Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (II.)
Dátum:
Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv
(II.)
JUDr.
Artúr
Soldán
(dokončenie z minulého čísla)
Odvolanie voči nesprístupneniu informácie podľa ust.
19 ods. 2 druhá veta zákona o slobode
informácii vo vzťahu k existencii obecného úradu
Zákon o slobode informácií v ust. § 19
upravil možnosť použitia opravných prostriedkov pre žiadateľov o sprístupnenie informácií, a to
najmä možnosť podať odvolanie voči rozhodnutiu povinnej osoby. Zdanlivo jednoduché ustanovenie už od
svojho vzniku vyvoláva polemiku a umožňuje veľmi rôzny výklad.
Problematická a výkladovo rôznorodá je najmä druhá veta ust.
§ 19 ods. 2 zákona o slobode informácií, kde je
upravená
špecifická forma odvolania
týkajúca sa obcí a miest, kde je uvedené: „Ak ide o
rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor)."
Je uvedené
ustanovenie zákonné a správne?V ust. § 4 zákona o obecnom zriadení je
uvedené:
„Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje
všetky úkony súvisiace so správou obce a
jej majetku,
všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný
zákon,
ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická
osoba."
Ďalej je v ust. § 16 ods. 1 a
2 zákona o obecnom zriadení uvedené:
„Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a
starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
Obecný úrad najmä
a)
zabezpečuje písomnú agendu orgánov obce a orgánov obecného zastupiteľstva a je
podateľňou a výpravňou písomností obce,
b)
zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva
obecnej rady a komisií,
c)
vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí obce,
d)
vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia
obce."
Z dikcie ust. 16
zákona o obecnom zriadení jednoznačne vyplýva, že
obecný úrad je
výkonným orgánom obecného zastupiteľstva bez právnej subjektivity. Na čele tohto
úradu je vždy starosta obce, aj keď je v obci zriadená funkcia prednostu obecného
úradu.
Slovenská právna úprava sa zrejme inšpirovala českou, kde bolo v pôvodnom ust. § 16 ods. 2
zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím uvedené:
„O odvolání proti rozhodnutí
povinného subjektu rozhoduje povinný subjekt nejblíže vyššího stupně nadřízený povinnému subjektu,
který rozhodnutí vydal nebo měl vydat. Jde-li o rozhodnutí obecního úřadu, které se týká informací
ve věcech samostatné působnosti obce, rozhoduje o odvolání obecní rada, pokud obecní zastupitelstvo
nestanoví, že rozhoduje jiný orgán obce. V ostatních případech rozhoduje o odvolání ten, kdo stojí v
čele povinného subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat, a je oprávněn za něj
jednat."
V súčasnej českej úprave zákona č. 106/1999 Sb. však už uvedené ustanovenie nefiguruje a
bolo vypustené. Bolo by potrebné, aby prišlo aj k zásadnej novelizácií tohto ustanovenia v zákone o
slobode informácií.
Otázka:
Kto vydáva rozhodnutie na I. stupni podľa
§ 19 ods. 2 druhá veta
zákona o slobode informácií?
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.