Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka - úvod do problematiky

Dátum:

Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka — úvod do problematiky
Všeobecná charakteristika, vymedzenie základných pojmov
Zákonom č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola Článkom III. tohto zákona upravená aj zmena zákona č. 40/1964 Zb. (Občiansky zákonník) v z. n. p. (ďalej len „OZ“), a to konkrétne § 5 OZ, kde sa slová „príslušnom orgáne štátnej správy“
nahradili slovom „obci" a slovo „ten“ sa nahradilo slovom „obec".
Zdanlivo kozmetické zmeny dvoch slov priniesli prelom do právomoci samospráv. Tento zákon nadobudol účinnosť 1.1.2004.
Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v súčasnosti nasledovné:
„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav. Tým nie je dotknuté právo domáhať sa ochrany na súde."
Napodiv jednoduché, stručné a zrozumiteľné ustanovenie je zaradené v prvej časti OZ (všeobecné ustanovenia) a jeho prvej hlave (občianskoprávne vzťahy a ich ochrana).
Uvedené ustanovenie však vo svojej stručnosti a zreteľnosti narobilo množstvo najmä aplikačných problémov a dá sa neskromne povedať, že práve toto ustanovenie OZ prinieslo obciam (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza obec sa má za to, že ide zároveň o mesto) zreteľné navýšenia ich agendy, ktorej riešenie často zostáva na pleciach starostov (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza starosta sa má za to, že ide zároveň o primátora) obcí, pretože práve na menších obciach chýba odborne vyškolený aparát. Nie je preto vôbec neobvyklé, že obce sa bránia vstupovať do tejto pre nich novej a neznámej problematiky, odkazujú navrhovateľov na súd, alebo ich podania podľa § 5 OZ odstupujú na iné orgány.
Už pri zaraďovaní ust. § 5 OZ sa vyskytujú teoreticko-právne problémy - obvykle býva zaraďovaný do sféry ochrany
subjektívnych práv
. Skutkovým základom pre rozhodnutie obce je
posledný
pokojný stav, ktorý existoval pred zrejmým zásahom. Obec zisťuje a aj rieši pri návrhu v zmysle § 5 OZ
skutkové
otázky, nie otázky právne.
Cieľom tohto článku je priniesť nové informácie pre zamestnancov samospráv, prezentovať praktické skúsenosti pri uplatňovaní ust. § 52 OZ pre obce tak, aby toto ustanovenie nebolo iba strašiakom a stalo sa pevným základom v rozhodovaní samosprávy.
Pokojný stav
Definovať, čo je pokojný stav, je značne komplikované, ale je možné povedať, že pokojný stav môže byť chápaný ako stav, ktorý nie je nikým rušený, aj ako stav, ktorý nikoho neruší.
Český právny teoretik prof. Viktor Knapp sa pokúsil definovať tento stav ako:
„stav, ktorý nikto nevníma na svoju ujmu."
Súčasne môže existovať aj nepokojný stav, ten Knapp charakterizuje ako stav, proti ktorému je prípustná svojpomoc.
V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že obec, teda starosta obce, či ním poverený zamestnanec, sa
nezaoberá
otázkou, či bol zásah do pokojného stavu v súlade s právom, alebo naopak, v rozpore s ním. Zisťuje sa iba, či boli splnené dve základné podmienky, ktoré ustanovuje Občiansky zákonník, a síce:
1. zrejmý zásah do pokojného stavu,
2. existencia pokojného stavu.
Ide o posledný pokojný stav pred zásahom. Rozsah poskytnutej ochrany je opäť daný § 5 OZ. Podľa tohto ustanovenia je obec oprávnená zásah do pokojného stavu:
a) zakázať,
b) rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav,
c) zakázať a rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav.
Pojem zásah
Zásahom sa v zmysle ust. § 5 OZ myslí
zmena
pokojného stavu takým konaním, že je niekto vo svojom pokojnom stave rušený, a to tak, že skutočnosť, ktorá ho spôsobila, možno niekomu pripísať (opäť Viktor Knapp).
Zásah do pokojného stavu môže byť:
a) jednorazový,
b) opakujúci,
c) trvajúci.
Zásah môže smerovať najmä proti:
• pokojnému ovládaniu nehnuteľnosti, a to napr. zabránenie vstupu do domu, bytu, obťažovanie emisiami, prevismi haluzí podľa § 127 Občianskeho zákonníka,
• inému pokojnému stavu; takýto zásah môže spočívať najmä v odoprení pravidelného plnenia.
Z hľadiska ochrany podľa § 5 OZ ale
nie je dôležité
, či bolo zásahom porušené niekoho
právo
, ale to, že bol zmenený pokojný stav.
Ako ďalší problém, ktorý stojí za úvahu, je otázka, či zásah do pokojného stavu môže spočívať iba v ľudskom konaní, alebo aj v skutočnostiach nezávislých na ľudskom konaní? Podľa môjho názoru môže zásah do pokojného stavu nastať akýmkoľvek konaním, teda aj konaním nezávislým na ľudskej vôli, napr. pádom stromu, ktorý spôsobila víchrica, zosuvom pôdy pri zemetrasení a pod. Problémom pri takomto zásahu sa javí tzv. pasívna legitimácia -
proti komu možno žiadať ochranu v zmysle § 5 OZ v prípadoch konania nezávislého na ľudskej vôli. Je tu sťažené najmä zisťovanie pasívnej legitimácie.
(Poznámka: Absurdná situácia by mohla nastať, ak by sa niekto domáhal ochrany proti zrejmému zásahu na obci proti víchrici, či vetru, ktoré ho rušia v jeho
pokojnom
stave.)
Zásah ľudským správaním
Ľudské správanie, ktoré možno kvalifikovať ako zásah do pokojného stavu, by malo byť svojpomocné konanie, to znamená, že zásahom do pokojného stavu nie je zásah, ku ktorému došlo so súhlasom toho, v prospech ktorého svedčí pokojný stav. (Ťažko by sa navrhovateľ potom mohol domáhať ochrany na obci proti zásahu, s ktorým súhlasil - prax však potvrdzuje, že sa množia prípady, kedy sa sporné strany presne nerozumeli a každý si súhlas druhého vykladal podľa seba, čím vznikol zrejmý zásah do pokojného stavu.)
Zásah do pokojného stavu spočíva teda vždy v ľudskom správaní, ktoré môže byť vo forme
komisívneho
alebo
omisívneho
právneho úkonu.
a) V prípade
komisívneho
právneho úkonu sa vôľa subjektu prejavuje aktívnym správaním (subjekt niečo vykoná). Komisívne úkony sa ďalej členia na výslovné a konkludentné. Výslovný právny úkon možno vykonať písomne (napríklad list, telegram, e-mail). Konkludentný úkon je aktívne nevyslovené
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.