Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Platové pomery hlavného kontrolóra obce
Dátum:
Platové pomery hlavného kontrolóra obce
Príspevok poukazuje na interdisciplinárny charakter problematiky postavenia hlavného
kontrolóra obce. Právne postavenie hlavného kontrolóra obce ako dominantného prvku kontrolného
systému miestnej samosprávy je determinované nielen administratívno-právnymi inštitútmi, ale aj
pracovno-právnymi inštitútmi. Pri nazeraní na hlavného kontrolóra obce je teda vždy potrebné venovať
náležitú pozornosť pracovnoprávnym aspektom statusu hlavného kontrolóra obce. Dôvodom je skutočnosť,
že dôsledný rozbor postavenia hlavného kontrolóra obce nielen z pohľadu administratívneho, ale i z
pohľadu pracovnoprávneho, je nevyhnutným predpokladom pre reálne zhodnotenie miesta a
opodstatnenosti inštitútu hlavného kontrolóra obce v kontrolnom systéme miestnej samosprávy.
Kontrolnú činnosť môže totiž náležite vykonávať iba taký subjekt, u ktorého nie sú pochybnosti o
jeho odbornosti a objektívnosti a vo vzťahu ku ktorému existujú reálne právne garancie jeho
nezávislého a stabilného postavenia.
Práve nejasnosti ohľadne pracovnoprávneho statusu hlavného kontrolóra obce vedú často v
praxi k spochybňovaniu jeho miesta v kontrolnom systéme územnej samosprávy, s cieľom posilnenia
inštitútov vonkajšej kontroly územnej samosprávy, najmä Najvyššieho kontrolného úradu SR.
Prepojenosť administratívno-právnych aspektov a pracovno-právnych aspektov statusu hlavného
kontrolóra obce sa najviditeľnejšie prejavuje jednak v inštitútoch zániku funkcie hlavného
kontrolóra obce na strane jednej a skončenia pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce na strane
druhej, a jednak v inštitúte odmeňovania hlavného kontrolóra obce, ktorému je venovaný tento
príspevok.
Na platové pomery a odmeňovanie hlavného kontrolóra obce ako zamestnanca obce sa vzťahujú viaceré
predpisy, konkrétne zákon č. 311/2001
Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len
„Zákonník práce“) a zákon č.
552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z.
n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme“).
Aplikovanie týchto dvoch
predpisov však prichádza do úvahy až vtedy, ak nie je osobitná úprava v zákone č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení“). [1]
Keďže hlavný kontrolór obce je zamestnancom miestnej samosprávy so špecifickým postavením, jeho
odmeňovanie je limitované rozsahom špeciálnej právnej úpravy
zákona o obecnom zriadení. Plat a odmeny hlavného
kontrolóra obce, určené na základe tohto zákona, je starosta obce povinný prevziať do pracovnej
zmluvy.
Podľa zákona o obecnom zriadení
plat
hlavného kontrolóra
obce je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom
hospodárstve, vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za
predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce (ďalej len
„koeficient“).Hodnota koeficientu je zákonom o obecnom zriadení stanovená v rozmedzí od 1,15 do 2,78 podľa
počtu obyvateľov obce (§ 18c ods. 1 zákona o obecnom
zriadení). Ak má hlavný kontrolór obce dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, jeho
plat sa určí v závislosti od dĺžky pracovného času. Ak hlavný kontrolór obce vykonáva činnosť pre
viaceré obce, každá obec mu určí plat v závislosti od dĺžky dohodnutého pracovného času. Plat
hlavného kontrolóra obce je zaokrúhľovaný na celé eurá smerom nahor
(§ 18c ods. 2 až 4 zákona o obecnom
zriadení).
Obecné zastupiteľstvo
môže
hlavnému kontrolórovi schváliť mesačnú
odmenu
až do výšky 30% z mesačného platu hlavného kontrolóra obce podľa
§ 18c ods. 1 zákona o obecnom zriadení. Na
základe dohody obcí môžu obecné zastupiteľstvá schváliť mesačnú odmenu hlavnému kontrolórovi obce,
ktorý vykonáva kontrolnú činnosť pre viaceré obce, až do výšky 30% z jeho mesačného platu určeného
podľa odseku 3 (§ 18c ods. 5 a
6 zákona o obecnom zriadení).
Schvaľovanie odmeny hlavného kontrolóra obce je výlučnou právomocou obecného zastupiteľstva a
nemožno ju preniesť na žiaden iný orgán, napr. starostu, obecnú radu a pod.
Na základe ust.
§ 19 ods. 15 zákona č. 583/2004 Z.z. o
rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
hlavnému kontrolórovi obce nesmie byť vyplatená odmena počas nútenej správy obce.V rovine de lege ferenda (v rovine právnych úvah, návrhov na zlepšenie právnej úpravy) navrhujem
vypustiť nelogickú podmienku „dohody obcí“ pre schválenie odmeny tzv. spoločnému hlavnému
kontrolórovi viacerých obcí.
Ohodnotenie hlavného kontrolóra obce teda pozostáva z:
1. obligatórnej (nárokovateľnej) položky – tzv. plat a
2. fakultatívnej položky – tzv. odmena.
V tejto súvislosti je potrebné upriamiť pozornosť na nasledovné opakované
praktické
problémy
:a) Prax spočívajúca v tom, že
obecné zastupiteľstvá schvaľujú aj nárokovateľnú položku,
t.j. plat
hlavného kontrolóra obce vyplývajúci priamo zo
zákona o obecnom zriadení, sa javí ako zjavne
nadbytočná. Je ale potrebné uviesť, že právna úprava obecného zriadenia na takýto postup obce
nabáda. V tomto smere je nutné poukázať na zmätočnú úpravu
zákona o obecnom zriadení, ktorý v
§ 11 ods. 4 písm. j) zaraďuje medzi vyhradené
právomoci obecného zastupiteľstva aj:- určovať rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce,
- určovať plat hlavného kontrolóra obce,
- schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi obce.
Ustanovenie § 11 ods. 4 písm. j) zákona o obecnom
zriadení, podľa ktorého obecné zastupiteľstvo určuje plat hlavného kontrolóra obce, však nie
je možné vykladať doslovne. Naopak, je nevyhnutné vychádzať zo zmyslu právnej úpravy odmeňovania
hlavného kontrolóra obce. Z uvedeného dôvodu
je nutné schvaľovanie ohodnotenia hlavného
kontro
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.