Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Priestupky podľa § 27c zákona o obecnom zriadení

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

Predmetom príspevku je analýza aktuálnej právnej úpravy priestupkov v obecnej samospráve zakotvenej v novozavedenom § 27c zákona o obecnom zriadení, ktorý nadobudne účinnosť od 1. júla 2022. V tejto súvislosti je v príspevku upriamená pozornosť nielen na dôležité zákonné východiská, ale aj na relevantnú rozhodovaciu činnosť súdnych orgánov.

Ustanovenie § 27c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") bolo do normatívneho textu tohto zákona zavedené novelou, ktorá bola vykonaná zákonom č. 42/2022 Z.z. Tento zákon nadobudne účinnosť 1. júla 2022.
V § 27c zákona o obecnom zriadení sa koncentruje úprava priestupkovo-právnej zodpovednosti za naplnenie skutkových podstát priestupkov podľa zákona o obecnom zriadení. Tomu vecne a obsahovo zodpovedá aj marginálny nadpis tohto ustanovenia - "Priestupky". Z dôvodovej správy k zákonu č. 42/2022 Z.z.v tejto súvislosti vyplýva konštatovanie, že 
"do zákona sa dopĺňa ustanovenie o priestupkoch pri porušení niektorých ustanovení."
Prvý a druhý odsek § 27c zákona o obecnom zriadení je hmotnoprávnej (materiálnej) povahy. Prináša taxatívny (vyčerpávajúci) a pozitívny výpočet skutkových podstát priestupkov podľa zákona o obecnom zriadení.
Priestupky sú druhom správnych deliktov. Platná právna úprava neobsahuje legálnu definíciu pojmu "správny delikt"; nie je upravená ani legálna klasifikácia správnych deliktov. Obe absencie sa odôvodňujú množstvom a rôznorodosťou druhov protiprávnych konaní vo verejnej správe. Právna teória klasifikuje správne delikty do viacerých skupín. Jednotlivé členenia správnych deliktov však nie sú jednotné. Z pohľadu platnej normatívnej úpravy je významné členenie správnych deliktov na priestupky a iné správne delikty.
Správne delikty podľa § 27c zákona o obecnom zriadení majú charakter priestupkov, pretože sú za priestupok výslovne
(expressis verbis)
označené. Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len "zákon o priestupkoch") sa totiž za priestupok považuje len také 
zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené 
v zákone o priestupkoch alebo v inom osobitnom zákone (napr. zákon o obecnom zriadení). Predmetná nevyhnutnosť explicitného označenia priestupku predstavuje súčasne odlišujúci znak správnych deliktov podľa § 27b a § 27c zákona o obecnom zriadení. Kým totiž správne delikty podľa § 27c zákona o obecnom zriadení sú vyslovene normatívne klasifikované ako priestupky, správne delikty uvedené v § 27b zákona o obecnom zriadení nie sú výslovne označené ako priestupky. To je dôvodom, prečo v týchto prípadoch ide, z pohľadu teórie administratívnej zodpovednosti, o iné (od priestupkov odlišné) administratívne protiprávne konania.
Zákon o obecnom zriadení v § 27c ods. 1 a ods. 2 vymedzuje taxatívnym spôsobom obligatórne (povinné) znaky skutkových podstát správnych deliktov. Diferencuje sa:
-
subjekt,
-
subjektívna stránka,
-
objekt,
-
objektívna stránka.
Subjekt správneho deliktu
Pre správne delikty podľa § 27c zákona o obecnom zriadení zákonodarca neustanovil spoločný subjekt (totožné vymedzenie subjektu) administratívnoprávnej zodpovednosti. Platná právna úprava obecného zriadenia diferencuje subjekty v závislosti od toho, o ktorú skutkovú podstatu priestupku [§ 27c ods. 1 a ods. 2 písm. a) a b) zákona o obecnom zriadení] ide.
Subjektom správneho deliktu podľa § 27c ods. 1 zákona o obecnom zriadenímôže byť pri využití doslovnej (adekvátnej) metódy interpretácie ktokoľvek. Je to tak preto, lebo zákonodarca označuje subjekt priestupku abstraktným zámenom "ten". Môže to však byť len 
fyzická osoba, 
keďže páchateľom priestupku nemôže byť podľa platnej právnej úpravy právnická osoba. Pokiaľ ide o fyzickú osobu ako páchateľa tohto priestupku, treba ďalej konkretizovať, že môže ísť len o fyzickú osobu, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť. Ak sa takéhoto protiprávneho konania dopustí fyzická osoba - podnikateľ, nespácha priestupok podľa § 27c ods. 1 zákona o obecnom zriadení, ale spácha (iný) správny delikt podľa § 27b ods. 1 písm. d) tohto zákona.
Naproti tomu subjektom dvoch skutkových podstát správnych deliktov podľa § 27c ods. 2 zákona o obecnom zriadenímôže byť len 
vlastník stavby. 
Aj v tomto prípade môže ísť výlučne o fyzickú osobu. Ani tohto priestupku sa nemôže dopustiť právnická osoba. Aj v tomto prípade je však rozhodné, či predmetná fyzická osoba podniká. Priestupku podľa tohto ustanovenia sa môže dopustiť len fyzická osoba - nepodnikateľ. Ak sa takéhoto protiprávneho konania dopustí fyzická osoba, ktorá vykonáva podnikateľské (komerčné) aktivity, vzniká jej administratívnoprávna zodpovednosť za spáchanie (iného) správneho deliktu podľa § 27b ods. 1 písm. c) alebo § 27b ods. 1 písm. e) zákona o obecnom zriadení. Na rozdiel od normatívnej dikcie § 27c ods. 1 zákona o obecnom zriadení však nemôže priestupky podľa § 27c ods. 2 tohto zákona spáchať akákoľvek fyzická osoba - nepodnikateľ. Môže ísť len o nepodnikajúcu fyzickú osobu, ktorá súčasne vystupuje v pozícii vlastníka (majiteľa) stavby. V tomto prípade teda v porovnaní s odse
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.