Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Odporúčania starostom obci pri uzatváraní dohôd verejného záujmu
Dátum:
Odporúčania starostom obci pri uzatváraní dohôd verejného
záujmu
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Predmetom tohto článku je problematika dohôd, ktoré uzatvárajú starostovia obcí v
právnom postavení orgánov verejnej správy a fyzické či právnické osoby. Právne postavenie starostov
obcí a fyzických a právnických osôb môže byť rovnoprávne, napríklad keď starosta obce podpíše dohodu
o odvoze komunálneho odpadu so súkromným podnikateľom alebo keď uzavrie nájomnú zmluvu o nájme
obecného majetku, tak pôjde o zmluvu, kde má starosta obce rovnoprávne postavenie s podnikateľom,
teda koordinačnú zmluvu, v rámci ktorej sa zabezpečuje výkon verejnej správy.
Iný prípad predstavujú dohody/zmluvy, ktoré sú síce konsenzom starostu obce a fyzickej
osoby, starosta obce tu však vystupuje v právnej pozícii správneho orgánu a má nadradené právne
postavenie nad fyzickú alebo právnickú osobu, preto ide o
subordinačné správne dohody
v
správnom práve. Napríklad, keď dôjde k výkonu menších obecných služieb, uzatvorí sa dohoda podľa
zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon o službách zamestnanosti"), tak má orgán
verejnej správy nadradené právne postavenie nad fyzickú a právnickú osobu, a to aj napriek tomu, že
pojem "dohoda" môže viesť k záveru, že ide o rovnoprávne postavenie účastníkov právneho
vzťahu.V tomto článku sa budem zaoberať koordinačnými zmluvami zabezpečujúcimi úlohy verejnej
správy a aj subordinačnými správnymi dohodami, pričom poukážem na možné problémové okruhy, ktoré
môžu pri uzatváraní týchto správnych dohôd nastať a poskytnem potrebné odporúčania.
Koordinačné zmluvy zabezpečujúce výkon verejnej
správy
V prípade týchto zmlúv má starosta obce rovnoprávne postavenie so subjektom, ktorý stojí
mimo verejnej správy, ide však o zabezpečenie úloh verejnej správy, a preto ide o zmluvu, ktorou sa
síce zabezpečuje výkon úloh verejnej správy (v tomto prípade odvoz komunálneho odpadu), pri jej
uzatváraní však platia princípy, ktoré sú platné pre občianske právo, akými sú napríklad princíp
zmluvnej slobody, autonómie a rovnoprávnosti.
V tomto článku sa budem zaoberať náležitosťami zmluvy, ktorej predmetom je nájom
dopravného prostriedku - špecifického vozidla - určeného na odvoz komunálneho odpadu, ktoré má obec
v nájme.
Uvedená nájomná zmluva by mala obsahovať tieto náležitosti:
a)
označenie zmluvných strán nájomnej zmluvy,
b)
označenie predmetu nájmu,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.