Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Organizačný poriadok obce - zákonom zabudnutá norma

Dátum:

Organizačný poriadok obce – zákonom zabudnutá norma
Vlastný normatívny systém obce je významným nástrojom riadenia, ktorý navyše veľmi významne determinuje fungovanie ostatných riadiacich nástrojov tým, že vymedzuje priestor pre ich fungovanie a pravidlá ich uplatňovania. V prípade organizačného poriadku obce, ktorý nepochybne patrí medzi najvýznamnejšie vnútorné normy, nastala postupom vývoja legislatívy zvláštna situácia, ktorá môže pri aplikácii spôsobovať dezorientácie alebo vážne organizačné, najmä kompetenčné nedorozumenia. Tento článok má za cieľ popísať úskalia jestvujúcej právnej úpravy a ponúknuť námety a odporúčania na ich preklenutie.
Terminologický základ
Účelom organizačného poriadku akejkoľvek právnickej osoby je upraviť jej vnútornú organizáciu. Organizačný poriadok potom štandardne upravuje:
- uplatňované zásady riadenia,
- členenie právnickej osoby na orgány a jednotlivé organizačné jednotky,
- popis vecnej pôsobností orgánov a organizačných jednotiek,
- štruktúru, usporiadanie a vzájomné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek.
Organizačný poriadok vo veľmi malej právnickej osobe môže obsahovať členenie a popisy pôsobností až po úroveň jednotlivých funkcií a pracovných miest. Vo väčších právnických osobách by tento prístup nebol prehľadný a efektívny, preto organizačný poriadok popisuje členenie a pôsobnosti po úroveň základných organizačných jednotiek (napr. oddelení) a na takto koncipovaný organizačný poriadok potom nadväzuje detailný popis pôsobností jednotlivých pracovných miest (napr. podrobná deľba práce) a iné detailnejšie organizačné predpisy (napr. záväzné pracovné postupy, popisy prebiehajúcich procesov a pod.).
Organizačný poriadok tak plní svoj účel tým, že predstavuje
popis celistvého systému vnútorného rozdelenia úloh, pôsobností a zodpovednosti v danej právnickej osobe.
Pozn.: Z iného aspektu organizačný poriadok detailnejšie upravuje, ako sú vnútorné zložky právnickej osoby zapojené do napĺňania funkcií orgánov právnickej osoby (normotvorných, rozhodovacích, výkonných, kontrolných, poradných, iniciatívnych, informačných, signalizačných a pod.).
Vývoj právnej úpravy a vznik legislatívnej medzery
Dnešný nedostatočne upravený právny stav je najlepšie možné ilustrovať na postupnom vývoji zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) v ustanoveniach, ktoré upravovali vecnú pôsobnosť na vydanie organizačného poriadku. V tejto súvislosti je potrebné si všímať vývoj dvoch ustanovení – jednak § 11 zákona o obecnom zriadení, ktorý okrem iného vymedzuje demonštratívne výhradnú pôsobnosť obecného zastupiteľstva a tiež § 13 tohto zákona, ktorý upravuje pôsobnosť starostu.
Obdobie od r. 1990 do 31.12.2001
V prvom období pôsobnosti zákona o obecnom zriadení bola úprava pomerne jednoznačná, organizačný poriadok bol upravený v rámci výpočtu výhradnej vecnej pôsobnosti obecného zastupiteľstva:
                     Zákon o obecnom zriadení – výňatok 
 
                                  
§ 11
...(4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené... ch) schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov obce, ako aj ďalšie predpisy (rokovací poriadok, pracovný poriadok,
organizačný poriadok
a pod.),
Na tomto mieste nie je účelné polemizovať o tom, či pôsobnosť obecného zastupiteľstva v tejto otázke zodpovedá správnemu rozdeleniu rozhodovacích právomocí v obecnej samospráve. Cenné je, že pôsobnosť je upravená jasne a v kontexte s úpravou v § 1 ods. 1, 2. veta
(cit.: „Obec je právnickou osobou ...“)
je možné bezpečne vyvodiť, kto má v pôsobnosti vydanie organizačného poriadku obce ako právnickej osoby.
S touto úpravou dobre harmonizovali aj ustanovenia o pôsobnosti starostu, kde bola v tomto období nasledovná úprava:
                 Zákon o obecnom zriadení – výňatok 
 
                              
§ 13
...(3) Starosta d) rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo organizačným poriadkom obecného zastupiteľstva vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Ak odhliadneme od nešťastnej formulácie „organizačný poriadok obecného zastupiteľstva“, úprava je pre aplikačnú prax pomerne jednoznačná: obecné zastupiteľstvo má pôsobnosť na vydanie organizačného poriadku, v ktorom si môže vyhradiť niektoré veci do sv
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.