Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Rokovací poriadok po novele zákona
Dátum:
Rokovací poriadok po novele zákona
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") uložil
v tohoročnej novele (zákon č. 102/2010 Z.z. - ďalej
len „novela zákona o obecnom zriadení") obecným
samosprávam povinnosť uviesť rokovacie poriadky obecných zastupiteľstiev do súladu s novelizovaným
znením § 12 v lehote do 30. septembra 2010. Keď sme sa komplexne venovali novele
zákona o obecnom zriadení, upozornili sme na základné
vlastnosti novej právnej úpravy vo vzťahu k pravidlám o rokovaní obecného zastupiteľstva. Podnety z
praxe naznačujú, že je aktuálne venovať sa problematike rokovacích poriadkov po uvedenej novele
detailnejšie.
Tento článok reaguje na konkrétne podnety a otázky z aplikačnej praxe a tiež na niektoré zistené
nedostatky, ktoré sa pri úpravách rokovacích poriadkov podľa tohoročnej novely
zákona o obecnom zriadení vyskytli. Cieľom nie je
komplexne spracovať tému rokovacieho poriadku, len upozorniť, kde vznikli v dôsledku novely miesta
vyžadujúce osobitný prístup a ponúknuť konkrétne príklady riešení. Vzhľadom na to bude štruktúra
spracovania tejto témy nasledovná:
• prístup k novelizácii rokovacieho poriadku,
• dopady nových pravidiel o zvolávaní zasadnutia,
• vyššie nároky na pravidlá o riadnej príprave rokovania,
• priemet pravidiel o vedení zasadnutia inými osobami,
• povinné udeľovanie slova a efektívnosť diskusie,
• iné odporúčania.
Prístup k novelizácii rokovacieho poriadku
Proces novelizácií rokovacích poriadkov obecných zastupiteľstiev sa odvinul od ustanovenia
§ 30d zákona o obecnom zriadení:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§30d
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2010
Obec upraví rokovací poriadok obecného zastupiteľstva v súlade s § 12 ods. 1 až 6 do 30. septembra 2010.
Súčasne má pre tvorbu rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva zásadný
význam ustanovenie § 12 ods. 12 zákona o obecnom
zriadení, ktoré po uvedení zákonom stanovených pravidiel pre rokovanie obecného
zastupiteľstva v ods. 1 až 11 - na záver v ustanovení § 12 uvádza:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§12
(12) Podrobné pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva upraví rokovací poriadok obecného
zastupiteľstva.
Tieto zdanlivo bezproblémové ustanovenia sú zväčša vnímané ako notoricky zrozumiteľné,
no v praxi bývajú veľmi nedocenené.
Predovšetkým sa v mnohých prípadoch neaplikuje zákonná inštrukcia, že rokovací poriadok má
obsahovať
podrobné pravidlá
o rokovaní obecného zastupiteľstva. Žiaľ, aj v
prípadoch väčších mestských samospráv, som opäť zaznamenal skutočnosť, že rokovací poriadok
preberá text zákona
(!). Príčiny takéhoto prístupu bývajú rôzne - od želania poslancov,
ktorí chcú mať takto „všetky pravidlá spolu", až po neznalosť dôsledkov tejto hrubej chyby pri
tvorbe obecnej legislatívy. Venujme preto tomuto dôležitému detailu bližšiu pozornosť.Zákon o obecnom zriadení má po tohoročnej novele oveľa podrobnejšie pravidlá pre priebeh
rokovania obecného zastupiteľstva. Toto sú
zákonné pravidlá
a treba plne
domyslieť dôsledky všeobecne známej skutočnosti, že ide o pravidlá vydané v kompetencii nášho
zákonodarného zboru - Národnej rady Slovenskej republiky. Pripomeňme si iné, všeobecne známe
notorikum, že rokovací poriadok obecného zastupiteľstva je norma v pôsobnosti obecného
zastupiteľského zboru. Pôsobnosti týchto dvoch orgánov sa, prirodzene, neprelínajú. Obecné
zastupiteľstvo nemôže pojať do úpravy vlastného rokovacieho poriadku znenie zákona a hlasovať o
takto „vytvorenom" pravidle, pretože zákonné pravidlá ho zaväzujú už z moci zákona. Navyše, ak
obecné zastupiteľstvo hlasuje o zákonných pravidlách zahrnutých do vlastnej normy, ide doslova o
rozhodovanie o veciach v právomoci Národnej rady SR (?!), teda o zrejmé prekročenie vlastnej
pôsobnosti a veľmi hrubú legislatívnu chybu. Tento exces vytvára súčasne živnú pôdu pre ďalšiu hrubú
chybu v budúcnosti - obecné zastupiteľstvo, vedomé si svojej pôsobnosti a možnosti zmeniť svoj
rokovací poriadok, môže nedopatrením „novelizovať" aj text, ktorý v minulosti prevzalo zo zákona.
Verím, že škodlivé následky ani nie je potrebné komentovať.Preberanie zákonného textu do rokovacieho poriadku má ešte aj ďalší nežiaduci účinok - vzniká
ilúzia, že „keď sme prevzali text novely zákona o obecnom
zriadení, máme náš rokovací poriadok v súlade s touto novelou". Že je takýto názor veľmi
zásadne nesprávny, môžeme vyvodiť priamo zo znenia citovaného § 12 ods. 12. Toto ustanovenie
deleguje obecným zastupiteľstvám pôsobnosť, aby si v rokovacom poriadku upravili
podrobné
pravidlá
svojho rokovania, t.j.• veci, ktoré majú zákonom určené rámcové obrysy možno rokovacím poriadkom v zákonných rámcoch
bližšie konkretizovať,
• otázky, ktoré zákon upravuje všeobecne, má rokovací poriadok upravovať so zameraním na
konkrétne miestne pomery, potreby a zvyklosti,
• procesné záležitosti, ktoré zákon neupravuje a pritom je účelné ich upraviť, môže rokovací
poriadok vyplniť.
Táto pôsobnosť obecných zastupiteľstiev je mimoriadne významná a je taktiež spojená s významnou
zodpovednosťou. Obecné zastupiteľstvá dostávajú tým pomerne široký priestor, aby si postupne
budovali vlastnú kultúru procesu rokovania, aby - v súlade so svojimi potrebami - upravovali otázky,
ktoré zákon nepredvídal alebo ich iba načrtol v zásadných črtách. V prípade zákonných procesných
pravidiel § 12 zákona o obecnom zriadení teda
naozaj neobstojí kritika o akejkoľvek „legislatívnej medzere", pretože rokovací poriadok je pri
dôkladnom prístupe k tvorbe jeho obsahu nástrojom, aby sa všetky otvorené a nejasné otázky upravili
konkrétne a jednoznačne. V nasledujúcom texte budeme t
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.