Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Dátum:
Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Ing.
Ingrid
Veverková
V príspevku sa vrátime k pravidlám kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra. Podľa ust.
§ 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") hlavný
kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel ustanovených osobitným zákonom,
ktorým je zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole
a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej
kontrole"). Vzhľadom na špecifiká v kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
zákon o obecnom zriadení zakotvuje oprávnenie obce,
aby si ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti upravila uznesením (kompetentným orgánom
na jeho schválenie bude obecné zastupiteľstvo).
Zákon o obecnom zriadení teda priamo neupravuje pravidlá kontrolnej činnosti, ale odkazuje
na použitie základných pravidiel následnej finančnej kontroly podľa
zákona o finančnej kontrole. Tieto pravidlá sú
upravené podrobne v § 13 až § 25 cit. zákona,
podľa ktorých bude postupovať hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti. Cit. zákonné
ustanovenia podrobne upravujú práva a povinnosti hlavného kontrolóra, resp. zamestnancov útvaru
hlavného kontrolóra pri výkone kontrolnej činnosti, práva a povinnosti kontrolovaného subjektu
(orgánu, zamestnanca), povinnosti tretej osoby, postup pri výkone kontroly, spôsob ukončenia
kontroly, vyvodenie opatrení a zodpovednosti za prípadne zistené nedostatky. Pritom vždy pôjde len o
primerané použitie pravidiel, nebude možné použiť striktne túto právnu úpravu, vzhľadom na rozdielne
právne postavenie hlavného kontrolóra (ktorý je orgánom obecného zastupiteľstva a starostu obce) od
iných kontrolných orgánov vo verejnej správe.
Práve z uvedeného dôvodu je v zákone o obecnom zriadení daná možnosť ustanoviť uznesením
ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti. Ide o podrobnosti, ktoré vyplývajú jednak z
rozdielneho právneho postavenia hlavného kontrolóra, jednak zo špecifík kontrolnej činnosti hlavných
kontrolórov miest a obcí.
V minulom príspevku sme riešili tie špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra,
ktoré nie sú obsiahnuté v zákone o finančnej kontrole, ale ktoré sú vymedzené v zákone o obecnom
zriadení, konkrétne vo vymedzení obsahu a rozsahu kontrolnej činnosti, vymedzení pôsobnosti
kontrolného orgánu a kontrolovaného subjektu, ich práv a povinností. Odporúčali sme, aby si obce
tieto špecifiká kontrolnej činnosti upravili na svoje podmienky práve v pravidlách kontrolnej
činnosti.
Rovnako odborníci, ktorí sa venujú problematike postavenia hlavného kontrolóra (Hofman, M.
a Tekeli, J.) zastávajú názor, že je nevyhnutné znenie príslušných ustanovení
zákona o finančnej kontrole
(§ 13 až § 26) prispôsobiť na podmienky
územnej samosprávy z dôvodu, že samotný zákonný text pri výkone kontrolnej činnosti hlavným
kontrolórom vyvoláva značné interpretačné a názorové rozdiely.
V tomto príspevku sa zameriame na nové skutočnosti, ktoré sú tak často diskutované v
odbornej verejnosti.
Hlavný kontrolór ako kontrolný orgán
V poslednom období sa stretávam s názormi, že hlavný kontrolór nie je na obci kontrolným
orgánom, a už vôbec nie je vedúcim kontrolného orgánu, ale že kontrolným orgánom je obec a vedúcim
kontrolného orgánu je starosta obce. Tieto názory sa opierajú o definíciu kontrolného orgánu v
zákone o finančnej kontrole a o fakt, že hlavný kontrolór obce nie je orgánom obce.
S týmito názormi sa nemôžem stotožniť a pri mojej argumentácii okrem citácií iných
autorov, ktorí sa venujú problematike postavenia hlavného kontrolóra v podmienkach územnej
samosprávy, použijem práve vymedzenie pojmov v zákone o finančnej kontrole, t.j. definíciu
kontrolného orgánu, kontrolovaného subjektu, ako aj definíciu orgánu verejnej správy.
Podľa § 2 ods. 2 písm. e) zákona o
finančnej kontrole, na účely cit. zákona sa
kontrolným orgánom
rozumie orgán verejnej
správy, ktorý vykonáva následnú finančnú kontrolu. Podľa
§ 2 ods. 2 písm. c) zákona o finančnej
kontrole, na účely cit. zákona sa orgánom verejnej správy rozumie subjekt sektora verejnej
správy podľa osobitného predpisu a právnická osoba, prostredníctvom ktorej sa posyktujú prostriedky
Európskej únie; osobitným predpisom na ktorý sa odkazuje je
§ 3 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových
pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
523/2004 Z.z."). Podľa cit. ustanovenia subjektami
verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR
podľa osobitného predpisu a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre
Európ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.