Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia

Dátum:

Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia
V súčasnosti už samospráva prešla radom volebných období. Postami starostov, primátorov a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev prešiel značný počet funkcionárov s pôvodne rozličnými profesiami, ktorí pri nástupe do funkcie často nedisponujú potrebnými skúsenosťami zo sféry verejnej správy, a nie sú im známe ani rôzne špecifiká jej pracovných vzťahov. V tomto príspevku objasňujem právny režim, ktorým sa riadia pracovné vzťahy rôznych kategórií zamestnancov a funkcionárov obce. Na základe analýzy právnej regulácie týchto vzťahov a jej konfrontácie s aplikačnou praxou v príspevku poukazujem aj na niektoré stále aktuálne pracovnoprávne problémy a problémové situácie, s ktorými sa v oblasti obecnej samosprávy možno najčastejšie stretnúť. Cieľom príspevku je pomôcť tak novozvoleným komunálnym politikom, ako aj odborným zamestnancom verejnej správy, zorientovať sa v špecifikách pracovnoprávnej legislatívy týkajúcej sa obecnej samosprávy.
1. CHARAKTER PRACOVNÝCH VZŤAHOV V OBECNEJ SAMOSPRÁVE
Pre pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právnu reguláciu je charakteristická značná diferencovanosť. Okrem pracovnoprávnych vzťahov, za ktoré možno považovať pracovné pomery zamestnancov obce, kľúčový personálny substrát obecnej samosprávy tvorí volená zložka zástupcov občanov obce.
Volení predstavitelia obecnej samosprávy sú starostovia obcí/primátori miest a poslanci obecných/mestských zastupiteľstiev (ďalej len „starosta obce“ a „obecné zastupiteľstvo“). Aj keď z hľadiska rozhodovacieho procesu je v samospráve v popredí volená zložka, dôležité miesto pri spravovaní vecí verejných nesporne patrí aj odbornému aparátu obce.
Za základný zákon obecnej samosprávy sa považuje
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.
(ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý upravuje pre pracovné vzťahy obecnej samosprávy viaceré zásadné odchýlky od všeobecnej právnej regulácie vyplývajúcej zo Zákonníka práce (ďalej aj „ZP“).
V tejto súvislosti je potrebné objasniť, do akej miery sa na pracovné vzťahy v obecnej samospráve bude aplikovať ZP. Odpoveď na túto otázku je závislá od charakteru posudzovaného pracovného vzťahu. V prípade volených funkcionárov samosprávy sa ZP aplikuje v minimálnej miere. Uvedený záver možno vyvodiť z
ustanovenia § 2 ods. 2 ZP, podľa ktorého sa ZP
na vzťahy vyplývajúce z výkonu verejnej funkcie vzťahuje, len ak to
výslovne
ustanovuje, alebo to ustanovujú osobitné predpisy.
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov obce
pri výkone verejnej služby sa v súlade s
§ 3 ods. 1 ZP
aplikuje Zákonník práce, pokiaľ osobitný predpis neustanovuje inak.
Za osobitný predpis, ktorý má prednosť pred ZP, treba považovať predovšetkým zákon o obecnom zriadení. V prípade, že v uvedenom zákone nie je ustanovené inak, potom sa na pracovnoprávne vzťahy týchto zamestnancov aplikuje osobitný zákon
c. 552/2003 Z.z. o výkone prác vo verejnom záujme v z. n. p.
Uvedený zákon sa však neaplikuje na zamestnancov obce, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce. Na ich pracovnoprávny vzťah sa priamo aplikuje ZP.
Napríklad v prípade hlavného kontrolóra je v § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení uvedené, že
ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na túto funkciu všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone prác vo verejnom záujme v z. n. p.
Alebo v § 18a ods. 5 zákona o obecnom zriadení je upravené šesťročné funkčné obdobie pre funkciu hlavného kontrolóra, ktorá sa má vykonávať v pracovnom pomere. Ak by sa uzavrela s hlavným kontrolórom pracovná zmluva na dobu určitú v trvaní šesť rokov, táto odlišnosť od všeobecne upraveného režimu pracovných pomerov na dobu určitú vyjadreného v § 48 ods. 2 ZP by bola zákonná.
1.1 Obec ako zamestnávateľ
V zmysle platnej právnej úpravy ZP zamestnávateľom môže byť právnická alebo fyzická osoba, ktorá zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnoprávnych vzťahoch, a pokiaľ to ustanoví zákon, aj v obdobných pracovných vzťahoch (§ 7 a § 9 ZP).
Občiansky zákonník upravuje, kto má postavenie právnickej osoby. Z ustanovenia § 18 ods. 2 tohto právneho predpisu vyplýva, že postavenie právnickej osoby sa priznáva aj jednotkám územnej samosprávy.
Postavenie obce ako právnickej osoby upravuje ust. § 1 zákona o obecnom zriadení. Preto, aj keď sa to v praxi zdá veľmi nezvyčajné, len obec má právo zamestnávať zamestnancov a vystupovať ako zamestnávateľský subjekt v zmysle ZP.
Obecný úrad nemá právnu subjektivitu, a preto nemá ani právo vystupovať v pracovnoprávnych vzťahoch v svojom mene. Pracovné pomery, ktoré by boli založené s obecným úradom, by sa preto posudzovali z uvedeného dôvodu za neplatné.
Právne úkony v pracovnoprávnych vzťahoch má vykonávať v mene právnickej osoby predovšetkým jej
štatutárny orgán,
ktorému prislúcha konať vo všetkých pracovnoprávnych veciach.
1.2 Orgány obce a ich kompetencie v pracovných vzťahoch
Podľa § 10 zákona o obecnom zriadení orgány obce tvorí obecné zastupiteľstvo a starosta obce.
Obecné zastupiteľstvo
je kolektívny orgán, zastupiteľský zbor obce, zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky. Tento orgán obce rozhoduje o všetkých základných otázkach života obce.
Starosta obce
je podľa § 13 zákona o obecnom zriadení nielen predstaviteľom obce a jej najvyšším výkonným orgánom, ale aj jej
štatutárnym orgánom.
Volia ho obyvatelia obce v priamych voľbách. Funkčné obdobie starostu je takisto štvorročné.
Z takéhoto modelu samosprávy vyplýva, že starosta obce a obecné zastupiteľstvo sú dva samo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.