Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy (IV.)

Dátum:

Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy (IV.)
(pokračovanie z minulého čísla)
ANALÝZA JUDIKATÚRY ÚSTAVNÉHO SÚDU SLOVENSKEJ REPUBLIKY VO VECIACH OCHRANY VEREJNÉHO ZÁUJMU A ZAMEDZENIA ROZPORU ZÁUJMOV SO ZAMERANÍM NA PODMIENKY OBECNEJ SAMOSPRÁVY
Nález ústavného súdu I. ÚS 356/08-30
zo dňa 10. decembra 2008
Ústavný súd zrušil
rozhodnutie obecného zastupiteľstva obce H. vo veci konfliktu záujmov podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (ďalej len „ústavný zákon“), ktorým starostke obce obecné zastupiteľstvo uložilo pokutu a povinnosť zanechať činnosti nezlučiteľné s výkonom funkcie starostu z dôvodu, že pri výkone svojej funkcie ako starostka uprednostnila osobný záujem pred verejným záujmom.
Dôvody zrušenia a rozhodnutia obecného zastupiteľstva
1. Nedostatok formy rozhodnutia a nedostatočne zistený skutkový stav, teda celková nepreskúmateľnosť napadnutého rozhodnutia.
Z rozhodnutia obecného zastupiteľstva nebolo dostatočne zrejmé, z akých dôkazov a v akej ich hodnotiacej väzbe bol ustálený skutkový stav veci, z ktorého zastupiteľstvo pri rozhodovaní v danej veci vychádzalo.
2. Rozhodnutie neobsahovalo skutkové dôvody, pre ktoré bola pokuta a povinnosti starostke uložené.
Z rozhodnutia teda nevyplývalo, čo konkrétne obecné zastupiteľstvo starostke vytýka. Obecné zastupiteľstvo v namietanom rozhodnutí k tomu, čo bolo dôvodom na uloženie pokuty starostke a uloženie jej ďalšej povinnosti, iba odcitovalo príslušné články ústavného zákona a uviedlo, že:
„Pri výkone svojej funkcie ako starostka uprednostnila osobný záujem pred verejným záujmom, a ako verejný funkcionár pri výkone svojej funkcie sa nezdržala všetkého, čo je v rozpore s týmto ústavným zákonom a využila svoju funkciu, právomoci z nej vyplývajúce a informácie nadobudnuté pri jej výkone alebo v súvislosti s jej výkonom na získavanie výhod vo svoj prospech a sprostredkúvala pre seba obchodný styk s obcou a rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou zriadenou obcou, a tým sa dostala do zmluvného a finančného styku sama so sebou.“
3. Rozhodnutie je nevykonateľné, čo sa týka jeho výroku, pretože neobsahuje presnú výšku pokuty.
V samotnom rozhodnutí nebola pokuta uložená starostke určená v konkrétnej čiastke, ale iba tak, že „obecné zastupiteľstvo ukladá... pokutu vo výške... v sume zodpovedajúcej dvanásťnásobku mesačného platu verejného funkcionára...“ a v sume zodpovedajúcej mesačnému platu verejného funkcionára...“.
Právne závery:
- Skutkové vymedzenie porušenia ústavného zákona musí byť v rozhodnutí uvedené natoľko dostatočne a presne, aby ho nebolo možné dodatočne zamieňať za dôvod iný, ktorý v čase rozhodovania nebol relevantný.
- Zároveň potom platí, že dodatočné vysvetlenie skutočného dôvodu je právne bezvýznamné.
- Výrok rozhodnutia
(o čom a ako rozhodlo obecné zastupiteľstvo)
tvorí jeho jadro, a preto musí byť presný a konkrétny. Judikatúra vyžaduje opísanie skutku vo výrokovej časti rozhodnutia.
- Nedostatky formy rozhodnutia alebo povrchnosť odôvodnenia je v rozpore s ústavnými princípmi právneho a demokratického štátu.
Nález ústavného súdu I. ÚS 475/2010-16 zo dňa 8. decembra 2010
Ústavný súd v časti zrušil a v časti potvrdil
rozhodnutie obecného zastupiteľstva obce V. vo veci konfliktu záujmov podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu, ktorým starostovi obce obecné zastupiteľstvo uložilo pokutu z dôvodu, že buď počas funkčného obdobia nepodal vôbec alebo podal oneskorene písomné „oznámenia“ o svojich majetkových pomeroch a majetkových pomeroch manželky podľa ústavného zákona.
1. V konaní bolo sporné iba dodržanie termínov podaní „oznámení“ majetkových pomerov zo strany starostu obce –
uvedené bolo v konkrétnom prípade rozhodujúcim kritériom buď pre čiastočné zrušenie alebo čiastočné potvrdenie rozhodnutia.
2. Starosta namietal aj premlčanie „nároku vyrubiť pokutu“
v zmysle § 101 zákona č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „Občiansky zákonník“) z dôvodu uplynutia všeobecnej trojročnej premlčacej doby. Ústavný súd však považoval námietku premlčania nároku vznesenú starostom v priebehu konania za bezpredmetnú. Právny vzťah medzi verejným funkcionárom a orgánom obce oprávneným na konanie vo veci ochrany verejného záujmu podľa ústavného zákona je verejnoprávnym vzťahom, a nie občianskoprávnym vzťahom, u ktorého možnosť premlčania podľa § 101 Občianskeho zákonníka neprichádzala vôbec do úvahy.
3. Starosta argumentoval aj tým, že oznámenie majetkových pomerov podal, avšak došlo k strate oznámenia na obecnom úrade
v dôsledku nepresného vedenia registratúrneho denníka prijatých a odoslaných dokumentov. Podľa Ústavného súdu sú takéto tvrdenia „irelevantné“, pokiaľ navrhovateľ neponúkol, a teda ani nepreukázal žiadne ďalšie dôkazy, ktoré by tomu nasvedčovali.
Právne závery:
- Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať riadnemu dodržiavaniu termínov zakotvený
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.