Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Poriadok odmeňovania zamestnancov obce
Dátum:
Poriadok odmeňovania zamestnancov obce
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V porovnaní s inými vnútornými normami je poriadok odmeňovania zamestnancov obce oveľa
zriedkavejší. Obvykle sa vyskytuje len vo vačších miestnych samosprávach, ktorých manažment má jasnú
a náročnejšiu predstavu o ekonomickej stimulácii zamestnancov a má záujem vytvoriť na pracovisku
motivujúcejšie prostredie, než poskytujú podmienky príslušného zákona. Cieľom tohto článku je
načrtnúť problematiku poriadku odmeňovania zamestnancov obce, priblížiť zmysel a užitočnosť tejto
vnútornej normy obecnej samosprávy, aby si starostovia obcí mohli kvalifikovanejšie zvážiť jej
prípadné využitie.
Východiskové informácie a charakteristika
témy
Predmetom tohto článku je aplikácia zákonnej možnosti postupu pri odmeňovaní zamestnancov
obce podla vlastného poriadku odmeňovania zamestnancov obce (poriadok odmeňovania).
Právny základ tejto možnosti je položený v zákone
č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení") a v
zákone č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov
pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej
len "zákon č. 553/2003 Z.z."):
Zákon o obecnom zriadení - výňatok § 13 ...(4) Starosta ...d) vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce; 12b)informuje obecné zastupitelstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu, Pozn.: Odkaz 12b) vedie k § 1 ods. 3 písm. b) zákona č.553/2003 Z.z. Zákon č.553/2003 - výňatok § 1 Predmet a rozsah úpravy (1) ľento zákon upravuje odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme u zamestnávatelov, ktorými sú ...d) vyššie územné celky a obce, ak ďalej nie je ustanovené inak, (3) ľento zákon sa nevzťahuje na ... b) zamestnancov vyššieho územného celku a obce, ak vyšší územný celok alebo obec pri odmeňovaní zamestnancov okrem zamestnancov, ktorí sú zaradení v škole a v školskom zariadení bez právnej subjektivity, postupuje podla poriadku odmeňovania upraveného podla Zákonníka práce; ...
Právna úprava teda ponúka starostom obecných samospráv pri odmeňovaní zamestnancov obce
dve možné cesty:
-
systém odmeňovania upravený zákonom č.
553/2003 Z.z.; táto možnosť platí principiálne ako prvá [argumentom je výslovne upravená
posobnosť zákona č. 553/2003 Z.z. na obce podla
§ 1 ods. 1 písm. d)]; ak starosta nevydá
vlastný poriadok odmeňovania podla § 13 ods. 4 písm.
d) zákona o obecnom zriadení, odmeňovanie zamestnancov obce sa bude riadiť
zákonom č. 553/2003 Z.z.;
-
uplatnenie poriadku odmeňovania vydaného vo vlastnej kompetencii starostu podla
citovaného § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom
zriadení, čo sposobí naplnenie podmienky pre vylúčenie posobnosti
zákona č.553/2003 Z.z. podla jeho výslovnej úpravy v
citovanom § 1 ods. 3 písm. b).
Pozn.: V praxi som sa stretol aj s "vlastným poriadkom odmeňovania", ktorý bol
doslovným prepisom obsahu zákona č. 553/2003 Z.z.
ľakýto jav je zrejmým nedorozumením, nakoľko zákonom ponúknuté možnosti sú celkom zjavne
alternatívne buď aplikácia zákona č. 553/2003 Z.z.
alebo aplikácia vlastného poriadku odmeňovania zamestnancov obce.
Tematicky sa zameranie tohto článku ocitá na pomedzí práva a manažmentu (konkrétnejšie
oblasti riadenia a rozvoja ludských zdrojov), preto sa nemožeme vyhnúť aj niektorým súvisiacim
otázkam motivačných účinkov odmeňovania, optimalizácie pracovných výkonov a podpory dodržiavania
pracovnej disciplíny.
Oprávnené očakávania od systému
odmeňovania
Aby systém odmeňovania plnil svoju motivačnú funkciu, mal by mať prinajmenšom nasledovné
vlastnosti:
-
objektívnosť (ten. odmeňovanie založené na vecných a vopred stanovených
kritériách),
-
diferenciáciu (ten. eliminovanie rovnostárstva, odlíšenie odmeňovania podla roznej
intenzity pracovného nasadenia, v závislosti od kvality výsledkov, podla úrovne pracovnej záťaže a
podla miery dodržiavania pracovnej disciplíny a v neposlednom rade podla miery samostatnosti
konkrétneho zamestnanca),
-
konkurencieschopnosť (ten. ponúkaný plat vo vzťahu k nárokom na prácu by mal
zodpovedať reálne uplatňovaným podmienkam na trhu práce).
V tomto kontexte posobí systém odmeňovania podla
zákona č. 553/2003 Z.z. pomerne mechanickým dojmom,
pretože pri stanovení tarifného platu uplatňuje ako podstatné dve kritériá (dosiahnuté vzdelanie a
prax) čo znamená, že samotný tarifný plat nijako neodráža hodnotu vykonávanej práce a jeho určenie
sa opiera o "papierové" predpoklady, ktoré s pracovnou výkonnosťou nemusia mať nijakú
súvislosť.
Pozn.: Kritériá vzdelania a praxe sú nepochybne doležité, nemožno ich však preceniť ako
rozhodujúce, ak sa chceme vyhnúť situácii, že reálne výkonnejší zamestnanec s vyšším prínosom práce
bude mať nižší plat ako jeho oveľa menej výkonný kolega len práve kudli "tabulkovému" určeniu platu
s preferenciou vzdelania a praxe.
Ak chceme prácu ohodnotiť s oporou v právnom predpise, možeme sa inšpirovať
zákonom č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z.n.p.
(ďalej len "Zákonník práce"), ktorý upravuje
parametre hodnoty práce (v kontexte pravidiel pre určenie mzdy za prácu rovnakej hodnoty)
nasledovne:
Zákonník práce - výňatok § 119a Mzda za rovnakú prácu a za prácu rovnakej hodnoty (2) ... Za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty sa považuje práca rovnakej alebo porovnatelnej zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti, ktorá je vykonávaná v rovnakých alebo porovnatelných pracovných podmienkach a pri dosahovaní rovnakej alebo porovnatelnej výkonnosti a výsledkov práce...
Diferenciácia odmien podla toho, aká zložitá práca je vykonávaná, či vyžaduje viac alebo
menej námahy, či prebieha v príjemných alebo sťažených pracovných podmienkach a podla výkonnosti a
výsledkov práce sa nedá spochybniť a to nielen z pohladu cit. ustanovenia
Zákonníka práce, ale aj z pohladu celkom elementárnej
logiky spravodivého odmeňovania.
Ak využijeme pri odmeňovaní Zákonníkom
práce upravené parametre hodnoty práce, ktoré sú priamo naviazané na pracovný výkon a jeho
kvalitu, získame účinný motivačný nástroj k zvýšeniu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.