Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Povinnosti orgánov verejnej správy pri vybavovaní sťažností
Dátum:
Povinnosti orgánov verejnej správy pri vybavovaní
sťažností
doc. JUDr.
Alena
Pauličková
PhD.
Proces konania vo veciach sťažností
Sťažnosti ako osobitný právny inštitút majú svoje osobitné miesto aj v činnosti správnych
orgánov. Osobitosť tohto právneho inštitútu je zvýraznená aj tým, že bola prijatá osobitná právna
úprava v zákone č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej
len „zákon o sťažnostiach"), ktorý nadobudol účinnosť dňa 1.2.2010. Uvedený zákon nahradil staršiu
právnu úpravu, zákon č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach
v znení zákona č. 164/2008 Z.z.
Zákon upravuje postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení
výsledku prešetrenia sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti. Z uvedeného vyplýva, že tento zákon
rozlišuje v konaní vo veci sťažností
štyri samostatné konania
, ktoré sú relatívne
samostatnými fázami konania vo veci sťažností:1.
procesná úprava prijímania sťažností,
2.
proces evidovania sťažností,
3.
štádium vybavovania sťažností,
4.
kontrola vybavovania sťažností.
Podľa tohto zákona postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú:
-
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
-
orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
-
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach iných osôb.
Podľa tohto zákona postupujú aj iné orgány Slovenskej republiky, napr. Najvyšší kontrolný
úrad Slovenskej republiky, Národná rada Slovenskej republiky.
Sťažnosť
Zákon o sťažnostiach
sťažnosť
pojmovo vymedzuje v ustanovení
§ 3 ako podanie fyzickej osoby alebo právnickej
osoby, ktorú jednotne nazýva sťažovateľ, ktorým:a)
sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa
domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä porušenie právnych predpisov, ktorých
odstránenie si vyžaduje zásah orgánu verejnej správy.
Uvedené vymedzenie ako je v ustanovení § 3
je možné považovať za pozitívne vymedzenie pojmu sťažnosť, ktorá je základným kritériom pre
posudzovanie podania uvedených osôb na orgán verejnej správy. Podanie sa posudzuje podľa obsahu. V
prípade, ak podanie obsahuje viacero častí, z ktorých:
-
niektoré nie sú sťažnosťou, orgán verejnej správy vybaví ako sťažnosť iba tie časti
podania, ktoré sú sťažnosťou podľa tohto zákona; časti podania, ktoré nie sú sťažnosťou, orgán
verejnej správy sťažovateľovi nevráti a v oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti uvedie dôvody ich
neprešetrenia,
-
všetky sú sťažnosťami podľa tohto zákona, avšak na vybavenie niektorých nie je orgán
verejnej správy príslušný, vybaví iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie je príslušný;
ostatné časti sťažnosti postúpi podľa § 9 cit.
zákona orgánu verejnej správy príslušnému na ich vybavenie.
Zákon o sťažnostiach zároveň priamo uvádza v ustanovení
§ 4 negatívne vymedzenie pojmu sťažnosť, keď sa v
texte tohto ustanovenia uvádza, že
sťažnosť nie je podanie,
ktoré:a)
má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v
ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba
domáha,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých
odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom,
c)
je sťažnosťou podľa osobitného predpisu, alebo
d)
smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa iného
právneho predpisu, napr. zákon č. 233/1995 Z.z. o
súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p., zákon č.
71/1967 Zb. o správnom konaní
(správny poriadok) v z. n. p. alebo zákon č.
511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v
sústave územných finančných orgánov v z. n. p.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.