Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obecná samospráva - vybrané otázky pre novozvolených poslancov
Dátum:
Obecná samospráva — vybrané otázky pre novozvolených poslancov
Tento článok je odozvou na sporne vnímané otázky, ktoré boli predmetom
diskusií pri konzultačných stretnutiach s novozvolenými poslancami mestských a obecných
zastupiteľstiev. Nie je preto ambíciou tohto príspevku podať ucelený obraz problematiky, ale
poukázať na najčastejšie nedorozumenia v spolupráci novozvolených obecných orgánov a ukázať ich
produktívne preklenutie.
Dôležití ľudia v silných právnických osobách
Podľa mojich opakovaných skúseností sa potvrdzuje, že nestačí ľudom sprostredkovať
spoznanie právnej normy, napríklad zorganizovať poslancom seminár s rozborom obsahu zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení"). Ak im súčasne
neposkytneme poznatky o tom, ako je potrebné právne pravidlá uplatňovať tak, aby pomáhali dobrému
chodu obecnej samosprávy, dosiahneme akurát veľa planých polemík o obsahu jednotlivých právnych
pravidiel namiesto jasnej orientácie, pevných oporných bodov a efektívneho postupu.
Novozvolení poslanci spravidla vôbec netušia, že sa stali (zámerne použijem
terminológiu obchodných subjektov)
správnou radou silnej spoločnosti.
Obce sú - v
porovnaní so súkromným sektorom - veľmi silné právnické osoby; aj relatívne malá obec disponuje
finančnými prostriedkami a majetkom v objemoch, ktoré sú naozaj významné. Poslanci obecného
zastupiteľstva sú tí, ktorí rozhodnú o rozpočte, o stratégiách a koncepciách rozvoja, o nakladaní s
obecným majetkom, atď. Popri tom sa zvolení poslanci súčasne stali členmi miestneho
parlamentu,
ktorý bude prijímať všeobecne záväzné právne normy a rozhodovať - z pozície
miestnej verejnej autority - o základných otázkach života obce.Chcem veriť, že väčšinu kandidátov na poslanca vedie zámer pomôcť svojej obci.
Súčasne je faktom, že väčšina z nich nevie, že miesto v obecnom zastupiteľstve znamená nielen naozaj
veľkú právomoc,
ale aj rovnako veľkú zodpovednosť.
Na uplatňovanie právomoci sa nájdu záujemcovia pomerne
ľahko, no keď ide aj o hlásenie sa k zodpovednosti, rady záujemcov podstatne zrednú. Každá právomoc
je však nerozlučne spojená so zodpovednosťou, a to je poznanie, ktoré v našich podmienkach nateraz
nie je rozšírené.Postavenie obecného zastupiteľstva a starostu
Obecné zastupiteľstvo býva často nesprávne vnímané ako orgán, ktorý má v štruktúre
organizmu samosprávy najvyššie postavenie. Oba priamo obyvateľmi volené orgány (obecné
zastupiteľstvo aj starosta) však majú - práve vďaka tomu, že ich mandát vzniká priamou voľbou -
vzájomne rovnocenné postavenie:
I------------------------I I OBČANIA OBCE – VOLIČI I I------------------------I I I I I \I/ \I/ I----------------I I----------I I obecné I I starosta I I zastupiteľstvo I I----------I I----------------I
Ak si uvedomíme túto skutočnosť do dôsledkov, obecné zastupiteľstvo
a starosta majú vzájomne nenadriadené a nepodriadené (kolegiálne) postavenie, mali by preto
spolupracovať na báze vzájomného rešpektu a spolupráce.
Ak však obecné zastupiteľstvo, naopak, vychádza z toho, že je starostovi nadriadené
(čo, žiaľ, vôbec nie je zriedkavý jav), vzniká nekončiaci rad nedorozumení, pretože zle zvolené
východisko poznačí všetky ďalšie hodnotiace postoje. Pritom takýto chybný názor má základ v
ignorovaní významu priamej voľby oboch orgánov a niekedy aj v nedostatku poznania o tom, ktorý orgán
je na čo určený. Pokúsime sa preto poslanie a pôsobnosť oboch orgánov načrtnúť čo
najprehľadnejšie.
Vzťah pôsobností obecného zastupiteľstva a starostu
Celý rad sporov vzniká v dôsledku toho, že poslanci aj starostovia často nemajú
jasno v pohľade na pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu; majú dojem, že sa pohybujú v
spoločnom kompetenčnom priestore a vyvíjajú tlak na druhú stranu, aby tento priestor ovládli. To je
veľké nedorozumenie, ktoré je možné pomerne jednoducho odstrániť.
Pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu sa totiž v ničom neprekrývajú, sú
oddelené jasnou čiarou, ktorú upravujú nasledujúce zákonné ustanovenia:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§ 11
.... (4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce,
najmä je
mu vyhradené: ... [a nasleduje výpočet konkrétnych pôsobností v písm. a) až p)]
§ 13
... (4) Starosta
... e) rozhoduje vo všetkých veciach
správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo
štatútom
obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Pôsobnosť obecného zastupiteľstva:
• má podľa zákona predurčenie
na základné otázky života obce
(kvalitatívny parameter),• je vymedzená pozitívne a výslovne - - buď v príslu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.