Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postup obce pri povoľovaní výrubu drevín rastúcich na súkromnom pozemku
Dátum:
Postup obce pri povoľovaní výrubu drevín rastúcich na súkromnom pozemku
Ochranou drevín sa zaoberá ust. § 47 zákona č.
543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p. (ďalej len „zákon o ochrane prírody a
krajiny").
V minulom článku sme si podrobnejšie rozobrali jeho druhý odsek, ktorý dáva obci možnosť nariadiť
vlastníkovi pozemku, na ktorom rastie poškodená drevina, aby vykonal opatrenia na jej ozdravenie,
respektíve obec môže rozhodnúť o jej vyrúbaní.
Pretože sa predpokladá, že vlastníci pozemkov sa budú o dreviny na nich rastúce starať a
ošetrovať ich, využíva sa táto možnosť autoritatívneho prístupu obce k ochrane drevín len v
ojedinelých prípadoch, keď je zrejmý výrazne negatívny vzťah majiteľa pozemku k drevinám.
V praxi sa najčastejšie obec stretáva so situáciami, keď vlastníci pozemkov, na ktorých rastú
dreviny, sami žiadajú obec o vydanie povolenia na výrub dreviny, na ktorý sa aplikuje
§ 47 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny
(ktorému sa v tomto príspevku budeme venovať podrobnejšie):
§ 47
... (3) Na výrub dreviny sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody, ak tento zákon neustanovuje
inak. Súhlas na výrub dreviny sa môže v odôvodnených prípadoch vydať len po posúdení ekologických
a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a so súhlasom vlastníka alebo správcu,
prípadne nájomcu, ak mu takéto oprávnenie vyplýva z nájomnej zmluvy, pozemku, na ktorom drevina
rastie, ak žiadateľom nie je jeho vlastník (správca, nájomca) a po vyznačení dreviny určenej na
výrub.
Súhlas na výrub dreviny sa vydáva
rozhodnutím v správnom konaní
podlá zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v z. n.
p. (ďalej len „správny poriadok") v súčinnosti s
§ 81 a
§ 82 zákona o ochrane prírody a krajiny.Podanie
Podanie (žiadosť) obsahujúce návrh vo veci (výrub dreviny) musí byť podané v štátnom jazyku
jednou z nasledujúcich foriem (§ 19 ods. 1 správneho
poriadku v súčinnosti s § 82 ods. 1 zákona o
ochrane prírody a krajiny)
• písomne,
• ústne do zápisnice,
• elektronickými prostriedkami podpísanými zaručeným elektronickým podpisom (podľa ust. zákona č.
215/2002 Z.z. o elektronickom podpise a o zmene a
doplnení niektorých zákonov),
• telegraficky alebo telefaxom; také podanie treba písomne alebo ústne do zápisnice doplniť
najneskôr do troch dní.
Zo žiadosti o vydanie súhlasu na výrub dreviny musí byť najmä zrejmé, kto ju podáva, akej
činnosti sa týka a čo sa navrhuje (§ 19 ods. 2 správneho
poriadku v súčinnosti s § 82 ods. 1 zákona o
ochrane prírody a krajiny).
Žiadosť sa podáva v dostatočnom časovom predstihu, spravidla najmenej 30 dní pred plánovanou
činnosťou (§ 82 ods. 2 zákona o ochrane prírody a
krajiny).
Začiatok konania, účastník konania a zúčastnená osoba
Konanie o výrube dreviny sa začína na návrh účastníka konania alebo na podnet správneho orgánu a
je začaté dňom, keď podanie účastníka konania došlo správnemu orgánu príslušnému vo veci rozhodnúť.
Pokiaľ sa konanie začína na podnet správneho orgánu, je konanie začaté dňom, keď tento orgán urobil
voči účastníkovi konania prvý úkon (§ 18 ods. 1 a
2 správneho poriadku). O začatí konania správny
orgán upovedomí všetkých známych účastníkov konania
(Pozri vzor č. 1). Pozn.: Vzory č. 1 až
6 budú uverejnené v ďalšom čísle.
Ak mu účastníci konania alebo ich pobyt nie sú známi, alebo pokiaľ to ustanovuje osobitný zákon,
upovedomí ich o začatí konania verejnou vyhláškou (§ 18
ods. 3 správneho poriadku).
Pretože zákon o ochrane prírody a krajiny bližšie nekonkretizuje pre konanie o výrube dreviny
okruh osôb, ktoré sú účastníkmi daného konania (ust.
§ 82 ods. 3 v súčinnosti s
§ 14 ods. 2 správneho poriadku), vychádzame pri
určení známych účastníkov konania v konaní o výrube drevín z ustanovení
§ 14 správneho poriadku:
§ 14
(1) Účastníkom konania je ten, o koho právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach sa
má konať alebo koho práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo
dotknuté; účastníkom konania je aj ten, kto tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach,
právom chránených záujmoch alebo povinnostiach priamo dotknutý, a to až do času, kým sa preukáže
opak.
(2) Účastníkom konania je aj ten, komu osobitný zákon také postavenie priznáva.
Z merita veci vyplýva, že účastníkom konania o výrube dreviny je žiadateľ o
výrub dreviny.
Ak žiadateľ nie je zároveň aj vlastníkom, správcom, resp. nájomcom pozemku, na ktorom rastie
drevina, tak je účastníkom konania o výrube dreviny aj vlastník, správca, prípadne nájomca (ak mu
takéto oprávnenie vyplýva z nájomnej zmluvy) pozemku, na ktorom drevina rastie.
Pri obdržaní žiadosti o výrub dreviny je preto dôležité zo strany správneho orgánu všímať si
vlastnícke vzťahy žiadateľa o výrub dreviny k pozemku, na ktorom rastie drevina, aby neboli
opomenuté základné práva vlastníka (správcu, nájomcu) pozemku, na ktorom rastie drevina.
Okrem vlastníckych práv sa pri výrubovom konaní stretávame aj s právom na priaznivé životné
prostredie (Čl. 44 ods. 1 Ústavy
Slovenskej Republiky, podľa ktorého má každý právo na priaznivé životné prostredie).
Obec je podľa § 3 ods. 6 správneho poriadku
povinná na úradnej tabuli, na internete, ak má k nemu prístup, prípadne aj iným vhodným spôsobom,
zrozumiteľne a včas informovať verejnosť o začatí, uskutočňovaní a o skončení konania vo veciach,
ktoré sú predmetom záujmu verejnosti, v danom prípade záujem verejnosti na ochrane životného
prostredia.
V praxi sa môže vyskytnúť situácia, že do výrubového konania sa prihlási na základe oznamu podľa
§ 3 ods. 6 správneho poriadku ako účastník konania
aj osoba, ktorá tvrdí, že výrubom dreviny môžu byť poškodené jej práva, právom chránené záujmy alebo
povinnosti.
Správny orgán má preto povinnosť skúmať aj túto stránku veci, či rozhodnutím o výrube dreviny by
mohlo dôjsť k situácii, že budú poškodené práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti tejto
osoby. Ak správny orgán usúdi, že rozhodnutím o výrube dreviny nebudú poškodené jej práva, právom
chránené záujmy alebo povinnosti, potom musí správny orgán rozhodnutím nepriznať takejto osobe
postavenie účastníka konania
(Pozri vzor č. 2). Do doby, kým rozhodnutie o nepriznaní
postavenia účastníka konania nenadobudne právoplatnosť, je takáto osoba ú
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.