Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup obce v konaní o proteste prokurátora

Dátum:

Postup obce v konaní o proteste prokurátora
JUDr.
Jana
Gallová
Obce a mestá vykonávajú množstvo samosprávnych pôsobností i prenesenú štátnu správu. Je im zverené konanie a rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Pri výkone týchto pôsobností sa vyskytnú i pochybenia. Tieto treba analyzovať a zistiť príčiny, aby sa v budúcnosti neopakovali. Predovšetkým ich však treba napraviť - čo najskôr, najjednoduchšie a pokiaľ možno bez negatívnych následkov navrátiť zákonný stav v konkrétnej veci. Čím dlhšie totiž trvá nezákonný stav, tým horšie, ba až nenapraviteľné môžu byť jeho následky.
Právna úprava predvída možnosť pochybiť pri výkone verejno-mocenských oprávnení a ustanovuje rôzne systémy opravných mechanizmov. Pri výkone verejno-mocenských oprávnení v závislosti od toho, v akej konkrétnej oblasti verejnej správy obec/mesto (ďalej len "obec") koná, príslušná právna úprava pripúšťa alebo nepripúšťa jednotlivé opravné prostriedky a za splnenia právnou úpravou stanovených podmienok i prieskum zákonnosti v správnom súdnictve podľa zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "Správny súdny poriadok").
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ďalšou, špecifickou možnosťou na dosiahnutie nápravy nezákonného stavu je uplatnenie právnych prostriedkov dozoru prokurátora.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákonodarca priznal prokuratúre pôsobnosť v trestnej, ale aj v netrestnej oblasti. V netrestnej oblasti vykonáva prokurátor svoju pôsobnosť i dozorom nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy v rozsahu stanovenom zákonom č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre"). V prípade obcí tento dozor spočíva (aj) v preskúmavaní dodržiavania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov obcami pri vydávaní správnych aktov a to:
1.
rozhodnutí
- napr. rozhodnutia obce ako správcu dane, ktorými vyrubuje miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; rozhodnutia obce ako orgánu ochrany prírody a krajiny o udelení súhlasu na výrub drevín; rozhodnutia obce ako stavebného úradu (územné rozhodnutie, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, rozhodnutie o zmene stavby pred dokončením a ďalšie); rozhodnutia obce v sociálnych veciach; rozhodnutia obce vo veciach priestupkov a správnych deliktov, rozhodnutia obce v oblasti slobodného prístupu k informáciám atď.,
2.
opatrení
- napr. súhlasy obce ako orgánu ochrany ovzdušia s povolením stavieb malých zdrojov znečisťovania ovzdušia; oznámenia obce ako stavebného úradu, že nemá námietky proti ohláseným drobným stavbám, stavebným úpravám a udržiavacím prácam atď.,
3.
uznesení orgánov územnej samosprávy
- t.j. uznesení zastupiteľských zborov - obecných zastupiteľstiev obcí prijímaných na ich zasadnutiach,
4.
všeobecne záväzných nariadení obcí (ďalej len "VZN")
- napr. VZN obcí, ktorými vyhlasujú záväzné časti územných plánov obcí; VZN obcí o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; VZN obcí o podmienkach predaja výrobkov a poskytovaní služieb na trhových miestach; VZN obcí o poplatku za znečisťovanie ovzdušia; VZN obcí o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev atď.
Prieskum zákonnosti týchto správnych aktov v sebe zahŕňa i postup predchádzajúci ich vydaniu. Treba poukázať na to, že prokurátor skúma súlad s objektívnym právom, teda "len" s právnou úpravou a nie so subjektívnymi právami. Prieskum prokurátorom nezahŕňa skúmanie účelnosti, hospodárnosti a vhodnosti postupu a rozhodovania. Prieskum prokurátorom nezahŕňa ani rozhodnutia, ktorých vydanie závisí výlučne od posúdenia technického stavu veci.
