Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka - úvod do problematiky
Dátum:
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho
zákonníka — úvod do problematiky
Všeobecná charakteristika, vymedzenie základných pojmov
Zákonom č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a
obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola Článkom III. tohto zákona upravená aj
zmena zákona č. 40/1964 Zb.
(Občiansky zákonník) v z. n. p. (ďalej len
„OZ“), a to konkrétne
§ 5 OZ, kde sa slová „príslušnom orgáne štátnej
správy“
nahradili slovom „obci" a slovo „ten“ sa nahradilo slovom „obec".
Zdanlivo
kozmetické zmeny dvoch slov priniesli prelom do právomoci samospráv. Tento zákon nadobudol účinnosť
1.1.2004.Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v
súčasnosti nasledovné:
„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa
domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý
stav. Tým nie je dotknuté právo domáhať sa ochrany na súde."
Napodiv jednoduché, stručné a zrozumiteľné ustanovenie je zaradené v prvej časti
OZ (všeobecné ustanovenia) a jeho prvej hlave
(občianskoprávne vzťahy a ich ochrana).
Uvedené ustanovenie však vo svojej stručnosti a zreteľnosti narobilo množstvo najmä aplikačných
problémov a dá sa neskromne povedať, že práve toto ustanovenie
OZ prinieslo obciam (v celom ďalšom texte, tam, kde sa
uvádza obec sa má za to, že ide zároveň o mesto) zreteľné navýšenia ich agendy, ktorej riešenie
často zostáva na pleciach starostov (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza starosta sa má za to,
že ide zároveň o primátora) obcí, pretože práve na menších obciach chýba odborne vyškolený aparát.
Nie je preto vôbec neobvyklé, že obce sa bránia vstupovať do tejto pre nich novej a neznámej
problematiky, odkazujú navrhovateľov na súd, alebo ich podania podľa
§ 5 OZ odstupujú na iné orgány.
Už pri zaraďovaní ust. § 5 OZ sa vyskytujú
teoreticko-právne problémy - obvykle býva zaraďovaný do sféry ochrany
subjektívnych
práv
. Skutkovým základom pre rozhodnutie obce je posledný
pokojný stav, ktorý
existoval pred zrejmým zásahom. Obec zisťuje a aj rieši pri návrhu v zmysle
§ 5 OZ skutkové
otázky, nie otázky
právne.Cieľom tohto článku je priniesť nové informácie pre zamestnancov samospráv, prezentovať praktické
skúsenosti pri uplatňovaní ust. § 52 OZ pre obce
tak, aby toto ustanovenie nebolo iba strašiakom a stalo sa pevným základom v rozhodovaní
samosprávy.
Pokojný stav
Definovať, čo je pokojný stav, je značne komplikované, ale je možné povedať, že pokojný stav môže
byť chápaný ako stav, ktorý nie je nikým rušený, aj ako stav, ktorý nikoho neruší.
Český právny teoretik prof. Viktor Knapp sa pokúsil definovať tento stav ako:
„stav,
ktorý nikto nevníma na svoju ujmu."
Súčasne môže existovať aj nepokojný stav, ten Knapp
charakterizuje ako stav, proti ktorému je prípustná svojpomoc.V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že obec, teda starosta obce, či ním poverený zamestnanec,
sa
nezaoberá
otázkou, či bol zásah do pokojného stavu v súlade s právom, alebo
naopak, v rozpore s ním. Zisťuje sa iba, či boli splnené dve základné podmienky, ktoré ustanovuje
Občiansky zákonník, a síce:1. zrejmý zásah do pokojného stavu,
2. existencia pokojného stavu.
Ide o posledný pokojný stav pred zásahom. Rozsah poskytnutej ochrany je opäť daný
§ 5 OZ. Podľa tohto ustanovenia je obec oprávnená
zásah do pokojného stavu:
a) zakázať,
b) rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav,
c) zakázať a rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav.
Pojem zásah
Zásahom sa v zmysle ust. § 5 OZ myslí
zmena
pokojného stavu takým konaním, že je niekto vo svojom pokojnom stave rušený, a
to tak, že skutočnosť, ktorá ho spôsobila, možno niekomu pripísať (opäť Viktor Knapp).Zásah do pokojného stavu môže byť:
a) jednorazový,
b) opakujúci,
c) trvajúci.
Zásah môže smerovať najmä proti:
• pokojnému ovládaniu nehnuteľnosti, a to napr. zabránenie vstupu do domu, bytu, obťažovanie
emisiami, prevismi haluzí podľa § 127 Občianskeho
zákonníka,
• inému pokojnému stavu; takýto zásah môže spočívať najmä v odoprení pravidelného plnenia.
Z hľadiska ochrany podľa § 5 OZ ale
nie je
dôležité
, či bolo zásahom porušené niekoho právo
, ale to, že bol zmenený
pokojný stav.Ako ďalší problém, ktorý stojí za úvahu, je otázka, či zásah do pokojného stavu môže spočívať iba
v ľudskom konaní, alebo aj v skutočnostiach nezávislých na ľudskom konaní? Podľa môjho názoru môže
zásah do pokojného stavu nastať akýmkoľvek konaním, teda aj konaním nezávislým na ľudskej vôli,
napr. pádom stromu, ktorý spôsobila víchrica, zosuvom pôdy pri zemetrasení a pod. Problémom pri
takomto zásahu sa javí tzv. pasívna legitimácia -
proti komu možno žiadať ochranu v zmysle
§ 5 OZ v prípadoch konania nezávislého na ľudskej
vôli. Je tu sťažené najmä zisťovanie pasívnej legitimácie.
(Poznámka: Absurdná situácia by
mohla nastať, ak by sa niekto domáhal ochrany proti zrejmému zásahu na obci proti víchrici, či
vetru, ktoré ho rušia v jeho pokojnom
stave.)Zásah ľudským správaním
Ľudské správanie, ktoré možno kvalifikovať ako zásah do pokojného stavu, by malo byť svojpomocné
konanie, to znamená, že zásahom do pokojného stavu nie je zásah, ku ktorému došlo so súhlasom toho,
v prospech ktorého svedčí pokojný stav. (Ťažko by sa navrhovateľ potom mohol domáhať ochrany na obci
proti zásahu, s ktorým súhlasil - prax však potvrdzuje, že sa množia prípady, kedy sa sporné strany
presne nerozumeli a každý si súhlas druhého vykladal podľa seba, čím vznikol zrejmý zásah do
pokojného stavu.)
Zásah do pokojného stavu spočíva teda vždy v ľudskom správaní, ktoré môže byť vo forme
komisívneho
alebo omisívneho
právneho úkonu.a) V prípade
komisívneho
právneho úkonu sa vôľa subjektu prejavuje aktívnym
správaním (subjekt niečo vykoná). Komisívne úkony sa ďalej členia na výslovné a konkludentné.
Výslovný právny úkon možno vykonať písomne (napríklad list, telegram, e-mail). Konkludentný úkon je
aktívne nevyslovené
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.