Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Spôsoby doručovania listín obcou v správnom procese

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Predmetom tohto článku sú jednotlivé spôsoby doručovania listín v správnom procese. Pritom sa veľký dôraz kladie na rozlišovanie súkromnej a verejnej listiny. Cez jednotlivé praktické príklady sa starostom obcí a primátorom miest dávajú rady ohľadne postupu doručovania rozhodnutia v správnom procese. Taktiež sú uvedené rôzne postupy doručovania písomností obcou fyzickým osobám, právnickým osobám alebo živnostníkom v správnom procese. Špecifickým spôsobom využiteľným pri doručovaní písomností obcou je aj verejná vyhláška.

Aspekt doručovania jednotlivých písomností v správnom konaní je veľmi podstatný a uplatňuje sa v každom štádiu správneho procesu. Pri doručovaní písomností v správnom konaní treba striktne rozlišovať, či ide o súkromnú alebo verejnú listinu. Vzhľadom na to, že listina je podľa § 34 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok") aj dôležitým dôkazným prostriedkom, tak od jej správneho doručenia závisí aj správnosť a úplnosť priebehu dôkazného procesu, ktorý je podstatnou súčasťou správneho konania. Preto je dôležité, aby v prípade písomností, s ktorými spája právo právne účinky, bol dodržaný presný postup a spôsob ich doručenia, ktorý správny poriadok a osobitná právna úprava výslovne ustanovuje. Taktiež treba dôsledne rozlišovať doručovanie listín fyzickým osobám, právnickým osobám a doručovanie verejnou vyhláškou.
Jednotlivé prípady doručovania písomností v správnom procese
Písomnosti majú význam v rámci priebehu dokazovania v správnom procese. Pre posúdenie významu listiny v správnom konaní je podstatným posúdenie toho, či ide o verejnú alebo súkromnú listinu. Pritom treba konštatovať, že listiny nemajú rovnakú dôkaznú váhu, výpovednú hodnotu z hľadiska dokázania objektívnej pravdy v správnom konaní a je dôležité rozlišovať jednotlivé druhy listinných dôkazov v správnom konaní.
Príklad č. 1:
Štátny občan prišiel na úrad s tým, že predložil listinu, stavebné povolenie, ktoré bolo vydané miestnou samosprávou. Uvedený úrad listinu neakceptoval, keďže podľa jeho úvahy je možné za verejnú listinu považovať len listinu vydanú štátnym orgánom, kde samospráva nepatrí. Konal úrad v súlade s platným právom?
Verejná listina je každá listina, ktorá je vydaná orgánom verejnej moci, teda nielen štátnym orgánom, ale aj územnou samosprávou, a je spôsobilá preukazovať podstatné skutočnosti v správnom konaní. V rámci správneho konania môže ísť o rozhodnutia vydané orgánmi štátnej správy, t.j. ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy alebo miestnymi orgánmi štátnej správy. Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sú upravené v zákone č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v z. n. p. Pôsobnosť miestnej štátnej správy, okresných úradov je upravená v zákone č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Verejnou listinou je taktiež rozhodnutie súdov, okresných, krajských, Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a taktiež každá listina, ktorú osobitné právne predpisy za verejnú listinu výslovne označujú.
V kontexte uvedeného je možné konštatovať, že úrad nekonal v súlade s platným právom, keďže verejnou listinou je aj listina vydaná obcou alebo mestom.
Príklad č. 2:
Obci bolo doručené rozhodnutie o povolení odkladu platby dane vydané daňovým úradom. Touto listinou chcel jej predkladateľ obci preukázať, že je vo finančnej tiesni, a preto nemôže neodkladne uhradiť nájom obci za obecný byt. Uvedené rozhodnutie o povolení odkladu platby dane obec neakceptovala s odôvodnením, že rozhodnutie správcu dane nemožno považovať za verejnú listinu. Konala obec v tomto prípade v súlade s platným právom?
Verejnou listinou je aj rozhodnutie orgánov finančnej správy, napríklad uvedené rozhodnutie o povolení odkladu platenia dane alebo jej úhrady v splátkach podľa § 57 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Preto je možné konštatovať, že obec v tomto prípade nekonala v súlade s platným právom a mala brať predmetné rozhodnutie daňového úradu do úvahy.
Upozornenie:
V prípade verejnej listiny platí
vyvrátiteľná právna dom­nienka, ktorou je prezumpcia správnosti jej obsahu.
Ide pritom o vyvrátiteľnú právnu domnienku, teda subjekt - účastník správneho konania môže preukázať, že skutočnosti, ktoré sú predmetom verejnej listiny, sú nepravdivé alebo sú už neaktuálne, inak sa však predpokladá, že údaje, ktoré sú predmetom verejnej listiny sú správne a pravdivé.
Príklad č. 3:
V správnom konaní občan, ktorý je účastníkom správneho konania, predložil súkromnú korešpondenciu so svojou manželkou, na základe ktorej dôvodil, že manželka žije od neho oddelene, a preto žiadal od obce znížiť výšku nájomného za sociálny byt v danom prípade. Manželka jednotlivé skutočnosti, ktoré boli uvedené v súkromnom liste spochybnila, a preto ho obec nebrala do úvahy. Konala obec v tomto prípade v súla
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.