Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postup obce v konaní o proteste prokurátora
Dátum:
Postup obce v konaní o proteste prokurátora
JUDr.
Jana
Gallová
Obce a mestá vykonávajú množstvo samosprávnych pôsobností i prenesenú štátnu správu. Je
im zverené konanie a rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach
fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Pri výkone týchto pôsobností sa vyskytnú i
pochybenia. Tieto treba analyzovať a zistiť príčiny, aby sa v budúcnosti neopakovali. Predovšetkým
ich však treba napraviť - čo najskôr, najjednoduchšie a pokiaľ možno bez negatívnych následkov
navrátiť zákonný stav v konkrétnej veci. Čím dlhšie totiž trvá nezákonný stav, tým horšie, ba až
nenapraviteľné môžu byť jeho následky.
Právna úprava predvída možnosť pochybiť pri výkone verejno-mocenských oprávnení a
ustanovuje rôzne systémy opravných mechanizmov. Pri výkone verejno-mocenských oprávnení v závislosti
od toho, v akej konkrétnej oblasti verejnej správy obec/mesto (ďalej len "obec") koná, príslušná
právna úprava pripúšťa alebo nepripúšťa jednotlivé opravné prostriedky a za splnenia právnou úpravou
stanovených podmienok i prieskum zákonnosti v správnom súdnictve podľa zákona č.
162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p.
(ďalej len "Správny súdny poriadok").
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ďalšou, špecifickou možnosťou na dosiahnutie nápravy nezákonného stavu je uplatnenie
právnych prostriedkov dozoru prokurátora.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákonodarca priznal prokuratúre pôsobnosť v trestnej, ale aj v netrestnej oblasti. V
netrestnej oblasti vykonáva prokurátor svoju pôsobnosť i dozorom nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi
verejnej správy v rozsahu stanovenom zákonom č. 153/2001
Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o
prokuratúre"). V prípade obcí tento dozor spočíva (aj) v preskúmavaní dodržiavania zákonov a
ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov obcami pri vydávaní správnych aktov a
to:
1.
rozhodnutí
- napr. rozhodnutia obce ako správcu dane, ktorými vyrubuje
miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; rozhodnutia obce ako
orgánu ochrany prírody a krajiny o udelení súhlasu na výrub drevín; rozhodnutia obce ako stavebného
úradu (územné rozhodnutie, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, rozhodnutie o zmene stavby
pred dokončením a ďalšie); rozhodnutia obce v sociálnych veciach; rozhodnutia obce vo veciach
priestupkov a správnych deliktov, rozhodnutia obce v oblasti slobodného prístupu k informáciám
atď.,
2.
opatrení
- napr. súhlasy obce ako orgánu ochrany ovzdušia s povolením
stavieb malých zdrojov znečisťovania ovzdušia; oznámenia obce ako stavebného úradu, že nemá námietky
proti ohláseným drobným stavbám, stavebným úpravám a udržiavacím prácam atď.,
3.
uznesení orgánov územnej samosprávy
- t.j. uznesení zastupiteľských zborov
- obecných zastupiteľstiev obcí prijímaných na ich zasadnutiach,
4.
všeobecne záväzných nariadení obcí (ďalej len "VZN")
- napr. VZN obcí,
ktorými vyhlasujú záväzné časti územných plánov obcí; VZN obcí o miestnych daniach a miestnom
poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; VZN obcí o podmienkach predaja výrobkov a
poskytovaní služieb na trhových miestach; VZN obcí o poplatku za znečisťovanie ovzdušia; VZN obcí o
označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev atď.
Prieskum zákonnosti týchto správnych aktov v sebe zahŕňa i postup predchádzajúci ich
vydaniu. Treba poukázať na to, že prokurátor skúma súlad s objektívnym právom, teda "len" s právnou
úpravou a nie so subjektívnymi právami. Prieskum prokurátorom nezahŕňa skúmanie účelnosti,
hospodárnosti a vhodnosti postupu a rozhodovania. Prieskum prokurátorom nezahŕňa ani rozhodnutia,
ktorých vydanie závisí výlučne od posúdenia technického stavu veci.
