Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Transferove ocenovanie - nove povinnosti pre obchodne spoločnosti obci, miest a VÚC
Dátum:
Transferove ocenovanie — nove povinnosti pre obchodne spoločnosti obci, miest a
VÚC
JUDr. PhDr.
Michal
Kočiš
PhD. LL.M.
Zabezpečovanie funkcií miest a obcí, ako aj vyšších územných celkov (VÚC) sa v praxi
uskutočňuje rôznorodými prostriedkami. Kým v niektorých prípadoch vykonávajú potrebné činnosti
jednotky územnej samosprávy vo vlastnej réžii, v iných prípadoch môžu byť viaceré druhy činností
zverené samostatným subjektom práva v podobe obchodných spoločností (ďalej len "obecné obchodné
spoločnosti"). Časté sú aj prípady kreovania rozpočtových/príspevkových organizácií, ktorým sú
zverené jednotlivé úlohy miest, obcí a VÚC. Príspevok má za cieľ predstaviť pravidlá transferového
oceňovania, ktoré sa s účinnosťou od 1. januára 2015 uplatňujú aj na obecné obchodné spoločnosti a
ktoré sa prvýkrát prejavia v daňových priznaniach podávaných v roku 2016.
Závery uvedené v tomto príspevku sú rovnako uplatniteľné pre mestá, obce a VÚC a ďalej na
všetky uvedené jednotky územnej samosprávy odkazujeme spoločným pojmom "obec".
Na rozdiel od všeobecných pravidiel zdaňovania daňou z príjmov, ktoré sú obecné obchodné
spoločnosti povinné dodržiavať, majú pravidlá transferového oceňovania osobitné postavenie. Kým
ostatné daňové povinnosti sú štandardnou súčasťou ich podnikateľského života, pravidlá transferového
oceňovania sú zamerané na samotnú podstatu existencie obecných obchodných spoločností, ktorou môže
byť častokrát potreba cenovo zvýhodneného vykonávania služieb alebo iných činností pre zriaďujúce
obce.
Transferové oceňovanie tak vo svojich dôsledkoch môže spochybniť samotný účel kreovania
obecných obchodných spoločností a môže mať za následok potrebu prehodnotiť uplatňovaný model
činnosti samosprávy.
Dôsledky pôsobenia transferového oceňovania je preto možné vidieť tak na úrovni obecných
obchodných spoločností, ako aj na úrovni samotnej obce ako spoločníka alebo akcionára takýchto
obchodných spoločností (najčastejšie vo forme spoločností s ručením obmedzeným alebo akciových
spoločností).
všeobecná charakteristika transferového
oceňovania
Pravidlá transferového oceňovania sa vzťahujú na transakcie medzi závislými osobami a
vyžadujú dodržanie princípu nezávislého vzťahu. Podľa tohto princípu sa podmienky v transakciách
medzi závislými osobami nemajú líšiť od podmienok v porovnateľných transakciách medzi nezávislými
osobami. V opačnom prípade je potrebné upraviť základ dane závislej osoby tak, aby ceny v
transakciách zodpovedali tým, aké sa uplatňujú medzi nezávislými subjektami.
Pôvod týchto pravidiel je možné hľadať v cezhraničných transakciách zahraničných závislých
osôb, ktoré sú bežné predovšetkým v rámci nadnárodných podnikateľských celkov. Práve cezhraničné
transakcie boli pôvodne upravené slovenskými pravidlami transferového oceňovania a tuzemské
transakcie boli z týchto pravidiel takmer úplne vylúčené.
! Upozornenie: S účinnosťou od 1. januára 2015 došlo k rozšíreniu osobnej pôsobnosti
pravidiel transferového oceňovania, ktoré sa podľa novej právnej úpravy uplatnia už aj na vzťahy
medzi rýdzo tuzemskými závislými osobami, a teda aj na transakcie medzi obcou a obecnou obchodnou
spoločnosťou. Príkladom tuzemských závislých osôb môže byť vzťah medzi obcou a obecnou obchodnou
spoločnosťou, v ktorej má obec priamy podiel na základnom imaní vo výške napr. 70%.
Stanovenie správnej ceny v obdobných vzťahoch už preto podlieha pravidlám transferového
oceňovania, čo sa prejavuje v potrebe
dodržať princíp nezávislého vzťahu
.Jedným z primárnych cieľov pravidiel transferového oceňovania je zabezpečenie správneho
vyčíslenia základu dane, ktorý by v prípade skreslenia transferových cien nemusel zodpovedať
podmienkam v transakciách medzi nezávislými osobami. Stanovenie správneho základu dane je totiž
rozhodujúce pre uplatnenie daňovej sadzby a stanovenie správnej výšky vlastnej daňovej povinnosti.
Nesprávne vyčíslenie základu dane sa preto nevyhnutne prejaví v nesprávnej výške zaplatenej dane a
nepriaznivo tak ovplyvní výnosy štátu na dani z príjmov.
Na základe ustanovení zákona č.595/2003 Z.z. o
dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len "zákon o dani z
príjmov") možno zhrnúť, že závislé osoby majú predovšetkým dva základné okruhy
povinností:
1.
vyčísliť základ dane v súlade s princípom nezávislého vzťahu,
2.
viesť dokumentáciu o transferovom oceňovaní a na požiadanie ju predložiť správcovi
dane.
závislé osoby
Skúmanie závislosti dvoch subjektov treba uskutočniť vždy v úzkej nadväznosti na
ustanovenia zákona o dani z príjmov, ktorý ponúka
špecifickú definíciu jednotlivých foriem závislosti; v
§ 2 písm. n) kde finuje závislosť ako
vzťah
blízkych osôb alebo ako vzťah medzi osobami, ktoré sú ekonomicky, personálne alebo inak
prepojené
.Upozorňujem, že vzájomná závislosť dvoch subjektov je primárnym predpokladom uplatnenia
pravidiel transferového oceňovania.
Za týmto účelom je nevyhnutné skúmať každú zo zákonom predvídaných foriem závislosti a
podmienky ich uplatnenia na dotknutú transakciu.
Pravidlá transferového oceňovania sa preto neuplatnia na vzájomné vzťahy medzi
subjektmi, ktoré sa nekvalifikujú
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.