Tento článok sa zameriava na postupnosť úkonov obce v nadväznosti na úkony prokurátora, keď je predmetom prieskumu prokurátora rozhodnutie, alebo opatrenie obce s individuálnymi účinkami - individuálne správne akty vydávané v mene obce jej starostom
(alebo zástupcom starostu, alebo starostom písomne povereným zamestnancom obce),
a tento prieskum vyústi do podania protestu prokurátora. Ide teda o rozhodnutia a opatrenia obce v konkrétnej, individuálnej veci. Ich právne účinky sa preto vzťahujú na konkrétne subjekty - účastníkov daného administratívneho konania.
Oprávnenie starostu obce (alebo ním písomne povereného zamestnanca obce) vydávať tieto individuálne správne akty vyplýva z § 13 ods. 5 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a v § 13b zákona o obecnom zriadení je ustanovené, kedy ho zastupuje zástupca starostu.
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                                                  I
I                         Ustanovenie § 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení                        I
I                                                                                                  I
I "(5) Starosta je štatutárnym orgánom obce. Starosta môže rozhodovaním o právach, právom          I
I      chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti         I
I      verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Poverený zamestnanec obce rozhoduje v     I
I      mene obce v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení."                                        I
I                                                                                                  I
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
Predovšetkým treba ozrejmiť, že prokurátor vykonáva prieskum zákonnosti rozhodnutí alebo opatrení obcí na základe akéhokoľvek zdroja poznatku - na základe podnetu, previerky, na základe poznatkov z médií, z úradných tabúľ obcí, z poznatkov získaných z vlastnej úradnej činnosti atď.
Podnet na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia alebo opatrenia obce môže podať ktokoľvek a na ktorúkoľvek prokuratúru. Treba zdôrazniť, že podnet nie je opravným prostriedkom, ani pokračovaním tzv. základného (pôvodného) administratívneho konania. Podnet môže podať aj ten, kto nemá k namietanému rozhodnutiu alebo opatreniu obce žiadny právny vzťah, netýka sa ho. Podanie podnetu nemá vo vzťahu k namietanému rozhodnutiu alebo opatreniu obce žiadne právne účinky. Tým je na jednej strane zabezpečené, že široká verejnosť môže vyvolať prieskum zákonnosti rôznych rozhodnutí alebo opatrení (aj) obcí prokurátorom a na druhej strane je zabezpečená nedotknuteľnosť prokurátorom preskúmavaných individuálnych správnych aktov (právoplatnosť rozhodnutí, platnosť opatrení) až do času, kým nie sú právnou úpravou predpísaným postupom zrušené (ak k takému postupu vôbec dôjde).
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ak samotná obec zistí alebo má pochybnosť, že vydala nezákonné rozhodnutie či opatrenie, môže podať prokuratúre podnet na jeho preskúmanie. V niektorých prípadoch je podanie podnetu prokuratúre jedinou možnosťou ako dosiahnuť zrušenie nezákonného rozhodnutia alebo opatrenia.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Obec môže podať prokuratúre aj podnet na preskúmanie rozhodnutia alebo opatrenia iného orgánu verejnej správy, o ktorého zákonnosti má pochybnosť.
Môže ísť napríklad o tzv. podkladové rozhodnutia alebo opatrenia vydávané ako záväzné stanoviská dotknutými orgánmi pre účely konaní uskutočňovaných obcami ako stavebnými úradmi.
Podnet je vhodné podať prokuratúre čo najskôr po zistení pochybností o zákonnosti rozhodnutia alebo opatrenia obce, keďže prokurátor môže podať protest prokurátora len do troch rokov od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia alebo do troch rokov od vydania opatrenia.
Táto 3-ročná lehota je stanovená v § 24 ods. 1 zákona o prokuratúre. Je to prekluzívna (prepadná) lehota, čo znamená, že jej zmeškanie nemožno odpustiť. Podanie podnetu prokuratúre na jej plynutie nemá žiadny vplyv. Na plynutie tejto lehoty nemá vplyv ani to, v akom čase podávateľ nadobudol vedomosť o existencii rozhodnutia alebo o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.