Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole obchodných spoločnosti

Dátum:

Pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole obchodných spoločnosti
Ing.
Peter
Konečný
V príspevku sa venujem problematike kontroly právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť, zo strany hlavného kontrolóra. Nechcem riešiť obsahovú stránku kontroly, ale sa chcem zamerať na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole týchto subjektov.
Podľa ust. § 18d ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha:
-
obecný úrad,
-
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
-
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť a
-
iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce, alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
-
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Do kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra patria aj právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť. O aké právnické osoby ide uvádzajú Hofman, M. a Tekeli, J., podľa ktorých
„pôjde o všetky formy právnických osôb, kde sa obec podieľa na ich založení peňažným alebo nepeňažným vkladom, bez ohľadu na to, či vykonávajú podnikateľskú činnosť, alebo boli založené na iný účel - ide napr. o obchodnú spoločnosť založenú podľa Obchodného zákonníka (napr. spoločnosť s r. o.) alebo inú právnickú osobu založenú podľa predpisov občianskeho práva (napr. neziskovú organizáciu)."
Pozn.: Podľa § 4 ods. 3 písm. l) zákona o obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy najmä zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia.
Podľa § 9 ods. 2 písm. f) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí"), obecné zastupiteľstvo schvaľuje vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností.
Kde vzniká problém?
Problém vzniká pri aplikácii §18d ods. 2 písm. c) zákona o obecnom zriadení pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť. Na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra obce v tomto konkrétnom prípade sú rôzne názory a usmernenia, z ktorých potom vznikajú pochybnosti o oprávnenosti výkonu kontroly hlavným kontrolórom v právnických osobách, v ktorých má obec majetkovú účasť.
Pochybnosť o kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra nevzniká pri kontrole hospodárenia právnických osôb so 100% majetkovou účasťou obce, t.j. obchodných spoločností, kde jediným zakladateľom a teda aj spoločníkom je obec.
Pochybnosť o kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra nevzniká ani pri kontrole hospodárenia a nakladania s majetkom obce v právnických osobách s majetkovou účasťou obce, ak pri výkone kontroly v nich je predmetom tejto kontroly:
-
majetok obce, ktorý právnická osoba užíva na základe nájomnej alebo inej zmluvy, v rozsahu nakladania s týmto majetkom,
-
majetok obce, ktorý právnická osoba spravuje na základe zmluvy o výkone správy majetku alebo inej zmluvy, v rozsahu nakladania s týmto majetkom,
-
použitie verejných prostriedkov, ktoré právnická osoba dostala z rozpočtu obce formou dotácie v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Problém vzniká pri vykonávaní kontrol v právnických osobách, v ktorých je majetková účasť obce vyjadrená nižším ako 100% podielom.
Ako uvádzajú Hofman, M. a Tekeli, J.,
„v aplikačnej praxi sa objavujú problémy s vykonateľnosťou kontrol zo strany hlavného kontrolóra obce v právnických osobách s majetkovou účasťou obce, v ktorých je majetková účasť obce daná iba finančným vkladom, napr. 30% základného imania obchodnej spoločnosti. V takýchto prípadoch sa nedá reálne identifikovať majetok obce v právnickej osobe a odčleniť ho od majetkovej účasti iných osôb, prípadne majetku vytvoreného vlastnou (najmä obchodnou) činnosťou právnickej osoby. V dôsledku takejto neidentifikovateľnosti majetkovej účasti obce v právnickej osobe vzniká v praxi problém s vymedzením predmetu kontroly hlavného kontrolóra obce".
Mnohým z hlavných kontrolórov obcí bolo uznesením obecného zastupiteľstva uložené vykonať kontrolu v obchodných spoločnostiach, v ktorých má obec nízku percentuálnu majetkovú účasť. Mnohí riešili problém vykonania kontroly z hľadiska obsahu tejto kontroly, a to v prípade, že obchodné spoločnosti im umožnili vykonať kontrolu, hlavní kontrolóri nevedeli čo kontrolovať a hlavne v akom rozsahu.
Viacerí sa stretávali s odmietnutím kontroly zo strany orgánov týchto spoločností, uvediem niekoľko príkladov:
-
spoločnosti vôbec nekomunikovali s hlavnými kontrolórmi, neprevzali si oznámenie o začatí kontroly, čím neumožnili hlavnému kontrolórovi začatie kontroly,
-
spoločnosti odmietli predložiť doklady ku kontrole, čím vznikol problém, že hlavný kontrolór začal kontrolu a nemohol v nej pokračovať z objektívnych dôvodov (nemal čo a na základe čoho kontrolovať),
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.