceho subjektu zodpovedného za riadne
fungovanie a bezporuchový chod obecného úradu. Starostovi obce teda zákonodarca okrem postavenia
výkonného orgánu obce a štatutárneho orgánu obce zveruje aj postavenie "manažéra obecného
úradu".
Toto manažérske postavenie zahŕňa všetky druhy riadenia organizácie, t.j.:
-
pracovnoprávne riadenie,
-
finančné riadenie,
-
odborné riadenie a organizačné riadenie obecného úradu.
Takémuto riadeniu koreluje zodpovednosť za plnenie úloh obecným úradom, ktorá je na
starostovi obce. Riadeniu koreluje aj kontrola plnenia úloh zabezpečovaných obecným úradom v zmysle
zásady
"kto riadi, ten aj kontroluje".
Starosta obce následne ako štatutárny orgán obce v
rámci pracovnoprávnych vzťahov vyvodzuje pracovnoprávnu zodpovednosť voči zamestnancom obce
tvoriacim personálny substrát obecného úradu v prípade neuspokojivého plnenia ich pracovných
úloh.Z takto charakterizovaného riadiaceho postavenia starostu obce vyplýva, že ide o
pozíciu, na ktorej náležitý výkon sa vyžadujú rozsiahle riadiace schopnosti, odborné zručnosti,
poznatky z oblasti plnenia úloh samosprávy a osobnostné morálne predpoklady.
Preto, podľa môjho hodnotenia, nemožno akceptovať objavujúce sa názory, že starosta obce
nemusí byť vôbec znalý problematiky fungovania obecnej samosprávy a teórie riadenia organizácie
verejnej správy, ak má dostatočný a schopný administratívny personál obecného úradu. Takéto názory,
žiaľ, pre aplikačnú prax pomerne časté, úplne popierajú význam funkcie starostu obce.
V prípade väčších obecných samospráv
plnenie úloh obce voči širšej skupine
obyvateľov a voči väčšiemu územnému celku priamo podmieňuje potrebu širšej personálnej základne
obecného úradu
, ten., že v prípade väčšej obce/mesta, viac zamestnancov pracuje na
obecnom/mestskom úrade.Keďže riadenie organizácie s väčším počtom zamestnancov je náročné, vo veľkých obciach by
tak hrozilo riziko, že starosta obce podstatnú časť svojej aktivity vyčerpá práve na riadenie
obecného úradu. Takéto naplnenie výkonu funkcie starostu však rozhodne nie je hlavným zmyslom jeho
právneho postavenia v slovenskej obecnej samospráve.
Prioritnou úlohou starostu obce je totiž správa obce v najširšom možnom význame, a nie
riadenie organizácie, ktorá je síce nevyhnutným, ale predsa len "administratívno-technickým zázemím"
na riadne fungovanie orgánov obce.
Zákonodarca v snahe prekonania tohto rizika stanovuje možnosť v obciach s väčším počtom
zamestnancov
zriadiť funkciu prednostu obecného úradu
. Funkcia prednostu obecného úradu
predstavuje fakultatívnu funkciu
v obecnej samospráve.Zriadenie funkcie prednostu obecného
úradu
Podľa § 17 ods. 1 prvej vety zákona o obecnom
zriadení
"Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho
prácu organizuje prednosta."
Fakultatívnosť funkcie prednostu spočíva v tom, že platná právna úprava nepredpisuje
povinnosť zriadiť funkciu prednostu v žiadnej kategórií obcí, napr. nad konkrétny počet obyvateľov
alebo zamestnancov obce.
Zákonom použitý pojem
"väčší počet zamestnancov"
predstavuje neurčitý právny
pojem
. Nie je možné určiť presnú hranicu, v prípade dosiahnutia ktorej je už nevyhnutné, aby bol
súčasťou organizácie pracovník, ktorého výlučnou pracovnou náplňou bude riadenie tejto
organizácie.Podľa § 17 ods. 1 druhej vety zákona o
obecnom zriadení
"Prednostu vymenúva a odvoláva starosta."
Vymenovanie a odvolanie prednostu obecného úradu je vo výhradnej kompetencii starostu
obce, a preto je plne na jeho úvahe, aby rozhodol o potrebe zriadenia funkcie prednostu obecného
úradu.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.