Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obchodná verejná súťaž a využitie elektronických prostriedkov komunikácie
Dátum:
Obchodná verejná súťaž a využitie elektronických prostriedkov
komunikácie
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Tento článok má za cieľ prehľadne zhrnúť výhody obchodnej verejnej súťaže, upozorniť
na niektoré prvky príslušnej právnej úpravy, odporučiť konkrétne náležitosti vyhlásenia obchodnej
verejnej súťaže, a to aj v prípade využitia elektronických spôsobov komunikácie.
Obchodná verejná súťaž a porovnanie s inými prípustnými spôsobmi nakladania s majetkom
obce
S cieľom poskytnúť účinnú podporu aplikačnej praxi sa zameriame na prevody vlastníctva
vecí z majetku obce a prenechávanie majetku obce do nájmu, čo sú najčastejšie spôsoby nakladania s
majetkom obce. V súlade s tým sa budeme venovať predovšetkým prevodom vlastníctva s dôrazom na
nehnuteľný majetok a priebežne budú spomenuté špecifiká pri prenechávaní vecí do nájmu.
Prípustné spôsoby nakladania s majetkom obce podľa
zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p.
(ďalej len "zákon o majetku obcí") sú v ustanovení
§ 9a upravené nasledovne:
Zákon o majetku obcí - výňatok § 9a (1) Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku obce sa musia vykonať a) na základe obchodnej verejnej súťaže, b) dobrovoľnou dražbou (ďalej len "dražba") alebo c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu. (8) Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku obce, a to a) nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa osobitného predpisu alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu, b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou, c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo, d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur, e) pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer previesť majetok týmto spôsobom je obec povinná zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu obecným zastupiteľstvom na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, ak ju má obec zriadenú, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.
Komentár
Tieto ustanovenia sú kogentné (tzn.: pri aplikácii nie sú prípustné odchýlky), z čoho
vyplýva, že
-
výklad zákonných pravidiel o nakladaní s majetkom obce treba robiť tak, aby
presne zodpovedal obsahu právnej úpravy; výklad, ktorý by prekračoval tieto hranice (tzv. extenzívny
výklad) by neobstál;
-
vlastné pravidlá obce (napr. zásady hospodárenia s majetkom obce a pod.) alebo
rozhodnutia orgánov obce sa musia pohybovať v priestore vymedzenom týmito zákonnými
pravidlami.
Úprava v § 9a ods. 1 cit. zákona
stanovuje povinnosť postupovať podľa jedného z troch preferovaných spôsobov prevodu vlastníctva,
pričom v § 9a ods. 2 až 7 sú podrobnejšie
pravidlá pre uplatnenie týchto spôsobov prevodu. Ods. 8 upravuje výnimky, pričom v písm. a) až d) sú
konkrétne výnimky upravené priamo zákonom (zákonné výnimky) a v písm. e) je na obecné zastupiteľstvo
ako miestnu autoritu delegovaná právomoc rozhodnúť v konkrétnom prípade o výnimočnom predaji z
dôvodu hodného osobitného zreteľa.
V záujme lepšej orientácie je možné prípustné spôsoby prevodov vlastníctva pri nakladaní s
majetkom obce sústrediť do nasledovného prehľadu:
I------------------------I----------------------------------------------------------------I I Prípustný spôsob I Vlastnosti I I------------------------I-----------------------------------------------I----------------I I obchodná verejná súťaž I realizácia princípu voľnej súťaže na I I I------------------------I otvorenom trhu I podľa § 9a I I dražba I I ods. 1 až 7 I I------------------------I-----------------------------------------------I zákona o I I I za cenu minimálne podľa znaleckého posudku = I majetku obcí I I priamy predaj I zamedzenie predaja pod cenu určenú znalcom I I I------------------------I-----------------------------------------------I----------------I I I uplatnenie zákonných výnimiek podľa § 9a ods. 8 písm. a) až d) I I I----------------------------------------------------------------I I výnimočný postup I dôvod hodný osobitného zreteľa - zákon deleguje rozhodnutie o I I I výnimke miestnej autorite - § 9a ods. 8 písm. e) zákona o I I I majetku obcí I I------------------------I----------------------------------------------------------------I
K prehľadu prípustných spôsobov prevodu vlastníctva ponúkam ich základnú porovnávaciu
charakteristiku.
Obchodná verejná súťaž a dražba
sú v podmienkach hospodárstva založeného na
princípoch trhovej ekonomiky najlepšie obhájiteľnými spôsobmi prevodu vlastníctva (i prenechania
majetku obce do nájmu). Súčasne možno tieto dva spôsoby označiť ako kvalitatívne rovnocenné, pretože
ich výsledkom je uplatnenie trhovej ceny, tzn. ceny, za ktorú je možné vec reálne predať za daných
podmienok, v danom čase a na danom mieste. Táto črta sa rovnako účinne uplatňuje aj pri pren
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.