Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Samospráva a jej výkon v podmienkach obcí s výrazným zastúpením rómskeho obyvateľstva
Dátum:
Samospráva a jej výkon v podmienkach obcí s výrazným zastúpením rómskeho
obyvateľstva
Tento príspevok sa týka výkonu miestnej samosprávy v špecifických podmienkach. V
príspevku chcem poukázať na doposiaľ opomínanú, no fakticky jednu z najvýznamnejších deformácií
fungovania slovenskej obecnej samosprávy. Touto deformáciou je skutočnosť, že v podmienkach
Slovenskej republiky existujú samosprávy, ktorých miestne orgány nie sú spôsobilé napĺňať svoje
funkcie. V príspevku naznačujem návrhy riešenia faktických deformácií slovenskej obecnej samosprávy
a možnosti ich presadenia v slovenskom právnom poriadku.
Východiskovou platformou, od ktorej odvíjam svoje závery, je skutočnosť, že
právo na
samosprávu má prirodzeno-právny charakter
. Aj v prípade, ak by ho štát nezakotvil v
pozitívno-právnej úprave, samospráva by sa v istej podobe vyvíjala, hoci by išlo o značne
deformovanú podobu samosprávy. Povinnosťou štátu je prijať takú právnu úpravu, ktorá zabezpečí
legislatívny rámec pre vhodný rozvoj samosprávy. Prirodzeno-právny charakter samosprávy, ktorej
materiálnym základom je potreba spravovať si svoje záležitosti v medziach zákona, je predpokladom
pre jej následnú inštitucionalizáciu.V tomto článku sa zaoberám výlučne územnou samosprávou na úrovni obcí. Predpokladom výkonu
samosprávy a jej nedeliteľnou zložkou je spôsobilosť samosprávu riadne realizovať, čo je v podstate
aj základom pre jej efektivitu, a teda aj zmysel jej existencie.
Už na tomto mieste je potrebné vymedziť pojem efektívnosti samosprávy ako jedného z ústredných
pojmov skúmanej problematiky vôbec. Efektívnosť je totiž v celom verejnom sektore poznačená
špecifickosťou úloh a činností verejnej správy. Jej komplikovanosť je daná tým, že kým v súkromnom
sektore efektívnosť zabezpečuje trhový mechanizmus, vo verejnom sektore treba zohľadňovať nielen
ekonomické a právne ukazovatele, ale aj politické a spoločenské hľadiská.
Neoddeliteľnú súčasť verejnej správy v spoločnosti predstavuje samospráva charakterizovaná ako
výkonné pôsobenie a ovplyvňovanie spoločenského života prostriedkami neštátneho charakteru, t.j.
inými verejnoprávnymi subjektmi, než je štát
(KIOVSKÁ, M. et al.: Správne právo hmotné.
Všeobecná časť I. Košice: Edičné stredisko Univerzity Pavla Jozefa Šafárika, 2000)
. Tým je
podporená deľba moci v štáte a zároveň sa zabraňuje sústredeniu moci v jedinom mocenskom centre a
jej možnému zneužitiu. Samospráva ako nezastupiteľná zložka demokracie je výrazom práva a schopnosti
samosprávnych orgánov v rámci svojej zodpovednosti a v záujme obyvateľstva regulovať a riadiť časť
verejných záležitostí. Subjekty samosprávy majú verejnoprávny charakter, priznané postavenie
právnickej osoby odlišnej od štátu a disponujú verejnou mocou v právne vymedzenom okruhu vecných
vzťahov.Územná samospráva patrí medzi fundamentálne spoločenské vzťahy tvoriace súčasť fungovania
demokratickej spoločnosti. Ústavodarca premietol princíp územnej samosprávy ako jeden z
východiskových princípov moderného konštitucionalizmu do štvrtej samostatnej hlavy Ústavy Slovenskej
republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších
ústavných zákonov. Ak má byť štát považovaný za demokratický, musí mať vytvorený systém, ktorý na
jednej
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.