Zánik funkcie hlavného kontrolóra je upravený v § 18a ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), kde je v písm. b) uvedený ako jeden z dôvodov aj odvolanie z funkcie. Obecné zastupiteľstvo môže v zmysle § 18a ods. 9 zákona o obecnom zriadení odvolať hlavného kontrolóra iba z uvedených taxatívne vymedzených dôvodov:
a)
opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca,
b)
hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie a bol na to aspoň raz písomne upozornený obecným zastupiteľstvom,
c)
uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení podávanom podľa § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení alebo v údajoch o svojich majetkových pomeroch.
Upozornenie ako nevyhnutná podmienka pred odvolaním hlavného kontrolóra sa vzťahuje len na prípad, keď je hlavný kontrolór odvolávaný z dôvodu hrubého alebo opakovaného zanedbávania povinností z jeho funkcie [písm. b)] a nie aj na ostatné dôvody odvolania hlavného kontrolóra. Na to, aby mohlo mať upozornenie zákonom predpokladaný právny účinok, musí byť vykonané písomne. Najvyšší súd SR v uznesení sp. zn. 3Sžk/1/2017 zo dňa 30.5.2018 k písomnej forme upozornenia hlavného kontrolóra uviedol, že postačí, ak sa hlavný kontrolór zúčastnil na zastupiteľstve, kde bolo uznesením obecného zastupiteľstva schválené upozornenie, pričom písomná forma je zachovaná formou písomného uznesenia mestského zastupiteľstva.
Na odvolanie hlavného kontrolóra je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov, čo paradoxne znamená, že v prípade, keď bol hlavný kontrolór zvolený v druhom kole, kde sa rozhoduje jednoduchou väčšinou, na odvolanie je potrebný väčší počet hlasov ako na jeho zvolenie.
Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra
Prijatie SSP prinieslo možnosť hlavného kontrolóra žalobou iniciovať konanie o preskúmaní zániku jeho funkcie (§ 337). Do účinnosti SSP bol hlavný kontrolór odkázaný na posúdenie zákonnosti uznesenia o odvolaní z funkcie prokurátorom, ktorý v prípade, že posúdil prijaté uznesenie ako nezákonné, mohol podať proti nemu protest. Následne, ak obecné zastupiteľstvo protestu nevyhovelo, mohol podať prokurátor návrh na súd na zrušenie tohto uznesenia podľa § 250zf OSP. Žalobnú legitimáciu mal prokurátor a účastníkmi konania boli obec a prokurátor. Hlavný kontrolór teda nemal možnosť priamo žalobou napadnúť nezákonné uznesenie o odvolaní z funkcie a nebol zo zákona určený ani ako účastník konania. Do konania podľa § 250zf OSP mohol nanajvýš vstúpiť ako vedľajší účastník, keďže bol hmotnoprávne dotknutý rozhodnutím súdu vo veci samej, resp. mal právny záujem na výsledku konania.
V minulosti preto dochádzalo aj k civilným žalobám, kde sa hlavní kontrolóri bránili žalobou o neplatnosť skončenia pracovného pomeru. V uvedenej veci Krajský súd Košice v odôvodnení rozsudku sp. zn. 11CoPr/6/2016 zo dňa 28.2.2018 uviedol, že uznesenie obce ako individuálny právny akt, ktorý je prejavom vôle orgánu verejnej moci, je výsledkom procesu aplikácie práva a platí preň domnienka správnosti, pokiaľ nie je preukázaný opak a súd preto nemôže posudzovať a hodnotiť jeho platnosť v zmysle ustanovení zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. alebo zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. o právnych úkonoch, ako je tomu v prípade skončenia pracovného pomeru na základe pracovného úkonu v spore medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Treba však podotknúť, že podávanie žalôb o neplatnosť skončenia pracovného pomeru hlavnými kontrolórmi bolo v predchádzajúcom období odôvodnené predovšetkým dvojkoľajnosťou medzi zánikom funkcie a skončením pracovného pomeru hlavného kontrolóra, ktorá trvala do 1.1.2013, keď nadobudla účinnosť novela zákona o obecnom zriadení, ktorá doplnila § 18a o nové ustanovenie ods. 11, ktoré ustanovilo, že dňom zániku funkcie hlavného kontrolóra zaniká aj jeho pracovný pomer.
V dôvodovej správe k tretiemu dielu štvrtej hlavy SSP § 337 až § 347 (konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra) sa uvádza, že nová úprava zveruje do právomoci správneho súdu preskúmanie uznesení zastupiteľstiev o odvolaní z funkcie hlavného kontrolóra obce, keďže aj v tejto problematike sa ukázala nejednotnosť v posudzovaní kompetencie súdu a často dochádza k tomu, že odvolanie z funkcie hlavného kontrolóra obce nesprávne prejednávajú a rozhodujú súdy vo všeobecnom súdnictve v civilnom konaní.
Možno skonštatovať, že umožnenie hlavnému kontrolórovi účinne sa brániť žalobou proti nezákonnému uzneseniu o odvolaní je dôležitý aspekt pre budovanie nezávislejšieho postavenia hlavného kontrolóra v podmienkach územnej samosprávy. V § 337 SSP je upravená možnosť žalobou sa domáhať preskúmania zákonnosti uznesenia o jeho odvolaní (ods. 1), ako aj možnosť domáhať sa určenia, že jeho funkcia naďalej trvá, čo možno využiť pri ostatných spôsoboch zániku funkcie podľa § 18a ods. 8 a) a c) až g) zákona o obecnom zriadení (ods. 2). Miestne príslušným na rozhodovanie je krajský súd, v ktorého obvode sa nachádza obec, ktorá vydala napadnuté uznesenie. Súd rozhoduje