Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Primárnymi orgánmi obce sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo, ktoré sú volené v priamych, tajných voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.

Starostu obce považujeme za najvyšší výkonný a štatutárny orgán obce vystupujúci v jej mene v pracovnoprávnych, administratívno­právnych, majetkovoprávnych vzťahoch. V mestách je zaužívané pomenovanie primátor. Zastupuje obec voči štátnym orgánom, fyzickým a právnickým osobám, ako aj zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecnej rady.

Obecné zastupiteľstvo tvorí zastupiteľský zbor zložený z poslancov. Jeho úlohou je predovšetkým rozhodovanie o základných otázkach života a rozvoja obce. Schvaľuje rozpočet obce, program rozvoja, územný plán, nakladanie s majetkom, rozhoduje o zavedení miestnych daní, o zriadení obecných podnikov, o prijatí úveru, o vytvorení orgánov a organizácií obce, vyhlasuje hlasovanie obyvateľov obce, uznáša sa na nariadeniach. Medzi ďalšie orgány obce patria obecná rada, komisie, obecný úrad, prednosta obecného úradu, hlavný kontrolór a obecná polícia. Podrobná organizačná štruktúra obce je znázornená v obrázku č. 1.

Obrázok č. 1: Orgány a usporiadanie obce

Zdroj: ŽÁRSKA, E. a kol. 2010. Verejná správa 1. Bratislava : Ekonóm, 2010. s. 133.

Cieľom fiškálnej decentralizácie je:

  • posilniť štát ako celok a posilniť pozíciu centrálnej vlády a
  • posilniť postavenie územnej samosprávy.

Odovzdanie právomoci na miestnu úroveň (proces decentralizácie) a podpora občianskej spoločnosti by mala umožniť lepšiu spoluprácu občanov, ich volených zástupcov a podnikateľov na miestnej úrovni a umožniť občanom priamu kontrolu plnenia verejných úloh.

Hlavnou úlohou fiškálnej decentralizácie je byť „bližšie k občanovi“. Z obrázku č. 1 vyplýva, že dôležitú úlohu bude zohrávať aj obecná polícia pri riešení problémov občanov. Čiže každý starosta má pridelenú obecnú políciu. Avšak je nevyhnutné, aby obecná polícia konala nestranne od rozhodnutia starostu pri riešení susedských sporov v zmysle zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.

Obec využíva na financovanie vlastných potrieb prednostne vlastné príjmy. Miestne dane a podielová daň z príjmov fyzických osôb sú hlavným zdrojom financovania obcí a vyšších územných celkov (samosprávnych krajov) na Slovensku.

V prípade, že obci nepostačujú vlastné príjmy využíva dotácie zo štátneho rozpočtu, mimorozpočtové peňažné fondy, zisk z podnikateľskej činnosti, návratné zdroje financovania a výpomocí (úvery, pôžičky, komunálne obligácie).

Obec môže v zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov ukladať nasledovné miestne dane (§ 2 zákona):

  • daň z nehnuteľností,
  • daň za psa,
  • daň za užívanie verejného priestranstva,
  • daň za ubytovanie,
  • daň za predajné automaty,
  • daň za nevýherné hracie prístroje,
  • daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta a
  • daň za jadrové zariadenia.

V zmy

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály