Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv

Dátum:

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv
JUDr.
Artúr
Soldán
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobode informácií") nadobudol účinnosť od 1. januára 2001. Nahradil pôvodný zákon č. 171/1998 Z.z. o prístupe k informáciám o životnom prostredí, ktorý v prechodnom období umožňoval občanom žiadať štátne a samosprávne orgány informácie týkajúce sa životného prostredia. Počas svojej 10-ročnej existencie bol zákon o slobode informácií desaťkrát novelizovaný a zásadným spôsobom zmenil pohľad občana na fungovanie verejnej správy, pretože presadil jedinečnú zásadu „čo nie je tajné, je verejné". Verejná správa využíva zákon o slobode informácií takmer denne a stretáva sa často s rôznymi situáciami, ktoré tento zákon nerieši dostatočne, resp. jeho paragrafové znenie umožňuje veľmi rozdielny výklad. V ďalšom texte sa pokúsim poukázať na rôzne praktické prípady, ktoré sa pri činnosti samosprávy vyskytli a ponúknuť čitateľom návod na ich riešenie.
Sprístupnenie informácií o prebiehajúcom stavebnom konaní osobe odlišnej od účastníka konania
Veľmi častými prípadmi, s ktorými sa stretávajú obce pri výkone originálnej kompetencie (územné plánovanie) alebo pri prenesenom výkone štátnej správy (stavebný úrad), sú žiadosti o informácie týkajúce sa poskytnutia územno-plánovacích informácií podľa zákona o slobode informácií, resp. informácií týkajúcich sa stavebného konania podľa zákona o slobode informácií.
Otázka:
Možno sprístupňovať v zmysle zákona o slobode informácií informácie v prebiehajúcom alebo už ukončenom stavebnom konaní, a to napr. stavebné povolenia/kolaudačné rozhodnutia osobe - žiadateľovi odlišnej od účastníka konania, ktorého sa konanie týka? Obce bežne takého informácie odmietajú sprístupniť s odkazom na § 11 zákona o slobode informácií. Je tento postup správny?
V
§ 2 zákona o slobode informácií
je uvedené: „
Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie
(ďalej len „povinné osoby") sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti."
V § 11 ods. 1 písm. b) zákona o slobode informácií je uvedené:
„Povinná osoba obmedzí sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupní, ak ju zverejňuje na základe osobitného zákona;22) ak je podľa takého zákona zverejňovaná vo vopred stanovenej dobe, iba do tejto doby."
V poznámke pod čiarou č. 22 je uvedené: „22)
Napríklad
zákon č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike, § 36 zákona č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky v znení zákona č. 442/2003 Z .z., zákon č. 619/2003 Z.z. o Slovenskom rozhlase, zákon č. 16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii."
V § 23 ods. 1 a 2 zákona č. 71/1967 Zb. Správny poriadok v z. n. p. (ďalej len „Správny poriadok") je uvedené:
„Účastníci konania a ich zástupcovia a zúčastnené osoby majú právo nazera
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.