Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Splnilo zavedenie systému programového rozpočtovania svoje očakávania?
Dátum:
Splnilo zavedenie systému programového rozpočtovania svoje očakávania?
Modernizácia rozpočtového procesu je neustále aktuálnou témou v snahe o zvyšovanie efektívnosti,
transparentnosti a účelnosti vynakladania verejných prostriedkov s cieľom viac sa orientovať na
občana a poskytnúť mu výmenou za jeho dane a poplatky práve také verejné služby, po ktorých je dopyt
(aplikácia dopytovo orientovaného prístupu).
Jedným z dôležitých nástrojov, ako to dosiahnuť, je implementácia systému programového
rozpočtovania (s dôrazom na využitie strategického plánovania). Zo skúsenosti viacerých krajín
(napr. Kanada, Austrália, Nový Zéland, Veľká Británia, Írsko, Nórsko a pod.), ktoré majú
implementované programové rozpočtovanie, vyplýva nárast efektívnosti, vyššia prehľadnosť verejných
financií a posilnenie strategického prvku v plánovaní a riadení verejných zdrojov.
V podmienkach územnej samosprávy na Slovensku je systém programového rozpočtovania zavedený od
roku 2009. Zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových
pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
„zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“)
a jeho novelou - zákonom č. 324/2007 Z.z., ktorá
nadobudla účinnosť 1. septembra 2009, sa vytvoril legislatívny rámec pre programové rozpočtovanie v
podmienkach územnej samosprávy novelizáciou nasledovných ustanovení:
• rozpočet obce a vyššieho územného celku (VÚC) obsahuje aj zámery a ciele, ktoré bude obec/VÚC
realizovať z výdavkov rozpočtu obce/VÚC (§ 4 ods. 5),
• viacročný rozpočet je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce/VÚC, v ktorom sú v
rámci ich pôsobnosti vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov obce/VÚC
najmenej na tri rozpočtové roky (§ 9 ods. 1),
• obec a VÚC vykonáva po schválení rozpočtu jeho rozpis na rozpočtové organizácie a príspevkové
organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vrátane rozpisu výdavkov na programy obce/VÚC (§ 12
ods. 1),
• obce a VÚC hospodária s rozpočtovými prostriedkami podľa schváleného rozpočtu a počas roka
kontrolujú hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami podľa osobitného predpisu (t.j. zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a zákona č.
302/2001 Z.z. o samosprávnych krajoch v z. n. p.) a
monitorujú a hodnotia plnenie programov obce/VÚC (§ 12 ods. 2),
• zmeny rozpočtu vrátane zmeny programov obce/VÚC schvaľuje orgán obce/VÚC príslušný podľa
osobitných predpisov s výnimkou účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z
Európskej únie a iných prostriedkov zo zahraničia poskytnutých na konkrétny účel, z rozpočtu iného
subjektu verejnej správy a darov, ak darca určí účel daru (§ 14 ods. 1),
• záverečný účet obce a VÚC obsahuje okrem náležitostí uvedených v
§ 16 ods. 5 písm. a) až f) zákona o rozpočtových
pravidlách územnej samosprávy aj hodnotenie plnenia programov obce a VÚC [§ 16 ods. 5 písm.
g)].
Predmetnou novelou začali samosprávne subjekty zostavovať rozpočet v programovej štruktúre
prvýkrát na roky 2009 až 2011 (teda v súčasnosti už tretí rozpočtový rok, t.j. na roky 2011 až
2013). Aj napriek ešte relatívne krátkemu obdobiu sa ukazuje potreba venovať primeranú pozornosť
hodnoteniu jeho účinnosti. Pokus o takéto hodnotenie je zároveň aj zámerom tohto príspevku s cieľom
načrtnúť odporúčania pre ďalšie zlepšenie a skvalitnenie systému programového rozpočtovania v praxi
územnej samosprávy.
Vstupné informácie pre takúto analýzu a hodnotenie sme získali prostredníctvom pilotného
kvalitatívneho prieskumu na základe štruktúrovaných riadených rozhovorov vo vybraných samosprávach v
marci tohto roka. Pilotný prieskum metodicky nadväzuje na prieskum realizovaný v roku 2009, ktorého
cieľom bola analýza a zhodnotenie prvých skúseností s implementáciou programového rozpočtovania v
praxi územných samospráv v podmienkach SR. Napriek viacerým pozitívnym aj negatívnym zisteniam v
roku 2009, jedným z kľúčových zistení bolo celkovo nízke povedomie a informovanosť o procese tvorby
programových rozpočtov.
Počas marca 2011 boli dopytovaní hlavne zodpovední riadiaci pracovníci finančných (ekonomických)
odborov, a v niektorých prípadoch aj hlavní kontrolóri. Dopytovaným subjektom boli položené otázky
súvisiace s doterajšiu praxou a skúsenosťami s problematikou implementácie programového
rozpočtovania. Išlo najmä o zhodnotenie jeho pozitív a negatív v konkrétnych podmienkach samosprávy
a o hodnotenie náročnosti a účinnosti celého rozpočtového procesu v súvislosti s programovým
rozpočtovaním (najmä z metodického, administratívno-odborného, manažérsko-výkonového, personálneho,
finančného, informačného, kontrolného, ako aj organizačno-koordinačného hľadiska).
Význam a logika programového rozpočtovania v praxi územnej samosprávy
Celý programový rozpočet musí dodržiavať
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.