Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Platové pomery hlavného kontrolóra obce

Dátum:

Platové pomery hlavného kontrolóra obce
Príspevok poukazuje na interdisciplinárny charakter problematiky postavenia hlavného kontrolóra obce. Právne postavenie hlavného kontrolóra obce ako dominantného prvku kontrolného systému miestnej samosprávy je determinované nielen administratívno-právnymi inštitútmi, ale aj pracovno-právnymi inštitútmi. Pri nazeraní na hlavného kontrolóra obce je teda vždy potrebné venovať náležitú pozornosť pracovnoprávnym aspektom statusu hlavného kontrolóra obce. Dôvodom je skutočnosť, že dôsledný rozbor postavenia hlavného kontrolóra obce nielen z pohľadu administratívneho, ale i z pohľadu pracovnoprávneho, je nevyhnutným predpokladom pre reálne zhodnotenie miesta a opodstatnenosti inštitútu hlavného kontrolóra obce v kontrolnom systéme miestnej samosprávy. Kontrolnú činnosť môže totiž náležite vykonávať iba taký subjekt, u ktorého nie sú pochybnosti o jeho odbornosti a objektívnosti a vo vzťahu ku ktorému existujú reálne právne garancie jeho nezávislého a stabilného postavenia.
Práve nejasnosti ohľadne pracovnoprávneho statusu hlavného kontrolóra obce vedú často v praxi k spochybňovaniu jeho miesta v kontrolnom systéme územnej samosprávy, s cieľom posilnenia inštitútov vonkajšej kontroly územnej samosprávy, najmä Najvyššieho kontrolného úradu SR. Prepojenosť administratívno-právnych aspektov a pracovno-právnych aspektov statusu hlavného kontrolóra obce sa najviditeľnejšie prejavuje jednak v inštitútoch zániku funkcie hlavného kontrolóra obce na strane jednej a skončenia pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce na strane druhej, a jednak v inštitúte odmeňovania hlavného kontrolóra obce, ktorému je venovaný tento príspevok.
Na platové pomery a odmeňovanie hlavného kontrolóra obce ako zamestnanca obce sa vzťahujú viaceré predpisy, konkrétne zákon č. 311/2001 Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) a zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme“).
Aplikovanie týchto dvoch predpisov však prichádza do úvahy až vtedy, ak nie je osobitná úprava v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). [1]
Keďže hlavný kontrolór obce je zamestnancom miestnej samosprávy so špecifickým postavením, jeho odmeňovanie je limitované rozsahom špeciálnej právnej úpravy zákona o obecnom zriadení. Plat a odmeny hlavného kontrolóra obce, určené na základe tohto zákona, je starosta obce povinný prevziať do pracovnej zmluvy.
Podľa zákona o obecnom zriadení
plat hlavného kontrolóra
obce je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve, vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce (ďalej len „koeficient“).
Hodnota koeficientu je zákonom o obecnom zriadení stanovená v rozmedzí od 1,15 do 2,78 podľa počtu obyvateľov obce (§ 18c ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Ak má hlavný kontrolór obce dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, jeho plat sa určí v závislosti od dĺžky pracovného času. Ak hlavný kontrolór obce vykonáva činnosť pre viaceré obce, každá obec mu určí plat v závislosti od dĺžky dohodnutého pracovného času. Plat hlavného kontrolóra obce je zaokrúhľovaný na celé eurá smerom nahor (§ 18c ods. 2 až 4 zákona o obecnom zriadení).
Obecné zastupiteľstvo
môže
hlavnému kontrolórovi schváliť mesačnú
odmenu
až do výšky 30% z mesačného platu hlavného kontrolóra obce podľa § 18c ods. 1 zákona o obecnom zriadení. Na základe dohody obcí môžu obecné zastupiteľstvá schváliť mesačnú odmenu hlavnému kontrolórovi obce, ktorý vykonáva kontrolnú činnosť pre viaceré obce, až do výšky 30% z jeho mesačného platu určeného podľa odseku 3 (§ 18c ods. 5 a 6 zákona o obecnom zriadení).
Schvaľovanie odmeny hlavného kontrolóra obce je výlučnou právomocou obecného zastupiteľstva a nemožno ju preniesť na žiaden iný orgán, napr. starostu, obecnú radu a pod.
Na základe ust. § 19 ods. 15 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. hlavnému kontrolórovi obce nesmie byť vyplatená odmena počas nútenej správy obce.
V rovine de lege ferenda (v rovine právnych úvah, návrhov na zlepšenie právnej úpravy) navrhujem vypustiť nelogickú podmienku „dohody obcí“ pre schválenie odmeny tzv. spoločnému hlavnému kontrolórovi viacerých obcí.
Ohodnotenie hlavného kontrolóra obce teda pozostáva z:
1. obligatórnej (nárokovateľnej) položky – tzv. plat a
2. fakultatívnej položky – tzv. odmena.
V tejto súvislosti je potrebné upriamiť pozornosť na nasledovné opakované praktické
problémy
:
a) Prax spočívajúca v tom, že
obecné zastupiteľstvá schvaľujú aj nárokovateľnú položku, t.j. plat
hlavného kontrolóra obce vyplývajúci priamo zo zákona o obecnom zriadení, sa javí ako zjavne nadbytočná. Je ale potrebné uviesť, že právna úprava obecného zriadenia na takýto postup obce nabáda. V tomto smere je nutné poukázať na zmätočnú úpravu zákona o obecnom zriadení, ktorý v § 11 ods. 4 písm. j) zaraďuje medzi vyhradené právomoci obecného zastupiteľstva aj:
- určovať rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce,
- určovať plat hlavného kontrolóra obce,
- schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi obce.
Ustanovenie § 11 ods. 4 písm. j) zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého obecné zastupiteľstvo určuje plat hlavného kontrolóra obce, však nie je možné vykladať doslovne. Naopak, je nevyhnutné vychádzať zo zmyslu právnej úpravy odmeňovania hlavného kontrolóra obce. Z uvedeného dôvodu
je nutné schvaľovanie ohodnotenia hlavného kontro
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.