Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Organizačný poriadok obce - zákonom zabudnutá norma
Dátum:
Organizačný poriadok obce – zákonom zabudnutá norma
Vlastný normatívny systém obce je významným nástrojom riadenia, ktorý navyše veľmi
významne determinuje fungovanie ostatných riadiacich nástrojov tým, že vymedzuje priestor pre ich
fungovanie a pravidlá ich uplatňovania. V prípade organizačného poriadku obce, ktorý nepochybne
patrí medzi najvýznamnejšie vnútorné normy, nastala postupom vývoja legislatívy zvláštna situácia,
ktorá môže pri aplikácii spôsobovať dezorientácie alebo vážne organizačné, najmä kompetenčné
nedorozumenia. Tento článok má za cieľ popísať úskalia jestvujúcej právnej úpravy a ponúknuť námety
a odporúčania na ich preklenutie.
Terminologický základ
Účelom organizačného poriadku akejkoľvek právnickej osoby je upraviť jej vnútornú organizáciu.
Organizačný poriadok potom štandardne upravuje:
- uplatňované zásady riadenia,
- členenie právnickej osoby na orgány a jednotlivé organizačné jednotky,
- popis vecnej pôsobností orgánov a organizačných jednotiek,
- štruktúru, usporiadanie a vzájomné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek.
Organizačný poriadok vo veľmi malej právnickej osobe môže obsahovať členenie a popisy pôsobností
až po úroveň jednotlivých funkcií a pracovných miest. Vo väčších právnických osobách by tento
prístup nebol prehľadný a efektívny, preto organizačný poriadok popisuje členenie a pôsobnosti po
úroveň základných organizačných jednotiek (napr. oddelení) a na takto koncipovaný organizačný
poriadok potom nadväzuje detailný popis pôsobností jednotlivých pracovných miest (napr. podrobná
deľba práce) a iné detailnejšie organizačné predpisy (napr. záväzné pracovné postupy, popisy
prebiehajúcich procesov a pod.).
Organizačný poriadok tak plní svoj účel tým, že predstavuje
popis celistvého systému
vnútorného rozdelenia úloh, pôsobností a zodpovednosti v danej právnickej osobe.
Pozn.: Z iného aspektu organizačný poriadok detailnejšie upravuje, ako sú vnútorné zložky právnickej
osoby zapojené do napĺňania funkcií orgánov právnickej osoby (normotvorných, rozhodovacích,
výkonných, kontrolných, poradných, iniciatívnych, informačných, signalizačných a
pod.).
Vývoj právnej úpravy a vznik legislatívnej medzery
Dnešný nedostatočne upravený právny stav je najlepšie možné ilustrovať na postupnom vývoji zákona
č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej
len „zákon o obecnom zriadení“) v ustanoveniach,
ktoré upravovali vecnú pôsobnosť na vydanie organizačného poriadku. V tejto súvislosti je potrebné
si všímať vývoj dvoch ustanovení – jednak § 11 zákona o
obecnom zriadení, ktorý okrem iného vymedzuje demonštratívne výhradnú pôsobnosť obecného
zastupiteľstva a tiež § 13 tohto zákona, ktorý
upravuje pôsobnosť starostu.
Obdobie od r. 1990 do 31.12.2001
V prvom období pôsobnosti zákona o obecnom
zriadení bola úprava pomerne jednoznačná, organizačný poriadok bol upravený v rámci výpočtu
výhradnej vecnej pôsobnosti obecného zastupiteľstva:
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 11
...(4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života
obce, najmä je mu vyhradené...
ch) schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov obce, ako aj ďalšie predpisy (rokovací
poriadok, pracovný poriadok, organizačný poriadok
a pod.),
Na tomto mieste nie je účelné polemizovať o tom, či pôsobnosť obecného
zastupiteľstva v tejto otázke zodpovedá správnemu rozdeleniu rozhodovacích právomocí v obecnej
samospráve. Cenné je, že pôsobnosť je upravená jasne a v kontexte s úpravou v
§ 1 ods. 1, 2. veta
(cit.: „Obec je
právnickou osobou ...“)
je možné bezpečne vyvodiť, kto má v pôsobnosti vydanie
organizačného poriadku obce ako právnickej osoby.S touto úpravou dobre harmonizovali aj ustanovenia o pôsobnosti starostu, kde bola v tomto období
nasledovná úprava:
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 13
...(3) Starosta
d) rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo organizačným poriadkom
obecného zastupiteľstva vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Ak odhliadneme od nešťastnej formulácie „organizačný poriadok obecného
zastupiteľstva“, úprava je pre aplikačnú prax pomerne jednoznačná: obecné zastupiteľstvo má
pôsobnosť na vydanie organizačného poriadku, v ktorom si môže vyhradiť niektoré veci do sv
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.