Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Reklamné stavby podľa stavebného zákona (II.)
Dátum:
Reklamné stavby podľa stavebného zákona
(II.)
JUDr.
Helena
Spišiaková
V predchádzajúcom čísle časopisu sme priniesli
podrobné spracovanie problematiky reklamných stavieb najmä podľa
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku (stavebný zákon?) v z. n. p. (ďalej len
"stavebný zákon"), a to z hľadiska definície reklamnej
stavby a jej technických požiadaviek. V súčasnom čísle prinášame príspevok venujúci sa povoľovaniu
reklamných stavieb podľa stavebného
zákona.
Reklamné stavby nevyžadujúce povolenie ani ohlásenie
Novela stavebného zákona úplne zrušila
vydávanie povolení na reklamné zariadenia pôvodne upravené v
§ 71 a nasl., teda v 5. oddiele II. časti
stavebného zákona, a na reklamné stavby sa v súčasnosti
vzťahuje v plnom rozsahu 4. oddiel II. časti
stavebného
zákona s názvom Povoľovanie stavieb, zmien stavieb a udržiavacích prác
(§ 54 až § 70 stavebného zákona).Z pôvodnej úpravy v 5. oddiele II. časti stavebného
zákona však zostala ponechaná úprava v ustanovení
§ 71 ods. 3 stavebného zákona, z ktorej vyplýva,
že:
Povolenie sa nevyžaduje:
-
pri označeniach budov štátnych orgánov,
-
pri návestiach v záujme verejnej bezpečnosti a poriadku,
-
pri uličných, požiarnych, dopravných, vodohospodárskych a opisných
značkách,
-
pri označení geodetických bodov a poštových schránok.
Novela ďalej v ustanovení § 56 stavebného
zákona doplnila nové písmeno j), čím určila,
že stavebné povolenie ani ohlásenie sa
nevyžaduje pri reklamných stavbách
za kumulatívneho splnenia podmienok (t.j. musia byť splnené
všetky naraz), teda že:-
najväčšia informačná plocha má veľkosť do 1,2 m na 2,
-
sú
umiestnené:
-
na stĺp
verejného osvetlenia
alebo
-
na stĺp
trakčného vedenia,
-
a
nezasahujú:
-
do prejazdného
profilu pozemnej komunikácie
ani
-
do
priechodového prierezu dráh.
Musí však ísť o veci, ktoré napĺňajú všetky stavebnotechnické a funkčné požiadavky
reklamnej stavby podľa § 43 ods. 2 stavebného
zákona, ale ktoré zároveň majú najväčšiu informačnú plochu menšiu ako 1,2 m na 2.
Novela stavebného zákona však neustanovila
osobitný postup pre stavebníka ani pre stavebný úrad vo veci posudzovania takejto reklamnej stavby,
najmä či spĺňa stavebno - technické a funkčné parametre podľa
§ 43 ods. 2 stavebného zákona, či najväčšia
informačná plocha má naozaj menej ako 1,2 m na 2, či jej upevnením sa nezasahuje do prejazdného
profilu pozemnej komunikácie ani do priechodového prierezu železničnej alebo mestskej dráhy, ani aký
spôsob upevnenia stavebník má použiť.
Predkladatelia
návrhu novely odôvodnili
nevyžadovanie stavebného povolenia
ani ohlásenia tým, že "umiestňovanie takýchto reklamných zariadení je operatívne, doba ich
umiestnenia je krátka a ich umiestnenie je možné len na základe povolenia vlastníkov a správcov
stĺpov verejného osvetlenia a stĺpov trolejového vedenia a súhlasu dopravného
inšpektorátu."
Pre úplnosť treba poznamenať, že novela podobnú úpravu uviedla aj do
zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách
(cestný zákon) v z. n. p. , a to do ustanovenia
§ 10 (Ochrana diaľnic, ciest a miestnych
komunikácií), kde doplnila nový ods. 5, podľa
ktorého:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Na stĺpoch verejného osvetlenia ciest a miestnych komunikácií a na stĺpoch trolejového
vedenia sa môžu umiestňovať iba dopravné značky a reklamné stavby, na ktorých má najväčšia
informačná plocha veľkosť do 1,2 m na 2, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej
komunikácie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Všetky ostatné reklamné stavby,
ešte predtým, než sa uskutočnia,
podliehajú
povoľovaciemu procesu tak ako iné stavby a podľa §
54
stavebného zákona pre ne platí, že
reklamné stavby, ich zmeny a udržiavacie práce na nich sa môžu uskutočňovať iba podľa stavebného
povolenia alebo na základe ohlásenia stavebnému úradu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Novela úpravami v ďalších ustanoveniach stavebného
zákona zaviedla
tri úrovne povoľovania reklamných stavieb,
a to v závislosti od ich
členenia podľa najväčšej informačnej plochy na reklamnej stavbe. Z týchto úprav vyplýva, že
na:1.
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha je menšia ako 3 m na 2, je
potrebné ohlásenie stavebnému úradu [pozri § 55 ods. 2
písm. h) stavebného zákona];
2.
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha má veľkosť od 3 m na 2 do 20
m na 2, je potrebné stavebné povolenie, ale tieto sa nekolaudujú (pozri
§ 76 ods. 4 stavebného zákona);
3.
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha je väčšia ako 20 m na 2, je
potrebné stavebné povolenie a následne aj kolaudačné rozhodnutie (pozri
§ 76 ods. 1 stavebného zákona).
Žiada sa zdôrazniť, že
ohlásiť drobnú reklamnú stavbu alebo podať žiadosť o stavebné
povolenie nie je možné v tom prípade, ak už bola reklamná stavba uskutočnená.
Vtedy ide o
nelegálnu - "čiernu" reklamnú stavbu, ktorú už od 1.8.2015 nie je možné dodatočne povoliť [pozri v
časti 4. NELEGÁLNE (nepovolené) reklamné stavby].Pre úplnosť treba dodať, že podľa § 39a
ods. 3 písm. e) stavebného zákona sa na reklamné stavby nevyžaduje rozhodnutie o umiestnení
stavby.
Príslušnosť stavebného úradu a orgánov obce
Vecná príslušnosť stavebného úradu
je upravená v rôznych právnych predpisoch. Podľa
platného právneho poriadku platí zásada, že stavebné povolenia sú príslušné vydávať:-
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.