Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rozpočet obce ako základný nástroj riadenia a implementácie volebného programu

Dátum:

Rozpočet obce ako základný nástroj riadenia a implementácie volebného programu
Pre územnú samosprávu je v každom jej stupni typické, že predstavuje geograficky ohraničený územný celok, v ktorom žije spoločenstvo občanov a zabezpečuje samosprávu verejných záležitostí, ktoré sa týkajú daného spoločenstva občanov.
Pre plnenie funkcií samosprávy (originálnych či prenesených) je potrebné
vymedzenie legislatívnych a ekonomických predpokladov.
Legislatíva:
• upravuje vznik a postavenie jednotlivých článkov územnej samosprávy, jej pôsobnosť, kompetencie, ale aj zodpovednosť
• upravuje organizáciu a vnútorné členenie územnej samosprávy, jej orgány a pôsobenie jednotlivých orgánov,
• vymedzuje funkcie územnej samosprávy - originálne a prenesené,
• vymedzuje vzájomné vzťahy medzi štátom a územnou samosprávou, ako aj vzájomné kompetencie orgánov samosprávy pri zabezpečovaní verejnej správy,
• upravuje legislatívne ekonomické predpoklady fungovania samosprávy, čím vytvára zákonné prostredie pre fungovanie a činnosť samosprávy.
Medzi
základné ekonomické predpoklady
patrí:
• Vlastníctvo majetku a právo hospodáriť s ním.
• Možnosť získavať, na základe svojho rozhodnutia, vlastné finančné prostriedky, tzn. aj vlastné príjmy do svojho rozpočtu. Sú to príjmy nedaňového charakteru, ako príjmy z prenájmu a predaja majetku, ako aj príjmy daňového charakteru, ktorých výšku môže samospráva ovplyvňovať. Zároveň musí mať samospráva možnosť - - samozrejme v medziach zákonnej úpravy - rozhodovať o spôsobe ich použitia.
Zostavovanie vlastného rozpočtu a hospodárenie podľa neho.
Rozpočet obce (jednotky územnej samosprávy)
je významným finančným plánom, podľa ktorého táto hospodári. Rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce upravuje zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy" v neoddeliteľnom prepojení so zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Rozpočet obce je možné charakterizovať ako:
decentralizovaný peňažný fond,
ktorý sa tvorí, rozdeľuje a používa primárne na
princípe nenávratnosti, nedobrovoľnosti a neekvivalencie (Zdroj: doc. Ing. Jitka Peková, CSc.: Hospodárení a finance územní samosprávy),
• z účtovného pohľadu je
bilanciou
, ktorá vybilancováva príjmy a výdavky,
• je nástrojom realizácie koncepcie
regionálnej politiky
na úrovni územnej samosprávy, je nástrojom realizácie volebných programov; je dôležitým nástrojom presadzovania lokálnych a regionálnych záujmov, ako aj preferencií obyvateľov daného územia, nástrojom
financovania potrieb lokálneho a regionálneho verejného sektora
, je nástrojom
riadenia
.
Zákon o rozpočtový
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.