Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rokovanie obecného zastupiteľstva (IV.)

Dátum:

Rokovanie obecného zastupiteľstva (IV.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
(Dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Príspevok nadväzuje na analýzu rokovania obecného zastupiteľstva v predchádzajúcich číslach časopisu venovanú predovšetkým príprave a zvolávaniu zasadnutia OZ, samotnému priebehu zasadnutia OZ s dôrazom na otázky spojené s účasťou verejnosti na zasadnutí OZ a formám rozhodovacej činnosti OZ. V záverečnej časti článku sa autor venuje inštitútom poradného hlasu pred prijatím rozhodnutia OZ a uplatneniu tzv. sistačného práva starostu obce (t.j. práva starostu obce pozastaviť účinnosť prijatého uznesenia OZ). Osobitnú pozornosť venuje rokovaciemu poriadku OZ.
Význam poradného hlasu pre rozhodovaciu činnosť obecného zastupiteľstva
V snahe o prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí obecným zastupiteľstvom zákonodarca zavádza v § 12 ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") pravidlo, podľa ktorého
"Ak obecné zastupiteľstvo zriadilo poradný orgán, vypočuje pred prijatím rozhodnutia vo veci, pre ktorú bol poradný orgán zriadený, jeho stanovisko."
Poradným orgánom sú spravidla komisie obecného zastupiteľstva, prípadne obecná rada, ktoré OZ zriaďuje podľa § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení ako svoje stále alebo dočasné poradné orgány.
Stanovisko komisie obecného zastupiteľstva prednáša poslanec OZ, ktorý je spravidla predsedom príslušnej komisie OZ.
Zloženie a úlohy komisií vymedzuje obecné zastupiteľstvo.
Komisie sú zložené z poslancov a z ďalších osôb zvolených obecným zastupiteľstvom. Ďalšie osoby tvoriace personálne zloženie komisií OZ by mali byť odborníkmi v oblasti, na pokrytie ktorej sa daná komisia zriaďuje, napr. ekonómovia vo finančnej komisii, právnici v legislatívno-právnej komisii, riaditelia škôl v školskej komisii a pod.
Rozhodovanie OZ s výrazným laickým prvkom má tak
odborne usmerniť
poradné stanovisko vecne príslušnej odbornej komisie obecného zastupiteľstva. Napr. pred prijatím VZN predseda vecne príslušnej legislatívno-právnej komisie vyjadrí názor komisie na predložený návrh VZN; ďalej môže stanovisko finančnej komisie spočívať v odporúčaní alebo neodporúčaní prijať uznesenie OZ, napr. z hľadiska pozitívneho/negatívneho dopadu na budúci ekonomický vývoj obce, ďalej športovej komisie na vhodnosť vybudovanie skate-parku v obci a pod.
Zriadenie vhodných druhov poradných komisií obecného zastupiteľstva a ich riadne fungovanie môže v praxi
veľmi pozitívne ovplyvniť rozhodovaciu činnosť aj celkové fungovanie obecného zastupiteľstva.
Poradné orgány môžu svojou autoritou vhodne determinovať aj vzťahy medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce, a to tým, že pri zohľadnení odporúčaní odborných komisií už rozhodnutia OZ nie sú len politickými výstupmi, ale najmä kvalifikovanými odbornými rozhodnutiami.
Práve z dôvodu tejto argumentácie, naopak, ako výrazný nedostatok v praxi hodnotím skutočnosť, ak najmä v menších obciach sa komisie obecného zastupiteľstva buď vôbec nezriaďujú, alebo je ich fungovanie (a to oveľa častejšie) iba čisto formálne. Úplným nepochopením významu inštitútu komisií OZ sú dokonca mnohé príklady obcí, v ktorých sa v priebehu funkčného obdobia OZ neuskutoční ani jedno zasadnutie žiadnej komisie.
Pred prijatím rozhodnutia obecného zastupiteľstva dôležitú úlohu zohráva aj vypočutie poradného hlasu hlavného kontrolóra obce podľa § 18f ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Zákonnou povinnosťou hlavného kontrolóra je zúčastniť sa každého zasadnutia OZ.
Zákonná formulácia "poradný hlas" hlavného kontrolóra na zasadnutiach zastupiteľstva znamená jeho oprávnenie vyjadriť sa k prerokúvaným záležitostiam, formulovať svoje stanoviská, návrhy, odporúčania. Doterajšia prax obecných samospráv dokazuje, že hlavný kontrolór obce je často, a to najmä v menších samosprávach, "odborným garantom výkonu a fungovania obecnej samosprávy" vo vzťahu k priamo voleným orgánom obce.
Pre Slovenskú republiku je charakteristická rozdrobenosť obecnej samosprávy s celkovým počtom 2 890 obcí, z toho 138 miest. Táto atomizácia a tým determinované obmedzené finančné možnosti malých samospráv majú za následok skutočnosť, že malé obce často nedisponujú dostatočným odborným personálom obecných úradov, ktorý by dokázal zabezpečiť kvalifikované zvládnutie všetkých úloh, ktoré platná právna úprava zveruje obciam, tak pri výkone samosprávy, ako aj pri prenesenom výkone štátnej správy.
Účinná právna úprava zároveň nestanovuje vzdelanostné
cenzy
(podmienky) pre funkcionárov obecnej samosprávy kreovaných priamou voľbou, t.j. pre starostu obce a poslancov OZ.
Z uvedeného dôvodu je v praxi účasť hlavného kontrolóra obce na zasadnutiach OZ jednou z jeho dominantných úloh, pričom dochádza k pravidelnému využívaniu poradného hlasu hlavným kontrolórom obce.
V uvedenom zmysle hlavný kontrolór obce s ohľadom na svoje vzdelanie a praktické skúsenosti predovšetkým v menších samosprávach často odborne usmerňuje rokovanie celého OZ. Hlavný kontrolór
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.