Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Povinnosť obce zverejniť zámer odpredať majetok

Dátum:

Povinnosť obce zverejniť zámer odpredať majetok
JUDr.
Artúr
Soldán
V aplikačnej praxi sa stretávame s podnetmi od hlavných kontrolórov týkajúcich sa situácií, keď obce pri odpredaji majetku nezverejnia zámer predať svoj majetok a jeho spôsob v regionálnej tlači, pričom hlavní kontrolóri namietajú, že v dôsledku nesplnenia tejto povinnosti zo strany zamestnancov obecného úradu dochádza k porušeniu príslušných ustanovení zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"). Môže prípadné nezverejnenie zámeru o predaji obecného majetku spôsobiť možnú neplatnosť úkonu - prevodu, ktorým sa schváli odpredaj obecného majetku obecným zastupiteľstvom? Ide o obligatórnu podmienku? V príspevku sa pokúsime zodpovedať tieto dôležité otázky.
V § 9a ods. 2 zákona o majetku obcí sa uvádza:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na internetovej stránke obce, ak ju má obec zriadenú, a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa odseku 1 písm. a) a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Obec má teda v zákone o majetku obcí definované tri miesta, kde zverejňuje zámer odpredať obecný majetok a spôsob jeho odpredaja, a to:
a)
na úradnej tabuli obce,
b)
na internetovej stránke obce (ak ju má obec zriadenú),
c)
v regionálnej tlači.
Zverejnenie na úradnej tabuli obce
Zákon o majetku obcí neobsahuje legálnu definíciu pojmu úradná tabuľa, jej legálna definícia nie je obsiahnutá ani v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Normatívnym právnym aktom, ktorý obsahuje legálnu definíciu pojmu "úradná tabuľa", je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 71/1967 Zb."), kde je v § 3 ods. 6 predmetného zákona uvedené:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Správne orgány sú povinné na úradnej tabuli správneho orgánu, na internete, ak majú k nemu prístup, prípadne aj iným vhodným spôsobom zrozumiteľne a včas informovať verejnosť o začatí, uskutočňovaní a o skončení konania vo veciach, ktoré sú predmetom záujmu verejnosti alebo o ktorých to ustanovuje osobitný zákon. Pritom sú povinné ochraňovať práva a právom chránené záujmy účastníkov konania a iných osôb.
Úradná tabuľa správneho orgánu musí byť nepretržite prístupná verejnosti.
"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Samospráva má mať v zmysle zákona o obecnom zriadení
verejne
prístupnú úradnú tabuľu, kde si môžu občania obce získať tie zákonom stanovené informácie, ktoré je samospráva povinná v zmysle viacerých špeciálnych zákonov zverejňovať. Typická je informácia uvedená v lex specialis - o zasadnutí obecného zastupiteľstva uvedená v § 12 ods. 4 zákona o obecnom zriadení:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Návrh programu zasadnutia obecného zastupiteľstva sa zverejňuje na úradnej tabuli v obci aspoň tri dni pred zasadnutím obecného zastupiteľstva."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Presný rozmer a vzhľad úradnej tabule nie je v zákone
presne vymedzený
a aj preto je veľmi problematické na úradnej tabuli (najmä z obmedzujúcich dôvodov vyplývajúcich z priestorových dispozícií úradných tabúľ) dodržať striktne dikciu zákona a zverejniť
všetky
oznamy a vyhlášky, ktorých zverejnenie sú v zmysle zákona vyžadované.
Otázne je aj určenie, v akom formáte má obec zverejňovať príslušné
zámery o odpredaji
obecného majetku a spôsoby jeho odpredaja, či v štandardnej veľkosti formátu A4, prípadne v zmenšenom formáte A5?
Z aplikačnej praxe vyplýva, že obce sú takmer
denne
zahlcované zverejňovaním verejných vyhlášok od orgánov štátnej správy, iných samospráv, verejných vyhlášok týkajúcich sa doručovaní písomností neplatičom, ktorí majú zrušený trvalý pobyt a majú pobyt "iba v obci". Riešením nie je ani zväčšovanie priestoru úradnej tabule doplnením ďalších vývesiek v obci, skôr snaha zverejňovať príslušné listiny v zmenšenej, ale
čitateľnej
podobe chronologicky za sebou, prípadne ich oddeľovať na úradnej tabuli označením - verejná vyhláška, návrh VZN atď.
V praxi sa tiež stretávame s tým, že ak sú súčasťou zverejňovaných materiálov (napr. pri zmenách a doplneniach územného plánu obcí) aj grafické vyobrazenia na viacerých výkresoch, tieto sa stávajú pre občanov nečitateľnými, aj keby sa zverejnili vo formáte A4. Preto viaceré samosprávy zverejňujú iba textové časti verejných vyhlášok s tým, že odkazujú v závere vyhlášky na to, že kompletný text vyhlášky je k dispozícii na obecnom úrade počas stránkových hodín. Tento postup podľa nášho právneho názoru však nie je správny, pretože úradná tabuľa obecného úradu musí byť nepretržite prístupná verejnosti, čím sa časť verejnej vyhlášky stáva "dočasne n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.