Hranica medzi pôsobnosťou obecného zastupiteľstva a pôsobnosťou starostu je vymedzená v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). V aplikačnej praxi dochádza v súvislosti s rozličným vnímaním tejto hranice veľmi často k nedorozumeniam, ktoré spravidla vyústia do porúch komunikácie a spolupráce medzi volenými orgánmi miestnej samosprávy.
Z formálnoprávneho hľadiska možno dospieť k pomerne jednoznačnému výkladu, ak vnímame vo vzájomných súvislostiach nasledujúce ustanovenia zákona o obecnom zriadení:
-
§ 11 ods. 4, v ktorom je pozitívne vymedzená pôsobnosť obecného zastupiteľstva, a
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 11
Obecné zastupiteľstvo
(4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené ...
(Poznámka autora: Nasleduje pomerne rozsiahly výpočet kompetencií obecného zastupiteľstva v konkrétnych veciach, ktorý na účely tohto článku nie je účelné citovať.)
§ 13
(4) Starosta
e) rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Z hľadiska formálnej logiky je tak celok všetkých pôsobností obce rozdelený na tie, ktoré pozitívne vymedzuje zákon o obecnom zriadení do pôsobnosti obecného zastupiteľstva, a ich zvyšok, ktoré patria starostovi. Inak povedané, ak v konkrétnej situácii nenájdeme v zákone alebo v štatúte obce oporu, že ide o vyhradenú pôsobnosť obecného zastupiteľstva, ide o vec v pôsobnosti starostu.
Na základe platných právnych pravidiel možno konštatovať, že ak pôsobnosť k udeleniu súhlasu na zriadenie súkromnej materskej školy nie je vyhradená obecnému zastupiteľstvu v štatúte obce, ide o pôsobnosť starostu.
Problémy však generuje
-
kvalitatívne kritérium v uvádzacej vete
§ 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení ("základné otázky života obce"), ktoré prirodzene môže byť v konkrétnych súvislostiach vnímané odlišne, a
-
demonštratívnosť výpočtu pôsobností obecného zastupiteľstva podľa § 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, ktorá zas otvára priestor pre názory, čo ďalšie by ešte mohlo patriť do jeho kompetencie.
Ak zohľadníme význam vzťahov medzi orgánmi miestnej samosprávy a zodpovednosť volených orgánov k miestnej komunite, môžeme dospieť k preventívnemu riešeniu podobných nedorozumení. V miestnej komunite sa opakovane vyskytujú situácie, že ak miestna samospráva (aj z veľmi vážnych a objektívnych dôvodov) dospeje k rozhodnutiu o zrušení materskej školy alebo obmedzení jej prevádzky, dotknutí rodičia a ich sympatizanti demonštrujú proti takémuto rozhodnutiu silný odpor. Je preto užitočné pôsobnosť vo vzťahu k materským školám rozdeliť na zásadné veci, ktoré je vhodné v štatúte obce vyhradiť obecnému zastupiteľstvu, a veci operatívneho riadenia, ktoré zostanú - na základe § 13 ods. 4 písm. e) zákona o obecnom zriadení - v pôsobnosti starostu.
Príklad: Obecné zastupiteľstvo si vyhradzuje rozhodovať o zriadení, organizácii a základných otázkach fungovania materských škôl a školských jedální pri materskej škole; otázky operatívneho fungovania a riadenie zamestnancov sú v právomoci starostu ako štatutárneho orgánu obce.
Takéto riešenie vhodne rozkladá zodpovednosť za nepopulárne rozhodnutia a je tak účinnou prevenciou proti neopodstatneným útokom na starostu.
Ak sa v podobných otázkach pôsobnosti obecného zastupiteľstva vyskytujú nedorozumenia, bude vhodné venovať sa presnému vymedzeniu pôsobnosti, ktorá nie je riešená zákonom, jej vyhradením obecnému zastupiteľstvu v štatúte obce.
Poznámka autora: Vyhradenie pôsobnosti v prospech obecného zastupiteľstva v štatúte obce nesmie prekročiť hranicu, ktorá spočíva v pôsobnostiach priznaných starostovi priamo zo zákona - ide napríklad o tie, ktoré vyplývajú z jeho právomocí upravených v
§ 13 ods. 4 zákona o obecnom zriadení.
Záver:
Všeobecne záväzné právne normy neposkytujú oporu pre názor, že súhlas so zriadením súkromnej materskej školy je v pôsobnosti obecného zastupiteľstva a v takom prípade ide na základe § 13 ods. 4 písm. e) zákona o obecnom zriadení o pôsobnosť starostu.
Ak sa v otázkach pôsobnosti orgánov obce, ktoré nie sú riešené zákonom, vyskytujú vážnejšie nedorozumenia, je možné preventívne im zabrániť kvalitnou úpravou príslušnej časti štatútu obce.