Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Rozpočet obce ako základný nástroj riadenia a implementácie volebného programu
Dátum:
Rozpočet obce ako základný nástroj riadenia a implementácie volebného
programu
Pre územnú samosprávu je v každom jej stupni typické, že predstavuje geograficky
ohraničený územný celok, v ktorom žije spoločenstvo občanov a zabezpečuje samosprávu verejných
záležitostí, ktoré sa týkajú daného spoločenstva občanov.
Pre plnenie funkcií samosprávy (originálnych či prenesených) je potrebné
vymedzenie legislatívnych a ekonomických predpokladov.
Legislatíva:
• upravuje vznik a postavenie jednotlivých článkov územnej samosprávy, jej
pôsobnosť, kompetencie, ale aj zodpovednosť
• upravuje organizáciu a vnútorné členenie územnej samosprávy, jej orgány a
pôsobenie jednotlivých orgánov,
• vymedzuje funkcie územnej samosprávy - originálne a prenesené,
• vymedzuje vzájomné vzťahy medzi štátom a územnou samosprávou, ako aj vzájomné
kompetencie orgánov samosprávy pri zabezpečovaní verejnej správy,
• upravuje legislatívne ekonomické predpoklady fungovania samosprávy, čím vytvára
zákonné prostredie pre fungovanie a činnosť samosprávy.
Medzi
základné ekonomické predpoklady
patrí:• Vlastníctvo majetku a právo hospodáriť s ním.
• Možnosť získavať, na základe svojho rozhodnutia, vlastné finančné prostriedky,
tzn. aj vlastné príjmy do svojho rozpočtu. Sú to príjmy nedaňového charakteru, ako príjmy z prenájmu
a predaja majetku, ako aj príjmy daňového charakteru, ktorých výšku môže samospráva ovplyvňovať.
Zároveň musí mať samospráva možnosť - - samozrejme v medziach zákonnej úpravy - rozhodovať o spôsobe
ich použitia.
•
Zostavovanie vlastného rozpočtu a hospodárenie podľa neho.
Rozpočet obce (jednotky územnej samosprávy)
je významným
finančným plánom, podľa ktorého táto hospodári. Rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového
hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce upravuje zákon č.
583/2004 Z.z.
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy" v neoddeliteľnom prepojení so zákonom č.
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.Rozpočet obce je možné charakterizovať ako:
•
decentralizovaný peňažný fond,
ktorý sa tvorí, rozdeľuje a
používa primárne na princípe nenávratnosti, nedobrovoľnosti a neekvivalencie (Zdroj: doc.
Ing. Jitka Peková, CSc.: Hospodárení a finance územní samosprávy),
• z účtovného pohľadu je
bilanciou
, ktorá vybilancováva príjmy a
výdavky,• je nástrojom realizácie koncepcie
regionálnej politiky
na
úrovni územnej samosprávy, je nástrojom realizácie volebných programov; je dôležitým nástrojom
presadzovania lokálnych a regionálnych záujmov, ako aj preferencií obyvateľov daného územia,
nástrojom financovania potrieb lokálneho a regionálneho verejného sektora
, je
nástrojom riadenia
.Zákon o rozpočtový
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.