Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu
Dátum:
Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu
V období po komunálnych voľbách sa pravidelne vyskytuje jav, ktorý sprevádza výmenu osôb
vo funkcii starostov obcí a primátorov miest: výmena osôb vo funkcii prednostu obecného alebo
mestského úradu. Podľa predbežných informácií z Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy
došlo k takejto výmene osôb v približne polovici členov asociácie. Tieto zmeny majú z pohľadu
riadenia (najmä väčších) obecných a mestských samospráv veľmi veľký dopad, preto verím, že je
užitočné rozobrať si postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu ako aktuálnu súčasnú tému.
[Pozn.: V súlade s terminológiou zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o
obecnom zriadení") budeme používať výraz obecný úrad vo význame, v ktorom zahrňuje aj mestský
úrad a pojem starosta vo význame zahrňujúcom pojem primátor.]
Obec a odborné riadenie
Právnická osoba "obec" má konštrukciu, pre ktorú je typické, že:
• jej najvyššie orgány (obecné zastupiteľstvo a starosta) sa obsadzujú voľbami,
• všetky ďalšie pozície a pôsobnosti ostatných orgánov a organizačných článkov sú pod výhradným
vplyvom jedného z uvedených dvoch vrcholných orgánov.
Táto - z pohľadu princípov demokracie veľmi prirodzená - vlastnosť spôsobuje, že riadenie celej
právnickej osoby nemá, žiaľ, nijako zaručenú odbornosť, pretože funkcie poslancov, ani funkcia
starostu neobsahuje v rámci podmienok pasívneho volebného práva (práva byť volený) podmienku
vzdelania. Túto skutočnosť nie je zmysluplné spochybňovať alebo kritizovať, je však mimoriadne
dôležité si ju uvedomiť, ak uvažujeme s ambíciou kvalitného odborného riadenia obce ako
verejnoprávnej korporácie a ak sa zaoberáme témou postavenia a pôsobnosti profesionálneho manažéra,
akým by prednosta obecného úradu nepochybne mal byť.
Uplatnenie odbornosti v riadení obce
Obce (aj keď sú relatívne malé) disponujú - v porovnaní s právnickými osobami v súkromnom sektore
- s veľmi veľkými zdrojmi (ľudskými, finančnými, majetkovými, ale aj prírodnými a pod.). Funkcia
starostu je v mnohých črtách zhodná s funkciou vrcholového manažéra (riaditeľa), čo vyznieva z
jedného aspektu lichotivo, no z iného aspektu to znamená nielen význam pozície, ale aj mimoriadnu
zodpovednosť za kvalitu riadenia. Podobne obecné zastupiteľstvá majú všetky vlastnosti, aké majú v
súkromnom sektore
správne rady,
nehovoriac o ich postavení miestnych
parlamentov
pri plnení verejnoprávnych úloh obce.V tejto situácii je miera odbornosti riadenia obce závislá od toho, v akej miere si voliči
osvojili kritérium odbornosti pri voľbe obecných poslancov a starostu (pričom je reč o vonkajších
znakoch odbornosti, ktorú je možné odhadnúť zo vzdelania alebo povolania kandidátov). Iným (rovnako
variabilným a nezaručeným) parametrom odbornosti riadenia obecných samospráv je reálna spôsobilosť
konkrétnych osôb, ktoré sa ocitnú v uvedených vrcholných riadiacich pozíciách, uplatňovať pri
riadení obce dôraz na kvalitu a odbornosť.
Na rozdiel od uvedenej situácie sa kritérium odbornosti uplatňuje pomerne notoricky pri
obsadzovaní funkcií zamestnancov obce (či už na vedúcich miestach alebo na miestach výkonného
charakteru).
Vychádzajúc zo znenia zákona o obecnom zriadení by
mali odborný názor zrejme reprezentovať všetky orgány a funkcie, ktoré majú plniť poradnú funkciu
voči orgánom oprávneným rozhodovať, t.j. obecná rada (§ 14 ods. 3), komisie obecného zastupiteľstva
(§ 15 ods. 1), hlavný kontrolór (§ 18f ods. 2) a prednosta obecného úradu (§ 17 ods. 3). Ak v tomto
okruhu abstrahujeme od obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva (pretože ich existencia aj
odborné zameranie činnosti závisí od nepredvídateľných okolností) a od hlavného kontrolóra (ktorý má
špecifické zameranie profesionálneho článku vnútornej kontroly), zostáva jediným poradným hlasom
práve funkcia prednostu obecného úradu.
Obecný úrad a jeho riadenie
Úprava zákona o obecnom zriadení je v tejto otázke
pomerne jednoduchá:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§ 16
Obecný úrad
... (3) Prácu obecného úradu riadi starosta.
(4) V obciach s väčším
počtom zamestnancov môže byť zriadená
funkcia prednostu
obecného úradu.
...
Komentár:
• vytvoriť funkciu prednostu obecného úradu je možnosť, ktorá je viazaná na neurčito vymedzenú
podmienku ("väčší" počet zamestnancov),
• ak sa funkcia prednostu nevytvorí, riadenie obecného úradu je v pôsobnosti starostu.
Pomerne nepresne (málo reflektujúc skutočné potreby obecných samospráv a uplatňovanú prax) je v
zákone upravená pôsobnosť obecného úradu:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.