NEPREPISOVAŤ ZÁKONY
Pri tvorbe VZN obec nemá "prepisovať" texty zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov
- prepisovanie zákonného textu do textu VZN je nesprávnou legislatívnou technikou spracovania VZN, hoci sa veľmi často objavuje v aplikačnej praxi väčšiny slovenských obecných samospráv, a to bez ohľadu na ich veľkosť. V prípade uplatnenia takejto legislatívnej techniky VZN preberá ustanovenia zákona (prípadne iného druhu prameňa práva), t.j. normatívneho právneho aktu vyššej právnej sily, čo je neprípustné. Pri takomto postupe totiž obec pri prijatí VZN preberá do jeho obsahu zákonné ustanovenia. Zákonná úprava má však všeobecnú záväznosť aj pre obce a mestá, jej prevzatím do VZN vzniká situácia, keď obecné zastupiteľstvo pri prijímaní nariadenia hlasuje aj o texte zákona, teda o prijatí všeobecne záväzných právnych noriem schválených zákonodarným orgánom Slovenskej republiky.
Ak sa v obsahu VZN preberá zákonná povinnosť konkrétneho subjektu, obec v ňom vytvára zákonodarcom nezamýšľaný priestor na postih jej nositeľa v prípade nesplnenia tejto povinnosti, a to nielen za porušenie zákona, ale aj za porušenie VZN, ktoré je v prípade sťaženia plnenia úloh štátnej správy alebo obcí priestupkom podľa § 46 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch (priestupkový zákon) v z. n. p.
Uloženie iného druhu sankcie, výšky sankcie vo VZN odlišnej od právnej úpravy prijatej v zákone zakladá dôvod na prijatie prokurátorského opatrenia. Postih za porušenie rovnakej povinnosti má byť v rámci zásady rovnosti pred zákonom identický zo strany orgánu samosprávy, ako aj orgánu štátnej správy. V rovnakých veciach musí byť v súlade so zásadou legitímnych očakávaní predvídateľné a očakávané aj rovnaké rozhodnutie.
Ďalším dôvodom kritiky "prepisovania" textov zákonov do textov VZN je častá nedôslednosť a nepresnosť obcí pri preberaní zákonného textu do obsahu VZN. Akýmsi "prispôsobovaním zákonného textu" sa veľmi často VZN dostávajú do rozporu s právnymi predpismi vyššej právnej sily, čím je založená ich nezákonnosť, prípadne i protiústavnosť.
Pragmatický dôvod odmietnutia "techniky prepisovania" spočíva v tom, že v Slovenskej republike celý platný právny poriadok, a najmä odvetvie správneho práva, podlieha permanentným a početným novelizáciám. V podmienkach veľkého množstva malých obcí s nedostatočným zamestnaneckým aparátom nie je možné sledovať neustále zmeny (novelizácie) právnych predpisov, ktoré prijíma Národná rada SR aj niekoľkokrát ročne. Obce preto následne novelizujú VZN iba výnimočne. Následkom novelizácií zákonov na jednej strane a neaktualizovania VZN na druhej strane je stav, keď sa novelizáciami právnych predpisov vyššej právnej sily automaticky s nimi dostávajú do nesúladu tie VZN, resp. ich časti, ktoré prevzali do svojho obsahu pôvodný, neskôr novelizovaný zákonný text.
STRUČNOSŤ VZN
Pri tvorbe VZN obec upravuje podrobnosti zákonnej úpravy, na ktoré zákon obec splnomocňuje
- obec je pritom povinná rešpektovať stanovený rozsah zákonného splnomocnenia pre jej normotvornú právomoc. Pri konkretizácii zákonných ustanovení sa "technike prepisovania" nedá úplne vyhnúť. Prebratie ustanovení iných právnych predpisov do textu VZN však môže slúžiť iba na účel jednoznačnosti výkladu, systematickosti textu a ucelenej logickosti VZN.
Texty VZN majú byť stručné
- obec vo VZN neupravuje to, o čom zákon výslovne pojednáva, ale, naopak, obec vo VZN upravuje to, o čom "zákon mlčí".
NEKOPÍROVAŤ VZN INÝCH OBCÍ
Obec sa pri tvorbe VZN má vyhnúť opisovaniu VZN iných obcí
- negatívny jav pri tvorbe VZN, podmienený dostupnosťou informačných technológií 21. storočia, je vyhľadávanie "vzorov" VZN prostredníctvom internetových vyhľadávačov. Práve internetové vyhľadávanie a nekritické preberanie textov VZN iných obcí je príčinou hromadného rozširovania počtu nezákonných VZN. VZN inej obce môže byť vhodnou inšpiráciou na tvorbu textu vlastného VZN, avšak len pokiaľ ide o inšpirovanie sa jeho štruktúrou. VZN obce má byť predovšetkým konkretizáciou zákonnej úpravy na podmienky tej - ktorej samosprávy. Praktické skúsenosti preukazujú, že neobstojí ani spoliehanie sa menších samospráv na perfe