Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obce a vybrané aplikačné problémy miestnych daní
Dátum:
Obce a vybrané aplikačné problémy miestnych daní
Okruh vecí zverených do pôsobnosti orgánov územnej samosprávy zahŕňa široké rozpätie
rozhodovacích procesov. Podstatnou súčasťou týchto činností sú nepochybne aj rozhodnutia o zavedení
miestnych daní a o určení ich náležitosti. Význam miestnych daní pre obce, mestá a vyššie územné
celky spočíva predovšetkým v ich fiskálnej funkcii pri zabezpečovaní dostatočných zdrojov obecných a
mestských rozpočtov, ako aj rozpočtov vyšších územných celkov. Tieto sú rozhodujúce pre zabezpečenie
realizácie základných funkcií týchto subjektov, predovšetkým pri zabezpečovaní tzv. verených statkov
a služieb pre svojich obyvateľov.
Právna úprava miestnych daní sa nachádza v skupine právnych noriem, ktorých povaha dovoľuje ich
súhrnné označovanie spoločným termínom daňové právo. Praktickým odrazom tejto osobitosti daňového
práva v činnosti obcí, miest a vyšších územných celkov je potreba ich náležitého uplatňovania pri
súčasnom zohľadnení ich vnútorných súvislostí. Táto požiadavka je odôvodnená aj pomerne širokým
okruhom činností vykonávaným obcami a veľakrát aj faktickou nemožnosťou zabezpečenia osobitného
personálneho substrátu predovšetkým menších obecných úradov.
Cieľom tohto príspevku je priblížiť niektoré vybrané aspekty uplatňovania daňovo-právnych noriem
obcami a upozorniť na možné sporné situácie vznikajúce pri ukladaní miestnych daní a pri určovaní
ich náležitostí. Práve nezávadné zvládnutie týchto rozhodovacích procesov je rozhodujúce pre
naplnenie fiskálnych cieľov obcí a vyšších územných celkov a pre elimináciu sporných situácií.
Dane a poplatky je možné ukladať zákonom alebo na základe zákona, pričom miestne dane a miestny
poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady spadajú pod druhú z týchto foriem a ukladajú
ich obce, resp. vyššie územné celky prostredníctvom vydávania všeobecne záväzných nariadení (VZN). V
súlade s Čl. 68 Ústavy Slovenskej republiky môžu
obce a vyššie územné celky vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh, ktoré pre
samosprávu vyplývajú zo zákona, vydávať všeobecne záväzné nariadenia. Rozhodovanie o zavedení a
zrušení miestnej dane a o uložení miestneho poplatku je zákonom č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. zverené
obecnému zastupiteľstvu, ktoré rovnako určuje ich náležitosti.
Z dikcie zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych
daniach a o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len
„zákon o miestnych daniach“) vyplýva možnosť obcí
ukladať miestne dane na svojom území. Miestne dane sa preto vyznačujú svojou fakultatívnou povahou a
v konkrétnom prípade bude závisieť len na rozhodnutí obecného zastupiteľstva, resp. zastupiteľstva
vyššieho územného celku, či konkrétnu miestu daň na svojom území uloží alebo neuloží. Uvedené však
neplatí vo vzťahu k miestnemu poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, kde zákon
hovorí o ich ukladaní obcami a teda zakotvuje obligatórnosť ich existencie. Okrem fakultatívnosti a
obligatórnosti ich ukladania sa miestne dane a miestny poplatok odlišujú aj ďalšími podstatnými
znakmi, ktoré spočívajú predovšetkým v rozdielnosti dane a poplatku ako dvoch rôznych druhov
verejných platieb.
Z hľadiska pojmového aparátu využívaného v súvislosti s miestnymi daňami a miestnym poplatkom je
potrebné upozorniť na potrebu dôsledného rozlišovania subjektov dotknutých týmito miestnymi daňami,
resp. miestnym poplatkom.
Pojem daňovník je potrebné výlučne vzťahovať na subjekty podliehajúce daňovej povinnosti
niektorej z miestnych daní (resp. aj iných daní našej daňovej sústavy), pričom ustanovenia o
jednotlivých miestnych daniach konkrétne definujú, ktorá osoba a za akých podmienok bude daňovníkom
konkrétnej dane. V súvislosti s miestnym poplatkom za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa
osoba podliehajúca poplatkovej povinnosti označuje termínom poplatník. Od týchto dvoch pojmov je
ďalej potrebné odlíšiť pojmy platiteľ dane za ubytovanie a platiteľ miestneho poplatku, ktoré
vyjadrujú prvok nepriameho platenia tejto dane a tohto miestneho poplatku.
Vzhľadom na odlišný kontext právnych vzťahov, v ktorých sa pojmy daňovník, poplatník a platiteľ v
právnej úprave využívajú, nie je možné ich zamieňať. Rovnako tiež nie je možné tieto pojmy spájať a
označovať osobu ako daňového poplatníka, nakoľko platný právny stav takýto pojem nepozná a
používanie takéhoto pojmu spôsobuje v širokej verejnosti skôr nejasnosti. Uvedené platí obdobne aj
pre problematiku dane z príjmov, kde sa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.