Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv (III.)

Dátum:

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv (III.)
JUDr.
Artúr
Soldán
JE POVINNOSŤ VYTVÁRAŤ INFORMÁCIE, KTORÉ OBEC NEMÁ K DISPOZÍCII?
V ust. § 3 ods. 1 zákona o slobode informácií sa uvádza, že:
„Každý má právo na prístup k informáciám, ktoré majú povinné osoby k dispozícii."
Toto veľmi jednoduché ustanovenie však v praxi spôsobuje mnohé problémy.
Pojem „mať informácie k dispozícii" sa dotýka širokého okruhu informácií, nie je teda napríklad podstatné, či informácia, ktorú žiada sprístupniť žiadateľ patrí kompetenčne do činnosti povinnej osoby.
Obec ako povinná osoba podľa ust. § 3 ods. 1 cit. zákona má k dispozícií najmä tieto údaje - informácie:
a)
ktorých pôvodcom je povinná osoba - teda spisová
agenda
, evidenčná
agenda
, s ktorou povinná osoba pracuje a zapísaná v registratúre príslušného úradu (na úseku originálnej kompetencie - napr. vydávanie územnoplánovacích informácii alebo na úseku preneseného výkonu štátnej správy - napr. vydávanie stavebných povolení),
b)
ktoré musí mať povinná osoba v súlade s platnou právnou úpravou,
c)
ktoré povinná osoba získala od iného subjektu verejnej alebo štátnej správy, prípadne fyzickej alebo právnickej osoby,
d)
s ktorými povinná osoba pri svojej činnosti pracovala, ktorých pôvodcom je iný subjekt než povinná osoba.
Praktický príklad:
V praxi môže nastať situácia, že napr. ústredný orgán štátnej správy - ministerstvo odmietne žiadateľovi sprístupniť informácie (projektovú dokumentáciu k investičnému zámeru ministerstva), pretože príslušný spis odoslala na vyjadrenie na iné orgány, teda aj na obec ako jeden z orgánov, ktorý bude o stavbe rozhodovať, následne sa žiadateľ o sprístupnenie informácie obráti so žiadosťou na obec, aby mu sprístupnila ním žiadanú informáciu - teda napr. projektovú dokumentáciu k stavebnému objektu, ktorého investorom je štát v zastúpení príslušného rezortného ministerstva a výstavba sa bude realizovať v konkrétnej obci, ktorá v rámci preneseného výkonu štátnej správy ako stavebný úrad bude vydávať stavebné povolenie na stavbu, ktorú bude v katastri obce realizovať ministerstvo. Obec v tomto prípade nie je pôvodcom informácie, ale informáciu má v momentálnej držbe, a tak ju musí žiadateľovi o informáciu sprístupniť.
Povinná osoba, teda obec, sa nemôže odvolávať na skutočnosť, že predmetná informácia je uložená v archíve obce. Archív obce, ktorý je jedným z registratúrnych stredísk, slúži na uchovanie informácií, mal by byť v zmysle schváleného registratúrneho poriadku prehľadne usporiadaný, aby zodpovedný pracovník vedel vyhľadať akúkoľvek listinu, ktorú žiadateľ o sprístupnenie informácie od obce požaduje.
***
Práve v oblasti stavebného práva sa na obce obracajú občania so žiadosťami o vydanie overenej fotokópie stavebného povolenia/kolaudačného rozhodnutia, ktorí dané listiny nemajú doma uchované, resp. ich nevedia nájsť a potrebujú ich pri dedičskom konaní najmä z dôvodu, že nehnuteľnosť, ktorá má byť predmetom dedenia, nie je zapísaná v katastri nehnuteľností. Kolaudačné rozhodnutie a rozhodnutie o pridelení súpisného čísla sú dve veľmi podstatné právne listiny, na základe ktorých možno zapísať stavbu do katastra nehnuteľností. V mnohých prípadoch ide o listiny, ktoré vydával ešte miestny národný výbor do roku 1989.
Práve pri starších listinách nastáva situácia, že s týmito informáciami už obec nedisponuje, pretože ich v zmysle zákona č. 395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. odovzdala do miestne príslušného
štátneho archívu.
Tu môže žiadateľ žiadať o sprístupnenie danej listiny podľa tohto špeciálneho predpisu, a nie podľa zákona o slobode informácií, pretože tento sa v zmysle ust. § 22 ods. 2
nevzťahuje na sprístupňovanie informácií zo štátnych archívov
(zákonodarcov viedla k vyňatiu štátnych archívov s pod pôsobnosti zákona o slobode informácií zrejme špecifickosť činností štátnych archívov a problematickosť vyhľadávania informácií v ich zbierkach).
V praxi sa často stretávame so žiadosťami, ktoré má obec - teda povinná osoba k dispozícii, ale ich nemá uložené na jednom mieste, v jednom informačnom systéme (v jednom spise), a musí teda danú informáciu „vytvárať". V komentári k ust. § 3 zákona o slobode infor
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.