Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Novela v § 30f v ods. 3, 4 a 5 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") zakotvuje najmenej demokratickú formu rozhodovania obecného zastupiteľstva. Ide o rozhodovanie obecného zastupiteľstva mimo zasadnutia obecného zastupiteľstva, tzv. hlasovanie per rollam. Zákonodarca preto správne viaže takéto rozhodovanie na prísne podmienky a obmedzuje ho iba na rozhodovanie o určitých otázkach.

Hlasovanie per rollam predstavuje vyjadrenie názoru poslancov obecného zastupiteľstva mimo konania zasadnutia obecného zastupiteľstva, či už za fyzickej prítomnosti poslancov podľa § 12 zákona o obecnom zriadení alebo prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie podľa § 30f ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Počas krízovej situácie COVID-19 zákon o obecnom zriadení teda rozlišuje tri rôzne právne režimy:
1.
rokovanie obecného zastupiteľstva s fyzickou prítomnosťou poslancov podľa § 12 zákona o obecnom zriadení,
2.
rokovanie obecného zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie podľa § 30f ods. 2 zákona o obecnom zriadení,
3.
rozhodovanie obecného zastupiteľstva mimo (t.j. bez) zasadnutia obecného zastupiteľstva, tzv. hlasovanie per rollam podľa § 30f ods.3, ods. 4 a ods. 5 zákona o obecnom zriadení.
Hlasovanie per rollam má byť "pos­lednou možnou" (hraničnou) alternatívou rozhodovania obecného zastupiteľstva o určitých nevyhnutných otázkach v zákonom predpokladanej oblasti krízových opatrení alebo v prípade hroziacej škody. Hlasovanie per rollam predstavuje zásadne modifikovaný systém rozhodovania obecného zastupiteľstva, ktorý sa v značnej miere prieči zásadám štandardizovaného rokovania.
Systém hlasovania per rollam má byť používaný prísne
subsidiárne
(tzn. len v prípadoch, ak nie je možné uskutočniť rokovanie obecného zastupiteľstva s fyzickou prítomnosťou poslancov podľa § 12 zákona o obecnom zriadení alebo prostredníctvom videokonferencie, alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie podľa § 30f ods. 2 zákona o obecnom zriadení) a len vo veľmi výnimočných situáciách.
Upozornenie: Hlasovanie per rollam striktne musí mať zákonný podklad. Podľa platnej právnej úpravy existuje zákonný podklad pre hlasovanie per rollam iba počas krízovej situácie COVID-19. Viaceré slovenské obce si už aj pred nadobudnutím účinnosti zákona č. 73/2020 Z.z. dňa 9.4.2020 vytvárali "na zákone nezávislé právo" a v rokovacích poriadkoch rozmanitými spôsobmi regulovali možnosť hlasovania per rollam. Takéto úpravy v rokovacích poriadkoch sú nezákonné. Uznesenia prijaté hlasovaním per rollam mimo režimu § 30f ods. 3, 4 a 5 zákona o obecnom zriadení mimo krízového stavu sú nezákonné a vedú k realizácii neplatných právnych úkonov (napr. absolútne neplatným nájomným zmluvám). Úpravu hlasovania per rollam v rokovacích poriadkoch mimo krízového stavu nie je možné odôvodniť odkazom na zákonnú blanketu na úpravu podrobností v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva podľa § 12 ods. 11 zákona o obecnom zriadení.
Výnimočnosť rozhodovania per rollam počas krízovej situácie COVID-19 po 9.4.2020 zákonodarca vyjadril normatívne v § 30f ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona o obecnom zriadení:
Počas krízového stavu hlasovaním per rollam možno prijať uznesenie iba:
a)
"vo veciach bezprostredne súvisiacich so zabezpečením opatrení na riešenie krízovej situácie,
b)
vo veciach, ktoré z dôvodu hroziacej škody neznesú odklad."
Výklad čo spadá pod písm. a) a pod písm. b) bude ad hoc (od prípadu k prípadu) vecou samosprávnej úvahy obecného zastupiteľstva. Novela však vytvára pomerne dostatočné "brzdy" (výluky v § 30f ods. 4 zákona o obecnom zriadení) na to, aby obecné zastupiteľstvo "nezneužilo" krízovú situáciu a aby nemohlo hlasovaním per rollam rozhodnúť o základných otázkach života a rozvoja obce.
Zavedenie rigoróznej právnej úpravy je odôvodnené tým, že hlasovaním per rollam sú potlačené všeobecne kogentne stanovené pravidlá rokovania obecného zastupiteľstva mimo krízovej situácie. Rokovanie obecného zastupiteľstva je založené na bezprostredných prejavoch poslancov na rokovaní. Rokovanie obecného zastupiteľstva zároveň štandardne podlieha prísnej kontrole verejnosti. Bezprostredná fyzická účasť poslancov či verejnosti môže byť substituovaná napr. videoko
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.