Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup pri vydávaní územných rozhodnutí a rozhodnutí o výrube drevín, Rozsudky Najvyššieho súdu SR a Ústavného súdu SR

Dátum:

Postup pri vydávaní územných rozhodnutí a rozhodnutí o výrube drevín, Rozsudky Najvyššieho súdu SR a Ústavného súdu SR
RNDr.
Beata
Múčková
VLASTNÍCKE PRAVO VERZUS PRÁVO NA PRIAZNIVÉ ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Územné konanie predstavuje proces, ktorého výsledkom je
územné rozhodnutie
(napr. rozhodnutie o umiestnení stavby, rozhodnutie o využití územia), a až následne v prípade stavebnej činnosti sa uskutočňuje stavebné konanie, ktorého výsledkom je stavebné povolenie. Príslušným orgánom na vydanie tak územného rozhodnutia, ako aj stavebného povolenia je stavebný úrad, ktorým je v rámci preneseného výkonu štátnej správy obec. Územným rozhodnutím ako aj stavebným povolením stavebného úradu môžu byť dotknuté rôzne celospoločenské záujmy vrátene záujmov ochrany životného prostredia. Tento článok poukazuje na rozsudok Najvyššieho súdu SR, ktorý vyriešil často diskutovanú otázku reťazenia jednotlivých rozhodnutí orgánov štátnej správy.
Pre lepšie pochopenie záverov jednotlivých rozsudkov uvádzam stručný prehľad jednotlivých rozhodnutí.
ÚZEMNÉ KONANIE NA STAVEBNOM ÚRADE
Stavebný úrad
- Mestská časť Bratislava - Staré Mesto vydal
„rozhodnutie o umiestnení stavby"
(územné rozhodnutie) na novostavbu polyfunkčného objektu.
Rozhodnutie bolo vydané na základe záväzného predchádzajúceho stanoviska Hlavného mesta SR Bratislava k tejto investičnej činnosti, v ktorom bol vyslovený súhlas s predmetnou stavbou, pretože táto nehnuteľnosť bola určená na zastavanie „občianskou vybavenosťou". Stavebný úrad požiadavky príslušného orgánu ochrany prírody, ktorými uplatňoval záujmy ochrany prírody a krajiny premietol do podmienok územného rozhodnutia vrátane
požiadavky zabezpečiť právoplatné rozhodnutie na výrub drevín, ktoré má byť doručené až na stavebné konanie
, t.j. pred vydaním stavebného povolenia. Takýto postup bol aj v súlade s metodickým usmernením Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
Vzhľadom na to, že stavebný úrad vydal rozhodnutie o umiestnení stavby bez právoplatného rozhodnutia o výrube drevín, „Občianska iniciatíva za zachovanie životného prostredia v Starom meste", napadla územné rozhodnutie odvolaním.
Krajský stavebný úrad v Bratislave
(ako odvolací správny orgán)
predmetné odvolanie zamietol a „rozhodnutie o umiestnení stavby"
potvrdil.
SÚDNE KONANIE
Proti predmetným rozhodnutiam stavebných úradov bola Občianskou iniciatívou na zachovaní životného prostredia v Starom meste (ďalej len „žalobca") podaná
žaloba
na Krajský súd v Bratislave, ktorej námietky spočívali v nasledovnej argumentácii:
Stavebný úrad vydal rozhodnutie o umiestnení stavby bez existencie právoplatného podkladového rozhodnutia, ktorým malo byť rozhodnutie o výrube drevín. Upozornil na § 103 ods. 6 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 543/2002 Z.z.").
„Podľa § 103 ods. 6 zákona č. 543/2002 Z.z. orgán štátnej správy, ktorý vedie konanie o veci, ktorou môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny, môže o veci rozhodnúť najskôr po tom, ako mu bolo doručené rozhodnutie orgánu ochrany prírody o vydaní alebo nevydaní súhlasu alebo povolení alebo nepovolení výnimky zo zákazu alebo vyjadrenie, ak sa podľa tohto zákona vyžadujú."
Žalobca poukázal na skutočnosť, že územné rozhodnutie (rozhodnutie o umiestnení stavby), v ktorom sa uvádza, že určitá plocha bude zastavaná stavbou, znamená, že logicky budú musieť byť zlikvidované tam aj rastúce stromy a kríky, teda ide nepochybne o rozhodnutie vo veci, ktorou môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny. Žalobca tiež poukázal na to
, že pri vydávaní rozhodnutia o umiestnení stavby na mieste, kde sa nachádzajú dreviny, sa musí najskôr rozhodnúť o výrube tam stojacich drevín. V opačnom prípade by išlo iba o čisto formalistické rozhodovanie orgánu ochrany prírody, lebo jeho rozhodovacia nezávislosť by bola obmedzená už existujúcim územným rozhodnutím.
Argumenty žalovaného (stavebného úradu)
K námietke žalobcu o nutnosti vydania súhlasu pred vydaním územného rozhodnutia sa vyjadril v tom zmysle, že z odôvodnenia napadnutého rozhodnutia vyplýva, že nakoľko
územné rozhodnutie ešte nezakladá právo na uskutočnenie stavby
, prípadne iné využitie územia. Vydanie územného rozhodnutia nemusí byť vždy podmienené predložením rozhodnutia o vydaní súhlasu na výrub drevín.
Rozsudok Krajského súdu v Bratislave (súd prvého stupňa) (č. k. 1 S 82/2008-118)
Krajský súd žalobu zamietol a potvrdil správnosť vydania rozhodnutia o umie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.