Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole obchodných spoločnosti
Dátum:
Pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole obchodných
spoločnosti
Ing.
Peter
Konečný
V príspevku sa venujem problematike kontroly právnických osôb, v ktorých má obec
majetkovú účasť, zo strany hlavného kontrolóra. Nechcem riešiť obsahovú stránku kontroly, ale sa
chcem zamerať na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole týchto
subjektov.
Podľa ust. § 18d ods. 2 zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o
obecnom zriadení") kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha:
-
obecný úrad,
-
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
-
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť a
-
iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce, alebo ktorým bol majetok obce prenechaný
na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
-
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné
výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito
prostriedkami.
Do kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra patria aj právnické osoby, v ktorých má obec
majetkovú účasť. O aké právnické osoby ide uvádzajú Hofman, M. a Tekeli, J., podľa ktorých
„pôjde
o všetky formy právnických osôb, kde sa obec podieľa na ich založení peňažným alebo nepeňažným
vkladom, bez ohľadu na to, či vykonávajú podnikateľskú činnosť, alebo boli založené na iný účel -
ide napr. o obchodnú spoločnosť založenú podľa Obchodného
zákonníka (napr. spoločnosť s r. o.) alebo inú právnickú osobu založenú podľa predpisov
občianskeho práva (napr. neziskovú organizáciu)."
Pozn.: Podľa § 4 ods. 3 písm. l) zákona o
obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy najmä zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje
podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a
zariadenia.
Podľa § 9 ods. 2 písm. f) zákona č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí"), obecné zastupiteľstvo
schvaľuje vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných
spoločností.
Kde vzniká problém?
Problém vzniká pri aplikácii §18d ods. 2
písm. c) zákona o obecnom zriadení pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú
účasť. Na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra obce v tomto konkrétnom prípade sú rôzne názory a
usmernenia, z ktorých potom vznikajú pochybnosti o oprávnenosti výkonu kontroly hlavným kontrolórom
v právnických osobách, v ktorých má obec majetkovú účasť.
Pochybnosť o kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra nevzniká pri kontrole
hospodárenia právnických osôb so 100% majetkovou účasťou obce, t.j. obchodných spoločností, kde
jediným zakladateľom a teda aj spoločníkom je obec.
Pochybnosť o kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra nevzniká ani pri kontrole
hospodárenia a nakladania s majetkom obce v právnických osobách s majetkovou účasťou obce, ak pri
výkone kontroly v nich je predmetom tejto kontroly:
-
majetok obce, ktorý právnická osoba užíva na základe nájomnej alebo inej zmluvy, v
rozsahu nakladania s týmto majetkom,
-
majetok obce, ktorý právnická osoba spravuje na základe zmluvy o výkone správy
majetku alebo inej zmluvy, v rozsahu nakladania s týmto majetkom,
-
použitie verejných prostriedkov, ktoré právnická osoba dostala z rozpočtu obce formou
dotácie v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Problém vzniká pri vykonávaní kontrol v právnických osobách, v ktorých je majetková
účasť obce vyjadrená nižším ako 100% podielom.
Ako uvádzajú Hofman, M. a Tekeli, J.,
„v aplikačnej praxi sa objavujú problémy s
vykonateľnosťou kontrol zo strany hlavného kontrolóra obce v právnických osobách s majetkovou
účasťou obce, v ktorých je majetková účasť obce daná iba finančným vkladom, napr. 30% základného
imania obchodnej spoločnosti. V takýchto prípadoch sa nedá reálne identifikovať majetok obce v
právnickej osobe a odčleniť ho od majetkovej účasti iných osôb, prípadne majetku vytvoreného
vlastnou (najmä obchodnou) činnosťou právnickej osoby. V dôsledku takejto neidentifikovateľnosti
majetkovej účasti obce v právnickej osobe vzniká v praxi problém s vymedzením predmetu kontroly
hlavného kontrolóra obce".
Mnohým z hlavných kontrolórov obcí bolo uznesením obecného zastupiteľstva uložené vykonať
kontrolu v obchodných spoločnostiach, v ktorých má obec nízku percentuálnu majetkovú účasť. Mnohí
riešili problém vykonania kontroly z hľadiska obsahu tejto kontroly, a to v prípade, že obchodné
spoločnosti im umožnili vykonať kontrolu, hlavní kontrolóri nevedeli čo kontrolovať a hlavne v akom
rozsahu.
Viacerí sa stretávali s odmietnutím kontroly zo strany orgánov týchto spoločností, uvediem
niekoľko príkladov:
-
spoločnosti vôbec nekomunikovali s hlavnými kontrolórmi, neprevzali si oznámenie o
začatí kontroly, čím neumožnili hlavnému kontrolórovi začatie kontroly,
-
spoločnosti odmietli predložiť doklady ku kontrole, čím vznikol problém, že hlavný
kontrolór začal kontrolu a nemohol v nej pokračovať z objektívnych dôvodov (nemal čo a na základe
čoho kontrolovať),
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.