Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Tvorba a vydávanie všeobecne záväzných nariadení a vnútorných predpisov obcí
Dátum:
Tvorba a vydávanie všeobecne záväzných nariadení a vnútorných predpisov obcí
Cieľom tohto príspevku je predstaviteľom obcí a miest poskytnúť relevantné informácie
súvisiace s normotvorbou obcí, t.j. sprostredkovať teoretické poznatky a praktické odporúčania pri
vydávaní dvoch druhov normatívnych právnych aktov slovenských obcí, a to:
1. všeobecne záväzných nariadení obce a
2. vnútorných predpisov obce.
Účelom článku teda nemá byť dôsledná analýza niektorého z úsekov obecnej správy
regulovaného jednotlivými všeobecne záväznými nariadeniami obce – napr. problematika miestnych daní
a poplatkov alebo sociálne zabezpečenie, či úprava životného prostredia obce.
Jeho účelom je sprostredkovať čitateľom informácie o:
1. povahe normatívnych aktov obce,
2. členení normatívnych aktov obce,
3. procese tvorby normatívnych aktov obce,
4. publicite normatívnych aktov obce.
Pojem všeobecne záväzných nariadení obce
Inštitút všeobecne záväzných nariadení („VZN“) obce je konkretizovaný, vychádzajúc z
Čl. 68 a
Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky č.
460/1992 Zb., v
§ 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.
n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
Samotný zákon o obecnom zriadení nedefinuje, čo je
to všeobecne záväzné nariadenie, ale upravuje:
- V § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení:
„Obec môže vo veciach
územnej samosprávy
vydávať všeobecne
záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej
republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná
rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným
zákonom.“
- V § 6 ods. 2 zákona o obecnom zriadení:
„Vo veciach, v ktorých obec plní
úlohy štátnej správy
,
môže vydávať všeobecne záväzné nariadenia len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
Také všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými
zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom,
so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných
ústredných orgánov štátnej správy.“
Normotvornou
činnosťou obce sa rozumie činnosť obce spočívajúca v tvorbe
právnych noriem, v ich zdokonaľovaní, zmene a rušení. Vychádzajúc z uvedeného teória správneho práva
všeobecne záväzné nariadenie definuje ako normatívny právny akt vydaný obecným zastupiteľstvom,
ktorého obsah je záväzný pre všetky fyzické osoby a právnické osoby trvalo alebo prechodne sa
zdržiavajúce na tom-ktorom území obce.Z tejto definície je možné abstrahovať tieto znaky všeobecne záväzných nariadení:
1. Všeobecne záväzné nariadenia sú vždy normatívnymi právnymi aktmi
, tzn.
vyznačujú sa normatívnosťou
, t.j. vzťahujú sa na neurčitý počet prípadov
rovnakého druhu. Normatívnym právnym aktom nikdy nemožno riešiť konkrétny prípad, rieši sa ním celá
skupina prípadov, je určený na opakované používanie, má všeobecnú povahu. Opakom normatívnosti je
individuálnosť
, teda opakom normatívnych právnych aktov sú individuálne právne
akty, ktoré sa vzťahujú na konkrétne individuálne prípady – v prípade obcí ide o výsledky
individuálnej rozhodovacej činnosti najmä v podobe rozhodnutí starostu obce.2. Všeobecne záväzné nariadenia sú výsledkom činnosti obecného zastupiteľstva
–
vydávanie VZN je vyhradenou právomocou obecného zastupiteľstva podľa
§ 11 ods. 4 písm. g) zákona o obecnom
zriadení. Túto právomoc nie je možné delegovať na žiaden iný orgán obce.3. Obsah všeobecne záväzných nariadení je záväzný – tzn. všeobecne záväzné nariadenie
obsahuje právne normy,
ktorými sa zakladajú, menia alebo rušia subjektívne práva a
povinnosti fyzických a právnických osôb. Dodržiavanie právnych noriem ako pravidiel správania sa je
vynútiteľné štátnou mocou.4. Pôsobnosť všeobecne záväzných nariadení
– všeobecne záväzné nariadenie sa
vzťahuje na celé územie obce a na všetky osoby bez ohľadu na to, či sa v obci zdržiavajú, bývajú,
majú sídlo alebo tadiaľ len prechádzajú. Územie obce tvorí katastrálne územie obce alebo súbor
katastrálnych zemí. Platná právna úprava však v určitých špecifických situáciách umožňuje schvaľovať
aj všeobecne záväzné nariadenia s účinnosťou pre viac obcí – napr. vytvorenie spoločného školského
obvodu v rámci územia dvoch alebo viacerých obcí, zriadenie spoločnej obecnej polície pre viaceré
obce.Členenie všeobecne záväzných nariadení obce
V súlade s ust. § 6 ods. 1 a
ods. 2 zákona o obecnom zriadení sa rozlišujú
dva druhy všeobecne záväzných nariadení:
1. Tzv. prvotné všeobecne záväzné nariadenia (originárne)
– na ich vydanie
nepotrebuje obec výslovné zákonné splnomocnenie
, keďže splnomocnenie na ich
vydanie je obsiahnuté už priamo v Čl. 68 Ústavy
Slovenskej republiky. Obec ich prijíma v rámci samosprávnej pôsobnosti
, kde obec
zabezpečuje výkon vlastných záležitostí, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť. Prvotnými
všeobecne záväznými nariadeniami môže obec upraviť aj tie spoločenské a „obecné“ vzťahy, ktoré
doposiaľ nie sú upravené zákonmi, pričom tieto všeobecne záväzné nariadenia musia byť v
súlade len s Ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami.
Tieto
všeobecne záväzné nariadenia sú preskúmateľné iba z hľadiska ústavnosti a zákonnosti. Do ich obsahu
nemôže zasahovať ani vláda ani ministerstvá.2. Podľa nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn.
II. ÚS 19/97 však obec nemôže uplatňovať túto
nariaďovaciu právomoc v neobmedzenej miere na úpravu všetkých spoločenských vzťahov v územnom ob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.