Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

Dátum:

Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Rozsah kontrolnej činnosti a pravidlá jej výkonu v podmienkach územnej samosprávy sú legislatívne upravené v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Obec je povinná vytvoriť účinný systém kontroly a zabezpečiť vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon.
Kontrolnú činnosť na obci vykonáva hlavný kontrolór, ktorý pri jej výkone postupuje podľa pravidiel ustanovených osobitným zákonom, ktorým je zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením.
Z uvedeného vyplýva, že v praxi hlavní kontrolóri pri výkone svojej činnosti postupujú:
a) buď podľa zákona o finančnej kontrole, ktorý v § 13 až § 25 vymedzuje základné pravidlá následnej finančnej kontroly alebo
b) podľa základných pravidiel následnej finančnej kontroly doplnených o ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra schválených uznesením obecného zastupiteľstva (tieto môžu byť vydané aj ako všeobecne záväzné nariadenie obce).
Odporúčanie:
Z aplikačnej praxe odporúčam, aby si hlavní kontrolóri doplnili základné pravidlá následnej finančnej kontroly vymedzené v zákone o finančnej kontrole, pretože tieto neupravujú dostatočným spôsobom všetky oblasti kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra. Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra má svoje špecifiká a aj preto je v zákone o obecnom zriadení (§ 18e – Pravidlá kontrolnej činnosti) daná možnosť, aby boli ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti upravené uznesením obecného zastupiteľstva.
Pri svojom odporúčaní vychádzam z vlastnej praxe, ako aj z porovnania rozsahu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podľa §18d zákona o obecnom zriadení a vymedzenia predmetu následnej finančnej kontroly podľa § 11 zákona o finančnej kontrole.
Kontrolnou činnosťou sa v podmienkach územnej samosprávy podľa zákona o obecnom zriadení rozumie:
- kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov,
- kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce,
- kontrola vybavovania sťažností a petícií,
- kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva,
- kontrola dodržiavania interných predpisov obce,
- kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.
Následnou finančnou kontrolou sa podľa zákona o finančnej kontrole overuje:
- objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná a na základe ktorých sa SR poskytujú prostriedky zo zahraničia, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
- dodržanie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich použitia,
- vykonanie predbežnej finančnej kontroly,
dodržanie zákonného postupu pri výkone priebežnej finančnej kontroly,
- splnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených finančnou kontrolou a odstránenie príčin ich vzniku.
Z porovnania rozsahu činnosti je zrejmé, že rozsah kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra tak, ako je vymedzený v zákone o obecnom zriadení, je širší ako predmet následnej finančnej kontroly podľa zákona o finančnej kontrole a aj preto je potrebné zásady vykonávania finančnej kontroly doplniť o podrobnosti, ktoré budú vymedzovať špecifiká výkonu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Podľa §18e zákona o obecnom zriadení je hlavný kontrolór povinný pri výkone kontrolnej činnosti postupovať podľa pravidiel kontrolnej činnosti.
Kontrolným orgánom v podmienkach územnej samosprávy je hlavný kontrolór; kontrolovanými subjektmi sú:
- obecný úrad,
- rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
- právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
- osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.