Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv
Dátum:
Praktické skúsenosti s používaním zákona o
slobode informácií pri činnosti samospráv
JUDr.
Artúr
Soldán
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom
prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n.
p. (ďalej len „zákon o slobode informácií") nadobudol účinnosť od 1. januára 2001. Nahradil pôvodný
zákon č. 171/1998 Z.z. o prístupe k informáciám o
životnom prostredí, ktorý v prechodnom období umožňoval občanom žiadať štátne a samosprávne orgány
informácie týkajúce sa životného prostredia. Počas svojej 10-ročnej existencie bol zákon o slobode
informácií desaťkrát novelizovaný a zásadným spôsobom zmenil pohľad občana na fungovanie verejnej
správy, pretože presadil jedinečnú zásadu „čo nie je tajné, je verejné". Verejná správa využíva
zákon o slobode informácií takmer denne a stretáva sa často s rôznymi situáciami, ktoré tento zákon
nerieši dostatočne, resp. jeho paragrafové znenie umožňuje veľmi rozdielny výklad. V ďalšom texte sa
pokúsim poukázať na rôzne praktické prípady, ktoré sa pri činnosti samosprávy vyskytli a ponúknuť
čitateľom návod na ich riešenie.
Sprístupnenie informácií o prebiehajúcom stavebnom konaní osobe
odlišnej od účastníka konania
Veľmi častými prípadmi, s ktorými sa stretávajú obce pri výkone originálnej kompetencie
(územné plánovanie) alebo pri prenesenom výkone štátnej správy (stavebný úrad), sú žiadosti o
informácie týkajúce sa poskytnutia územno-plánovacích informácií podľa
zákona o slobode informácií, resp. informácií
týkajúcich sa stavebného konania podľa zákona o slobode
informácií.
Otázka:
Možno sprístupňovať v zmysle zákona o slobode
informácií informácie v prebiehajúcom alebo už ukončenom stavebnom konaní, a to napr.
stavebné povolenia/kolaudačné rozhodnutia osobe - žiadateľovi odlišnej od účastníka konania, ktorého
sa konanie týka? Obce bežne takého informácie odmietajú sprístupniť s odkazom na
§ 11 zákona o slobode informácií. Je tento postup
správny?
V
§ 2 zákona o slobode informácií
je uvedené: „Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie
(ďalej len
„povinné osoby") sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické
osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo
právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej
činnosti."
V § 11 ods. 1 písm. b) zákona o slobode
informácií je uvedené:
„Povinná osoba obmedzí sprístupnenie informácie alebo informáciu
nesprístupní, ak ju zverejňuje na základe osobitného zákona;22) ak je podľa takého zákona
zverejňovaná vo vopred stanovenej dobe, iba do tejto doby."
V poznámke pod čiarou č. 22 je uvedené: „22)
Napríklad
zákon č.
540/2001 Z.z. o štátnej štatistike,
§ 36 zákona č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad
finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č.
81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii
Slovenskej republiky v znení zákona č. 442/2003 Z .z., zákon č.
619/2003 Z.z. o Slovenskom rozhlase, zákon č.
16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii."
V § 23 ods. 1 a
2 zákona č. 71/1967 Zb. Správny poriadok v z. n.
p. (ďalej len „Správny poriadok") je uvedené:
„Účastníci konania a ich zástupcovia a zúčastnené
osoby majú právo nazera
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.