Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prednosta úradu miestnej samosprávy - účel, význam a možný prínos funkcie.

Dátum:

Prednosta úradu miestnej samosprávy - účel, význam a možný prínos funkcie.
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Tento článok si kladie za cieľ priblížiť funkciu prednostu obecného úradu, objasniť jej význam a načrtnúť skutočnosti, ktoré podmieňujú jeho naplnenie. Z dlhoročných skúseností a z kontaktov s veľkým množstvom samospráv na Slovensku som dospel k poznaniu, že správne využitie tejto funkcie môže viesť k podstatnému skvalitneniu fungovania miestnej samosprávy.
Východiskové informácie
V záujme terminologického zjednodušenia, stručnosti a lepšieho prehľadu sa v tomto článku pod výrazom "prednosta úradu" rozumie funkcia prednostu obecného úradu, ako aj všetky odvodené pomenovania tejto funkcie - prednosta mestského úradu a prednosta miestneho úradu mestskej časti v Bratislave alebo v Košiciach.
Tematicky sa tento článok bude pohybovať na pomedzí medzi právom a manažmentom. V prípade funkcie prednostu úradu totiž viac než v iných prípadoch platí, že právne pravidlá ohraničujú len mantinely, vo vnútri ktorých je možné rôznymi prístupmi k riadeniu dosiahnuť veľmi odlišné výsledky.
Význam funkcie prednostu
úradu miestnej samosprávy sa tak v skutočnosti môže pohybovať na mimoriadne širokej škále - od extrému nevýraznej úradníckej pozície na jednom póle až po funkciu rovnocenne doplňujúcu top manažment miestnej samosprávy na opačnej strane významového spektra. Pokúsim sa načrtnúť cesty a oporné body, ako túto funkciu naplniť ambicióznym obsahom, ktorý poslúži celej samospráve. Popri tom by som chcel starostom poskytnúť taký pohľad na danú problematiku, ktorý by im pomohol zorientovať sa v rozhodovaní, či túto funkciu vytvoriť a ako naplniť jej pôsobnosť zmysluplným obsahom.
Právna úprava tejto funkcie je veľmi stručná - zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") stanovuje pravidlá týkajúce sa funkcie prednostu úradu v § 16 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, ktorý upravuje možnosť zriadiť túto funkciu a v § 17 zákona o obecnom zriadení, kde nájdeme základné pravidlá o funkcii prednostu úradu, o jej právnom postavení a o pôsobnosti.
Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v z.n.p. (ďalej len "zákon o Bratislave") upravuje funkciu prednostu úradu v § 19 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, § 19 ods. 4 zákona o obecnom zriadení a § 19 ods. 5 zákona o obecnom zriadení pričom v § 24 ods. 1 zákona o obecnom zriadení odkazuje na podpornú platnosť zákona o obecnom zriadení. Zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v z.n.p. má obdobnú úpravu v § 17a, podpornú platnosť zákona o obecnom zriadení upravuje v § 29 zákona o obecnom zriadení. Vzhľadom na zameranie tohto článku nie sú odlišnosti uvedených právnych úprav natoľko významné, aby sme sa nimi osobitne zaoberali, preto budeme v nasledujúcom obsahu odkazovať len na úpravu v zákone o obecnom zriadení.
Prednosta úradu - vytvorenie funkcie
Funkcia prednostu úradu v miestnej samospráve je funkciou, ktorá môže a nemusí byť zriadená.
Aktuálna právna úprava túto otázku rieši v § 16 ods. 4 zákona o obecnom zriadení:
                                     Zákon o obecnom zriadení - výňatok
                                                    § 16
 
                                                 Obecný úrad
 
...(4) V obciach s väčším počtom zamestnancov môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu....
Vytvorenie funkcie prednostu úradu je teda
fakultatívne
a zváženie toho, či sa táto funkcia zriadi, je ponechané na miestnu samosprávu.
Poznámka: Výnimkou je samospráva v mestskej časti Bratislavy, kde je funkcia prednostu upravená kogentne (spôsobom nepripúšťajúcim odchýlku) ust. § 19 zákona zákona o Bratislave.
Bližšie skúmanie nás dovedie k zisteniu, že rozhodnutie o tom, či táto funkcia bude alebo nebude zriadená je v spôsobnosti starostu, pretože ide o otázku nesporne zahrnutú do jeho pôsobnosti vydať organizačný poriadok:
                                    Zákon o obecnom zriadení - výňatky 
                                                    § 16 
                                                Obecný úrad  
 
...(5) Organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti ustanovuje organizačný poriadok
       obecného úradu....
 
                                                    § 13
 
...(4) Starosta
       d) vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov
       obce; informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu, ...
Veľmi odporúčam, aby sa rozhodovanie o otázke zriaden
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.