Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Systém kontroly v podmienkach územnej samosprávy - hlavný kontrolór obce
Dátum:
Systém kontroly v podmienkach územnej samosprávy — hlavný kontrolór obce
Príspevok je prvým zo série článkov venovaných kolegom - hlavným kontrolórom. Verím, že
seriál bude prínosom a pomôže im zvládnuť ich neľahké poslanie.
Postavenie hlavného kontrolóra obce
Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo a to na obdobie šesť rokov. Hlavnému
kontrolórovi vzniká po zvolení nárok na uzavretie pracovnej zmluvy s obcou a starosta je povinný s
právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom uzavrieť pracovnú zmluvu najneskôr v deň nasledujúci po dni
skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Deň nástupu do práce sa určí na
deň nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Dňom
nástupu do práce sa hlavnému kontrolórovi začína jeho funkčné obdobie. Pracovný pomer s hlavným
kontrolórom možno dohodnúť aj na kratší pracovný čas. Dĺžku pracovného času však musí obecné
zastupiteľstvo určiť pred vyhlásením voľby hlavného kontrolóra.
Téme pracovnoprávneho vzťahu hlavného kontrolóra bolo venované veľa pozornosti či už na stránkach
odborných časopisov alebo na prednáškach a seminároch organizovaných pre územnú samosprávu.
Preto len pre úplnosť k téme uvádzam, že pri riešení úpravy pracovnoprávneho vzťahu hlavného
kontrolóra je potrebné v praxi aplikovať nasledovné všeobecno-záväzné právne predpisy:
• zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n.
p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"),
• zákon č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v z. n. p.
(Zákonník práce),
• zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo
verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme").
Podľa § 42 ods. 1 Zákonníka práce
pracovný pomer sa zakladá písomnou pracovnou zmluvou medzi zamestnávateľom a
zamestnancom.
Podľa § 3 ods. 1 písm. e) zákona o výkone práce vo
verejnom záujme sa zamestnancom môže stať fyzická osoba, ktorá spĺňa predpoklady na výkon
práce vo verejnom záujme, konkrétne v našom prípade, ktorá bola zvolená alebo vymenovaná, ak zákon o
výkone práce vo verejnom záujme alebo osobitný predpis (ktorým je aj
zákon o obecnom zriadení) voľbu alebo vymenovanie
ustanovuje ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme.
Podľa § 18 zákona o obecnom zriadení
hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo, hlavný kontrolór je zamestnancom obce a
ak zákon o obecnom zriadení neustanovuje inak,
vzťahujú sa na neho všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa
zákona o výkone práce vo verejnom záujme.
Z uvedeného vyplýva niekoľko podstatných skutočností:
• hlavný kontrolór je zamestnanec, s ktorým zamestnávateľ podľa
Zákonníka práce uzatvára písomnú pracovnú zmluvu, na
základe ktorej sa hlavnému kontrolórovi ako zamestnancovi zakladá pracovný pomer,
• hlavný kontrolór je zamestnanec, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi a ktorý
musí spĺňať všetky predpoklady pre výkon práce vo verejnom záujme podľa
zákona o výkone práce vo verejnom záujme,
• funkcia hlavného kontrolóra je volená funkcia a zákon o
obecnom zriadení ustanovuje voľbu ako predpoklad vykonávania funkcie hlavného kontrolóra a
zároveň ustanovuje funkčné obdobie hlavného kontrolóra,
• dĺžka funkčného obdobia hlavného kontrolóra podľa zákona
o obecnom zriadení nie je určujúca pre trvanie pracovnoprávneho vzťahu hlavného kontrolóra
uzatvoreného podľa príslušných ustanovení Zákonníka
práce v spojitosti so zákonom o výkone práce vo verejnom záujme.
Výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká:
• vzdaním sa funkcie,
• odvolaním z funkcie,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.