Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe
Podľa opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), sú v § 19 vymedzené pravidlá účtovania transferov. V súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) – prostriedky Európskej únie sa zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu po ich prevode z mimorozpočtového účtu Ministerstva financií SR na príjmový účet platobnej jednotky. Príjemcami prostriedkov EÚ sú aj obce, rozpočtová alebo príspevková organizácia v pôsobnosti obce. Obec v tomto prípade je príjemcom transferu.
♦ Príklad č. 1:
Obec realizuje výdavky na obstaranie dlhodobého majetku v sume 180 000 € z nenávratných finančných príspevkov zo štrukturálnych fondov EÚ systémom refundácie. Na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku sa obec zaviazala na refundácii obstarania majetku z vlastných zdrojov vo výške 6 %, 80 % z fondov EÚ a zvyšných 14 % z prostriedkov štátneho rozpočtu.
P. č. |
Text účtovného prípadu |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|---|
1. |
Prijatá FA za obstaranie technického zhodnotenia budovy: a) vlastné zdroje obce b) cudzie zdroje štátneho rozpočtu c) financovanie z fondov EÚ vo výške 80 % |
10 800,− 25 200,− 144 000,− |
042/3 042/2 043/1 |
321 321 321 |
2. |
Úhrada faktúry v bankového účtu obce (uvedú sa kódy zdroja 41 – z rozpočtu obce, 43 – z predaja majetku, 46 – z peňažných fondov obce, 11Gx – spolufinancovanie) |
180 000,– |
321 |
221 |
3. |
Prijatý kapitálový transfer z EÚ na obstaranie majetku prostredníctvom štátneho rozpočtu ERK 322 001 |
144 000,– |
221 |
357/1 |
4. |
Zúčtovanie kapitálového transferu z EÚ ako časovo rozlíšený výnos (účtovný prípad 3), účtovanie v rámci analytickej evidencie |
144 000,– |
357/1 |
384/1 |
5. |
Prijatý kapitálový transfer zo štátneho rozpočtu na obstaranie majetku prostredníctvom ERK 322001 |
25 200,– |
221 |
357/2 |
6. |
Zúčtovanie kapitálového transferu zo štátneho rozpočtu ako časovo rozlíšený výnos (účtovný prípad 3), účtovanie v rámci AE analytickej evidencie |
25 200,– |
357/2 |
384/2 |
7. |
Zaradenie majetku v obstarávacej cene do používania: a) vlastné zdroje obce b) cudzie zdroje štátneho rozpočtu c) financovanie z fondov EÚ vo výške 80 % |
10 800,− 25 200,− 144 000,– |
021 021 021 |
042/3 042/2 042/1 |
8. |
Ročný odpis budovy vo výške 1/50 z obstarávacej ceny: − cudzie zdroje − vlastné zdroje |
3 384,− 216,– |
551 551 |
081 081 |
9. |
Zúčtovanie kapitálového transferu do výnosov vo vecnej a v časovej súvislosti (účtovný prípad 8) |
3 384,− |
384/AÚ |
694 |
Obstaraním dlhodobého majetku obce z prostriedkov pomoci Európskej únie, z prostriedkov štátneho rozpočtu a spolufinancovaním obce sa zvýšia cudzie zdroje (t. j. z fondov EÚ a štátneho rozpočtu) a znížia sa vlastné zdroje obce (refundáciou z vlastných zdrojov obce). Obec na preúčtovanie kapitálových výdavkov použije príslušný kód zdroja na základe ekonomickej rozpočtovej klasifikácie (opatrenie MF/010175/2004-42 ERK).
Transfery plynúce zo štátneho rozpočtu sa účtujú podľa postupov účtovania v účtovnej skupine 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy. Transfer prijatý z Európskej únie sa však účtuje v účtovej skupine 37 – Iné pohľadávky a záväzky, prostredníctvom účtu 371 – Zúčtovanie s Európskymi spoločenstvami. Dotácie, rozpočtové bežné a kapitálové výdavky, granty a príspevky obce nazývame transfermi.
♦ Príklad č. 2:
Obec môže prijímať transfery zo štátneho rozpočtu na úhradu výdavkov (nákladov) týkajúcich sa preneseného výkonu štátnej správy, účelové dotácie z rozpočtu vyššieho územného celku, z rozpočtu inej obce, ďalšie dotácie zo štátneho rozpočtu, finančné prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky. Postup účtovania prijatého bežného transferu zo štátneho rozpočtu v obci je takýto.
Účtovanie bežného transferu obce zo štátneho rozpočtu
P. č. |
Text účtovného prípadu |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|---|
1. |
Prijatie bežného transferu zo štátneho rozpočtu |
2 751,− |
221 |
357 |
2. |
Účtovanie nákladov – mzdy zamestnancov materskej škôlky Spotreba materiálu Náklady na opravu kopírovacieho stroja |
1 900,− 480,− 250,− |
521 501 511 |
331 112 321 |
3. |
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov z transferov vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladmi |
2 630,– |
357 |
693 |
4. |
Použitie prostriedkov z bežného transferu zo štátneho rozpočtu na úhradu záväzkov: − miezd materskej škôlky − faktúry za opravy |
1 900,− 250,− |
331 321 |
221 221 |
5. |
Zúčtovanie nespotrebovaného bežného transferu zo štátneho rozpočtu ku koncu roka |
121,– |
357 |
384 |
Nespotrebované (resp. nevyčerpané) finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v sume 121 € obec zaúčtuje na strane MD účtu 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku a na strane Dal účtu 384 – Výnosy budúcich období.
♦ Príklad č. 3:
Postup účtovania prijatého bežného transferu z Európskych spoločenstiev priamo z rozpočtu Európskej únie v obci je takýto.<
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.