Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Transferove ocenovanie - nove povinnosti pre obchodne spoločnosti obci, miest a VÚC

Dátum:

Transferove ocenovanie — nove povinnosti pre obchodne spoločnosti obci, miest a VÚC
JUDr. PhDr.
Michal
Kočiš
PhD. LL.M.
Zabezpečovanie funkcií miest a obcí, ako aj vyšších územných celkov (VÚC) sa v praxi uskutočňuje rôznorodými prostriedkami. Kým v niektorých prípadoch vykonávajú potrebné činnosti jednotky územnej samosprávy vo vlastnej réžii, v iných prípadoch môžu byť viaceré druhy činností zverené samostatným subjektom práva v podobe obchodných spoločností (ďalej len "obecné obchodné spoločnosti"). Časté sú aj prípady kreovania rozpočtových/príspevkových organizácií, ktorým sú zverené jednotlivé úlohy miest, obcí a VÚC. Príspevok má za cieľ predstaviť pravidlá transferového oceňovania, ktoré sa s účinnosťou od 1. januára 2015 uplatňujú aj na obecné obchodné spoločnosti a ktoré sa prvýkrát prejavia v daňových priznaniach podávaných v roku 2016.
Závery uvedené v tomto príspevku sú rovnako uplatniteľné pre mestá, obce a VÚC a ďalej na všetky uvedené jednotky územnej samosprávy odkazujeme spoločným pojmom "obec".
Na rozdiel od všeobecných pravidiel zdaňovania daňou z príjmov, ktoré sú obecné obchodné spoločnosti povinné dodržiavať, majú pravidlá transferového oceňovania osobitné postavenie. Kým ostatné daňové povinnosti sú štandardnou súčasťou ich podnikateľského života, pravidlá transferového oceňovania sú zamerané na samotnú podstatu existencie obecných obchodných spoločností, ktorou môže byť častokrát potreba cenovo zvýhodneného vykonávania služieb alebo iných činností pre zriaďujúce obce.
Transferové oceňovanie tak vo svojich dôsledkoch môže spochybniť samotný účel kreovania obecných obchodných spoločností a môže mať za následok potrebu prehodnotiť uplatňovaný model činnosti samosprávy.
Dôsledky pôsobenia transferového oceňovania je preto možné vidieť tak na úrovni obecných obchodných spoločností, ako aj na úrovni samotnej obce ako spoločníka alebo akcionára takýchto obchodných spoločností (najčastejšie vo forme spoločností s ručením obmedzeným alebo akciových spoločností).
všeobecná charakteristika transferového oceňovania
Pravidlá transferového oceňovania sa vzťahujú na transakcie medzi závislými osobami a vyžadujú dodržanie princípu nezávislého vzťahu. Podľa tohto princípu sa podmienky v transakciách medzi závislými osobami nemajú líšiť od podmienok v porovnateľných transakciách medzi nezávislými osobami. V opačnom prípade je potrebné upraviť základ dane závislej osoby tak, aby ceny v transakciách zodpovedali tým, aké sa uplatňujú medzi nezávislými subjektami.
Pôvod týchto pravidiel je možné hľadať v cezhraničných transakciách zahraničných závislých osôb, ktoré sú bežné predovšetkým v rámci nadnárodných podnikateľských celkov. Práve cezhraničné transakcie boli pôvodne upravené slovenskými pravidlami transferového oceňovania a tuzemské transakcie boli z týchto pravidiel takmer úplne vylúčené.
! Upozornenie: S účinnosťou od 1. januára 2015 došlo k rozšíreniu osobnej pôsobnosti pravidiel transferového oceňovania, ktoré sa podľa novej právnej úpravy uplatnia už aj na vzťahy medzi rýdzo tuzemskými závislými osobami, a teda aj na transakcie medzi obcou a obecnou obchodnou spoločnosťou. Príkladom tuzemských závislých osôb môže byť vzťah medzi obcou a obecnou obchodnou spoločnosťou, v ktorej má obec priamy podiel na základnom imaní vo výške napr. 70%.
Stanovenie správnej ceny v obdobných vzťahoch už preto podlieha pravidlám transferového oceňovania, čo sa prejavuje v potrebe
dodržať princíp nezávislého vzťahu
.
Jedným z primárnych cieľov pravidiel transferového oceňovania je zabezpečenie správneho vyčíslenia základu dane, ktorý by v prípade skreslenia transferových cien nemusel zodpovedať podmienkam v transakciách medzi nezávislými osobami. Stanovenie správneho základu dane je totiž rozhodujúce pre uplatnenie daňovej sadzby a stanovenie správnej výšky vlastnej daňovej povinnosti. Nesprávne vyčíslenie základu dane sa preto nevyhnutne prejaví v nesprávnej výške zaplatenej dane a nepriaznivo tak ovplyvní výnosy štátu na dani z príjmov.
Na základe ustanovení zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len "zákon o dani z príjmov") možno zhrnúť, že závislé osoby majú predovšetkým dva základné okruhy povinností:
1.
vyčísliť základ dane v súlade s princípom nezávislého vzťahu,
2.
viesť dokumentáciu o transferovom oceňovaní a na požiadanie ju predložiť správcovi dane.
závislé osoby
Skúmanie závislosti dvoch subjektov treba uskutočniť vždy v úzkej nadväznosti na ustanovenia zákona o dani z príjmov, ktorý ponúka špecifickú definíciu jednotlivých foriem závislosti; v § 2 písm. n) kde finuje závislosť ako
vzťah blízkych osôb alebo ako vzťah medzi osobami, ktoré sú ekonomicky, personálne alebo inak prepojené
.
Upozorňujem, že vzájomná závislosť dvoch subjektov je primárnym predpokladom uplatnenia pravidiel transferového oceňovania.
Za týmto účelom je nevyhnutné skúmať každú zo zákonom predvídaných foriem závislosti a podmienky ich uplatnenia na dotknutú transakciu.
Pravidlá transferového oceňovania sa preto neuplatnia na vzájomné vzťahy medzi subjektmi, ktoré sa nekvalifikujú
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.