Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Dátum:
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Rozsah kontrolnej činnosti a pravidlá jej výkonu v podmienkach územnej samosprávy sú
legislatívne upravené v zákone č. 369/1990 Zb. o
obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom
zriadení“). Obec je povinná vytvoriť účinný systém kontroly a zabezpečiť vhodné organizačné,
finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon.
Kontrolnú činnosť na obci vykonáva hlavný kontrolór, ktorý pri jej výkone postupuje podľa
pravidiel ustanovených osobitným zákonom, ktorým je zákon č.
502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom
audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
Ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením.
Z uvedeného vyplýva, že v praxi hlavní kontrolóri pri výkone svojej činnosti
postupujú:
a) buď podľa zákona o finančnej kontrole, ktorý v
§ 13 až § 25 vymedzuje základné pravidlá
následnej finančnej kontroly alebo
b) podľa základných pravidiel následnej finančnej kontroly doplnených o ďalšie podrobnosti o
pravidlách kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra schválených uznesením obecného zastupiteľstva
(tieto môžu byť vydané aj ako všeobecne záväzné nariadenie obce).
Odporúčanie:
Z aplikačnej praxe odporúčam, aby si hlavní kontrolóri doplnili
základné pravidlá následnej finančnej kontroly vymedzené v zákone o finančnej kontrole, pretože
tieto neupravujú dostatočným spôsobom všetky oblasti kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.
Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra má svoje špecifiká a aj preto je v zákone o obecnom zriadení
(§ 18e – Pravidlá kontrolnej činnosti) daná
možnosť, aby boli ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti upravené uznesením obecného
zastupiteľstva.Pri svojom odporúčaní vychádzam z vlastnej praxe, ako aj z porovnania rozsahu kontrolnej činnosti
hlavného kontrolóra podľa §18d zákona o obecnom
zriadení a vymedzenia predmetu následnej finančnej kontroly podľa
§ 11 zákona o finančnej kontrole.
Kontrolnou činnosťou sa v podmienkach územnej samosprávy podľa
zákona o obecnom zriadení rozumie:
- kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s
majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných
predpisov,
- kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce,
- kontrola vybavovania sťažností a petícií,
- kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontrola
plnenia uznesení obecného zastupiteľstva,
- kontrola dodržiavania interných predpisov obce,
- kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.
Následnou finančnou kontrolou sa podľa zákona o
finančnej kontrole overuje:
- objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými
zmluvami, ktorými je SR viazaná a na základe ktorých sa SR poskytujú prostriedky zo zahraničia,
rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so
zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými
prostriedkami,
- dodržanie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich
použitia,
- vykonanie predbežnej finančnej kontroly,
dodržanie zákonného postupu pri výkone priebežnej finančnej kontroly,
- splnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených finančnou kontrolou a odstránenie
príčin ich vzniku.
Z porovnania rozsahu činnosti je zrejmé, že rozsah kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
tak, ako je vymedzený v zákone o obecnom zriadení, je širší ako predmet následnej finančnej kontroly
podľa zákona o finančnej kontrole a aj preto je
potrebné zásady vykonávania finančnej kontroly doplniť o podrobnosti, ktoré budú vymedzovať
špecifiká výkonu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Podľa §18e zákona o obecnom zriadení je
hlavný kontrolór povinný pri výkone kontrolnej činnosti postupovať podľa pravidiel kontrolnej
činnosti.
Kontrolným orgánom v podmienkach územnej samosprávy je hlavný kontrolór; kontrolovanými subjektmi
sú:
- obecný úrad,
- rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
- právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom
obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto
majetku,
- osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci,
či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito
p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.