Tento článok sa zameriava na postupnosť úkonov obce v nadväznosti na úkony prokurátora,
keď je predmetom prieskumu prokurátora rozhodnutie, alebo opatrenie obce s individuálnymi účinkami -
individuálne správne akty vydávané v mene obce jej starostom
(alebo zástupcom starostu, alebo
starostom písomne povereným zamestnancom obce), a tento prieskum vyústi do podania protestu
prokurátora. Ide teda o rozhodnutia a opatrenia obce v konkrétnej, individuálnej veci. Ich právne
účinky sa preto vzťahujú na konkrétne subjekty - účastníkov daného administratívneho
konania.
Oprávnenie starostu obce (alebo ním písomne povereného zamestnanca obce) vydávať tieto
individuálne správne akty vyplýva z § 13 ods. 5 zákona
č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení") a v
§ 13b zákona o obecnom zriadení je ustanovené,
kedy ho zastupuje zástupca starostu.
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I I I Ustanovenie § 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení I I I I "(5) Starosta je štatutárnym orgánom obce. Starosta môže rozhodovaním o právach, právom I I chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti I I verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Poverený zamestnanec obce rozhoduje v I I mene obce v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení." I I I I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
Predovšetkým treba ozrejmiť, že prokurátor vykonáva prieskum zákonnosti rozhodnutí alebo
opatrení obcí na základe akéhokoľvek zdroja poznatku - na základe podnetu, previerky, na základe
poznatkov z médií, z úradných tabúľ obcí, z poznatkov získaných z vlastnej úradnej činnosti
atď.
Podnet na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia alebo opatrenia obce môže podať ktokoľvek a
na ktorúkoľvek prokuratúru. Treba zdôrazniť, že podnet nie je opravným prostriedkom, ani
pokračovaním tzv. základného (pôvodného) administratívneho konania. Podnet môže podať aj ten, kto
nemá k namietanému rozhodnutiu alebo opatreniu obce žiadny právny vzťah, netýka sa ho. Podanie
podnetu nemá vo vzťahu k namietanému rozhodnutiu alebo opatreniu obce žiadne právne účinky. Tým je
na jednej strane zabezpečené, že široká verejnosť môže vyvolať prieskum zákonnosti rôznych
rozhodnutí alebo opatrení (aj) obcí prokurátorom a na druhej strane je zabezpečená nedotknuteľnosť
prokurátorom preskúmavaných individuálnych správnych aktov (právoplatnosť rozhodnutí, platnosť
opatrení) až do času, kým nie sú právnou úpravou predpísaným postupom zrušené (ak k takému postupu
vôbec dôjde).
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ak samotná obec zistí alebo má pochybnosť, že vydala nezákonné rozhodnutie či
opatrenie, môže podať prokuratúre podnet na jeho preskúmanie. V niektorých prípadoch je podanie
podnetu prokuratúre jedinou možnosťou ako dosiahnuť zrušenie nezákonného rozhodnutia alebo
opatrenia.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Obec môže podať prokuratúre aj podnet na preskúmanie rozhodnutia alebo opatrenia iného
orgánu verejnej správy, o ktorého zákonnosti má pochybnosť.
Môže ísť napríklad o tzv. podkladové
rozhodnutia alebo opatrenia vydávané ako záväzné stanoviská dotknutými orgánmi pre účely konaní
uskutočňovaných obcami ako stavebnými úradmi.Podnet je vhodné podať prokuratúre čo najskôr po zistení pochybností o zákonnosti
rozhodnutia alebo opatrenia obce, keďže prokurátor môže podať protest prokurátora len do troch rokov
od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia alebo do troch rokov od vydania opatrenia.
Táto 3-ročná lehota je stanovená v § 24 ods.
1 zákona o prokuratúre. Je to prekluzívna (prepadná) lehota, čo znamená, že jej zmeškanie
nemožno odpustiť. Podanie podnetu prokuratúre na jej plynutie nemá žiadny vplyv. Na plynutie tejto
lehoty nemá vplyv ani to, v akom čase podávateľ nadobudol vedomosť o existencii rozhodnutia alebo
o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.