Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)
Dátum:
Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)
(dokončenie z č. 9/2011)
Záverečná časť príspevku k problematike o opravných prostriedkoch v daňovom konaní je
venovaná postupu prvostupňového orgánu a odvolacieho orgánu pri riadnych alebo mimoriadnych
opravných prostriedkoch, ktoré môže uplatniť účastník konania v daňovom konaní. Zároveň obsahuje aj
informáciu o legislatívnych úpravách daňového konania pri podaní opravných prostriedkov podľa
daňového poriadku účinného od 1. januára
2012.
Daňové konanie prvostupňového orgánu pri preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho
konania
Problematiku postupu preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania upravuje
§ 53 zákona o správe daní.
O čo ide pri preskúmaní právoplatného rozhodnutia mimo odvolacieho konania?
Základným prvkom preskúmania mimo odvolacieho konania
je náprava právneho pochybenia
orgánom verejnej správy (správca dane, odvolací orgán) vydaním rozhodnutia
. Rovnako ako
pri obnove konania, podnet proti rozhodnutiu mimo odvolacieho konania možno podať len proti
právoplatnému rozhodnutiu.V rámci preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania (ďalej len „preskúmania rozhodnutia") sa
preskúmavajú tak vecné, ale aj procesné rozhodnutia. Podanie podnetu na preskúmanie rozhodnutia je,
taktiež ako podanie žiadosti o obnovu konania, limitované ustanovenou lehotou, ktorá je
trojročná.
Podnet na preskúmanie rozhodnutia môže podať účastník konania alebo z vlastného podnetu aj
správca dane najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ak dôvodom na jeho
preskúmanie je nezákonnosť.
Po uplynutí tejto zákonom ustanovenej lehoty nemožno podnet na preskúmanie podať; ak daňovník
podá podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania po ustanovenej lehote na jeho
podanie a túto skutočnosť orgán, ktorý podnet vybavuje, zistí, konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo
odvolacieho konania zastaví vydaním rozhodnutia z dôvodu uplynutia ustanovenej lehoty na jeho
podanie.
Podnet mimo odvolacieho konania nemožno podať proti daňovej exekučnej výzve a proti rozhodnutiu o
odvolaní proti daňovej exekučnej výzve. Dôvodom je skutočnosť, že daňovou exekučnou výzvou
nedochádza podľa § 73 ods. 11 zákona o správe
daní k navráteniu predošlého stavu. Daňovou exekučnou výzvou sa neukladajú žiadne povinnosti
ani nepriznáva právo, t.j. daňovou exekučnou výzvou nie je možné vracať sa späť k predošlému stavu a
naprávať niečo, čo sa daňovou exekučnou výzvou uviedlo nesprávne.
Daňovú exekučnú výzvu doručuje správca dane daňovému dlžníkovi, ktorá obsahuje okrem iných
údajov aj výzvu na zaplatenie uvedeného daňového nedoplatku, zákaz nakladania s majetkom, na ktorý
správca dane uplatní výkon daňovej exekúcie vo výške daňového nedoplatku.
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania môže správca dane vykonať z vlastného podnetu
alebo iného podnetu, napr. podnet môže podať daňový subjekt. Ide vlastne o obdobu tzv. autoremedúry
v odvolacom konaní, tzn. znamená, že orgán príslušný na preskúmanie rozhodnutia mimoodvolacieho
konania môže preskúmať rozhodnutie aj z vlastného podnetu, a nielen z podnetu, ktorý zvyčajne podáva
daňový subjekt alebo jeho právny zástupca.
Ustanovenie § 53 zákona o správe daní
upravuje postup orgánu príslušného na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania,
ktorým môže byť okrem ministerstva financií aj správca dane, teda aj obec alebo daňové
riaditeľstvo.
Ak daňový subjekt nevyužije možnosť podania odvolania podľa
§ 46 zákona o správe daní, rozhodnutie
prvostupňového orgánu nadobudne právoplatnosť po uplynutí lehoty na podanie odvolania a následne, ak
sa daňový subjekt rozhodne, môže uplatniť mimoriadne opravné prostriedky podľa
zákona o správe daní. V týchto prípadoch je orgánom
vecne príslušným na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania obec ako správca dane.
Aj pri podaní podnetu na preskúmanie rozhodnutia platí príslušnosť podania podnetu podľa
§ 53 ods. 2 zákona o správe daní, t.j. podnet na
preskúmanie rozhodnutia, voči ktorému smeruje, podáva daňový subjekt orgánu, ktorý toto rozhodnutie
vydal v ustanovenej lehote, a to najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ktoré
sa navrhuje preskúmať.
Príklad č. 15:
Dodatočný platobný výmer, ktorým správca dane - obec vyrubil rozdiel dane z
nehnuteľností za zdaňovacie obdobie roku 2007 v roku 2009 vo výške 246,20 € nadobudol právoplatnosť
15.10.2009. Daňový subjekt nevyužil v zákonnej 15-dňovej lehote podanie odvolania a dodatočný
platobný výmer nadobudol dňom 15.10.2009 právoplatnosť. Ak sa daňový subjekt rozhodne podať podnet
na jeho preskúmanie, môže ho podať najneskôr do troch rokov od jeho právoplatnosti, t.j. v danom
prípade najneskôr do 15.10.2012.
Správny orgán (aj obec ako správca dane) príslušný na preskúmanie rozhodnutia ho zruší alebo
zmení, ak bolo vydané v rozpore so zákonom alebo so všeobecne záväzným nariadením obce. Pri zrušení
alebo zmene rozhodnutia tento orgán, ktorý preskúmava rozhodnutie, dbá na to, aby práva nadobudnuté
dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
Pri preskúmavaní rozhodnutia vychádza príslušný orgán na preskúmanie rozhodnutia z právneho stavu
a skutkových okolností v čase vydania rozhodnutia, tzn., ak sa v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.