Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obec a kosenie zaburinených pozemkov

Dátum:

Obec a kosenie zaburinených pozemkov
JUDr.
Helena
Spišiaková
Neudržiavané pozemky, najmä tie, ktoré nie sú kosené (napr. zanedbané záhrady a iné pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve obce), môžu spôsobovať zaburinenie susediacich pozemkov, šírenie chorôb, resp. škodcov rastlín a v neposlednom rade aj šírenie alergénov a rôzne respiračné ochorenia. Obyvatelia obce sa preto často obracajú na obecný úrad so svojimi sťažnosťami na suseda a žiadajú, aby obec vyzvala a prinútila vlastníka, resp. spoluvlastníkov susednej nehnuteľnosti kosiť a starať sa o svoj pozemok. Niektoré obce aj zasielajú takéto výzvy vlastníkom neudržiavaných pozemkov, iné sú zas toho názoru, že na zaslanie výzvy na kosenie nemá obec oprávnenie a tieto výzvy nemá obec ako vymôcť, resp. vynútiť ich plnenie.
Cieľom tohto článku je poukázať na právnu úpravu tejto oblasti, a to aj z hľadiska pôsobnosti obce a jej možností pri riešení tohto problému. V prvej časti článku sa budeme venovať ochrane pred zaburinením, ktorú môžu poskytnúť orgány verejnej správy (t.j. štátnej správy a územnej samosprávy) a v druhej časti sa zmienime o súdnej ochrane v rámci riešenia susedského sporu.
Riešenie problematiky kosenia a udrZiavania pozemkov organmi verejnej správy
Problematiku udržiavania pozemkov fyzických osôb a právnických osôb na území obce treba rozdeliť na
dve oblasti
, a to podľa toho, či ide o:
a)
poľnohospodársku pôdu alebo
b)
ostatné - nepoľnohospodárske pozemky.
a) Poľnohospodárske pozemky
Udržiavanie
poľnohospodárskej pôdy
kontroluje príslušný obvodný pozemkový úrad, čo vyplýva zo
zákona č. 220/2004 Z.z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy
a o zmene zákona č. 245/2003 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 220/2004 Z.z.").
Obvodné pozemkové úrady boli s účinnosťou od 1.10.2013 zrušené zákonom č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ich kompetencie prešli na
okresné úrady
podľa tohto zákona. Sídla a územné obvody okresných úradov sú podľa jednotlivých úsekov štátnej správy v zmysle § 3 tohto zákona uvedené v Prílohe č. 1 a 2 k tomuto zákonu.
Podľa ust.
§ 2 písm. b)
zákona č. 220/2004 Z.z.:
"Na účely tohto zákona sa rozumie poľnohospodárskou pôdou produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri nehnuteľností1) (ďalej len "kataster") ako orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, záhrady a trvalé trávne porasty;
Pozn. autora: Táto vyhláška bola zrušená a nahradená vyhláškou č. 461/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
Starostlivosť o poľnohospodársku pôdu
potom upravuje
§ 3
zákona č. 220/2004 Z.z. nasledovne:
"(1) Každý vlastník poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "vlastník") alebo nájomca a správca poľnohospodárskej
     pôdy (ďalej len "užívateľ") je povinný
     a) vykonávať agrotechnické opatrenia zamerané na ochranu a zachovanie kvalitatívnych vlastností a funkcií
        poľnohospodárskej pôdy a na ochranu pred jej poškodením a degradáciou,
     b) predchádzať výskytu a šíreniu burín na neobrábaných pozemkoch, ak osobitný predpis 2b)  neustanovuje
        inak,
     c) zabezpečiť využívanie poľnohospodárskej pôdy tak, aby nebola ohrozená ekologická stabilita územia a 
        bola zachovaná funkčná spätosť prírodných procesov v krajinnom prostredí, 3)  
     d) usporiadať a zosúladiť poľnohospodársky druh pozemku s jeho evidenciou v katastri.
Ustanovenie § 24 ods. 1 a 2 zákona č. 220/2004 Z.z. upravuje tev. odborný dohľad nasledovne:
"(1) Odborný dohľad nad ochranou poľnohospodárskej pôdy, dohľad nad dodržiavaním a uplatňovaním ustanovení 
     tohto zákona je vykonávaný orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy v spolupráci s pôdnou službou a Ústredným
     kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym.
 (2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) je pri výkone odborného dohľadu oprávnený vstupovať na
     poľnohospodárske pozemky na účel kontroly plnenia opatrení nariadených podľa § 3 až 8 a § 17 a 18."
Okresný úrad ako orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy je v zmysle ust. § 23 písm. f) zákona č. 220/2004 Z.z. vecne príslušný v tejto oblasti prejednávať priestupky fyzických osôb (občanov SR aj cudzincov) a uložiť pokutu až do výšky 330 €.
Súvisiace priestupky upravuje ustanovenie § 25 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 220/2004 Z.z. nasledovne:
"Priestupku na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy sa d
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.