Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (II.)

Dátum:

Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (II.)
JUDr.
Artúr
Soldán
(dokončenie z minulého čísla)
Odvolanie voči nesprístupneniu informácie podľa ust. 19 ods. 2 druhá veta zákona o slobode informácii vo vzťahu k existencii obecného úradu
Zákon o slobode informácií v ust. § 19 upravil možnosť použitia opravných prostriedkov pre žiadateľov o sprístupnenie informácií, a to najmä možnosť podať odvolanie voči rozhodnutiu povinnej osoby. Zdanlivo jednoduché ustanovenie už od svojho vzniku vyvoláva polemiku a umožňuje veľmi rôzny výklad.
Problematická a výkladovo rôznorodá je najmä druhá veta ust. § 19 ods. 2 zákona o slobode informácií, kde je upravená
špecifická forma odvolania
týkajúca sa obcí a miest, kde je uvedené:
„Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor)."
Je uvedené ustanovenie zákonné a správne?
V ust. § 4 zákona o obecnom zriadení je uvedené:
„Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje
všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku,
všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon,
ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba."
Ďalej je v ust. § 16 ods. 1 a 2 zákona o obecnom zriadení uvedené:
„Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
Obecný úrad najmä
a)
zabezpečuje písomnú agendu orgánov obce a orgánov obecného zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností obce,
b)
zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva obecnej rady a komisií,
c)
vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí obce,
d)
vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia obce."
Z dikcie ust. 16 zákona o obecnom zriadení jednoznačne vyplýva, že obecný úrad je
výkonným orgánom obecného zastupiteľstva bez právnej subjektivity. Na čele tohto úradu je vždy starosta obce, aj keď je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu.
Slovenská právna úprava sa zrejme inšpirovala českou, kde bolo v pôvodnom ust. § 16 ods. 2 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím uvedené:
„O odvolání proti rozhodnutí povinného subjektu rozhoduje povinný subjekt nejblíže vyššího stupně nadřízený povinnému subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat. Jde-li o rozhodnutí obecního úřadu, které se týká informací ve věcech samostatné působnosti obce, rozhoduje o odvolání obecní rada, pokud obecní zastupitelstvo nestanoví, že rozhoduje jiný orgán obce. V ostatních případech rozhoduje o odvolání ten, kdo stojí v čele povinného subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat, a je oprávněn za něj jednat."
V súčasnej českej úprave zákona č. 106/1999 Sb. však už uvedené ustanovenie nefiguruje a bolo vypustené. Bolo by potrebné, aby prišlo aj k zásadnej novelizácií tohto ustanovenia v zákone o slobode informácií.
Otázka:
Kto vydáva rozhodnutie na I. stupni podľa § 19 ods. 2 druhá veta zákona o slobode informácií?
<
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.