Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obec a kosenie zaburinených pozemkov
Dátum:
Obec a kosenie zaburinených pozemkov
JUDr.
Helena
Spišiaková
Neudržiavané pozemky, najmä tie, ktoré nie sú kosené (napr. zanedbané záhrady a iné
pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve obce), môžu spôsobovať zaburinenie susediacich pozemkov,
šírenie chorôb, resp. škodcov rastlín a v neposlednom rade aj šírenie alergénov a rôzne respiračné
ochorenia. Obyvatelia obce sa preto často obracajú na obecný úrad so svojimi sťažnosťami na suseda a
žiadajú, aby obec vyzvala a prinútila vlastníka, resp. spoluvlastníkov susednej nehnuteľnosti kosiť
a starať sa o svoj pozemok. Niektoré obce aj zasielajú takéto výzvy vlastníkom neudržiavaných
pozemkov, iné sú zas toho názoru, že na zaslanie výzvy na kosenie nemá obec oprávnenie a tieto výzvy
nemá obec ako vymôcť, resp. vynútiť ich plnenie.
Cieľom tohto článku je poukázať na právnu úpravu tejto oblasti, a to aj z hľadiska
pôsobnosti obce a jej možností pri riešení tohto problému. V prvej časti článku sa budeme venovať
ochrane pred zaburinením, ktorú môžu poskytnúť orgány verejnej správy (t.j. štátnej správy a územnej
samosprávy) a v druhej časti sa zmienime o súdnej ochrane v rámci riešenia susedského
sporu.
Riešenie problematiky kosenia a udrZiavania pozemkov organmi verejnej
správy
Problematiku udržiavania pozemkov fyzických osôb a právnických osôb na území obce treba
rozdeliť na
dve oblasti
, a to podľa toho, či ide o:a)
poľnohospodársku pôdu alebo
b)
ostatné - nepoľnohospodárske pozemky.
a) Poľnohospodárske pozemky
Udržiavanie
poľnohospodárskej pôdy
kontroluje príslušný obvodný pozemkový úrad, čo
vyplýva zo zákona č. 220/2004 Z.z. o ochrane a využívaní
poľnohospodárskej pôdy
a o zmene zákona č.
245/2003 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon č. 220/2004 Z.z.").Obvodné pozemkové úrady boli s účinnosťou od 1.10.2013 zrušené
zákonom č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ich kompetencie prešli na
okresné úrady
podľa tohto zákona. Sídla a územné obvody okresných úradov sú podľa jednotlivých
úsekov štátnej správy v zmysle § 3 tohto zákona
uvedené v Prílohe č. 1 a 2 k tomuto zákonu.Podľa ust.
§ 2 písm.
b)
zákona č. 220/2004 Z.z.: "Na účely
tohto zákona sa rozumie poľnohospodárskou pôdou produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri
nehnuteľností1) (ďalej len "kataster") ako orná pôda, chmeľnice, vinice,
ovocné sady, záhrady a trvalé trávne porasty;
Pozn. autora: Táto vyhláška bola zrušená a nahradená
vyhláškou č. 461/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o
katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon) v znení neskorších
predpisov
Starostlivosť o poľnohospodársku pôdu
potom upravuje
§
3
zákona č. 220/2004 Z.z.
nasledovne:"(1) Každý vlastník poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "vlastník") alebo nájomca a správca poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "užívateľ") je povinný a) vykonávať agrotechnické opatrenia zamerané na ochranu a zachovanie kvalitatívnych vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a na ochranu pred jej poškodením a degradáciou, b) predchádzať výskytu a šíreniu burín na neobrábaných pozemkoch, ak osobitný predpis 2b) neustanovuje inak, c) zabezpečiť využívanie poľnohospodárskej pôdy tak, aby nebola ohrozená ekologická stabilita územia a bola zachovaná funkčná spätosť prírodných procesov v krajinnom prostredí, 3) d) usporiadať a zosúladiť poľnohospodársky druh pozemku s jeho evidenciou v katastri.
Ustanovenie § 24 ods. 1 a
2 zákona č. 220/2004 Z.z. upravuje tev. odborný
dohľad nasledovne:
"(1) Odborný dohľad nad ochranou poľnohospodárskej pôdy, dohľad nad dodržiavaním a uplatňovaním ustanovení tohto zákona je vykonávaný orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy v spolupráci s pôdnou službou a Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym. (2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) je pri výkone odborného dohľadu oprávnený vstupovať na poľnohospodárske pozemky na účel kontroly plnenia opatrení nariadených podľa § 3 až 8 a § 17 a 18."
Okresný úrad ako orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy je v zmysle ust.
§ 23 písm. f) zákona č. 220/2004 Z.z. vecne
príslušný v tejto oblasti prejednávať priestupky fyzických osôb (občanov SR aj cudzincov) a uložiť
pokutu až do výšky 330 €.
Súvisiace priestupky upravuje ustanovenie
§ 25 ods. 1 písm. a) a
b) zákona č. 220/2004 Z.z.
nasledovne:
"Priestupku na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy sa d
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.