Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

O povinnosti obci prijímať elektronické podania so zaručeným elektronickým podpisom

Dátum:

O povinnosti obci prijímať elektronické podania so zaručeným elektronickým podpisom
Mgr.
Dagmara
Friedmannová
Žiadosť podľa zákona o slobode informácií podaná ako elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom
Prevažná väčšina konaní vedených obcami v rámci výkonu samosprávy, ako aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy sa spravuje zákonom č. 71/1967 Zb. Správny poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „Správny poriadok"), ktorý účastníkom umožňuje okrem iných foriem podaní (písomne alebo ústne do zápisnice alebo telegraficky alebo telefaxom) vykonať podanie aj elektronickými prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom podľa osobitného zákona.
Za predpokladu, že podanie realizované elektronickými prostriedkami je podpísané zaručeným elektronickým podpisom a ide o návrh vo veci, Správny poriadok nevyžaduje takéto podanie najneskôr do troch dní doplniť písomne alebo ústne do zápisnice, tak, ako je to v prípade podaní urobených elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu, t.j. v prípade podaní urobených telegrafom, telefaxom alebo bežným mailom.
Na to, aby sa podanie na obec ako orgán verejnej moci považovalo za elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom, musí spĺňať zákonom predpísané náležitosti definované pre zaručený elektronický podpis podľa zákona č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o elektronickom podpise") a musí byť kvalifikovane podané do tzv. elektronickej podateľne obce.
Elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom je teda osobitnou formou podania, ktorá sa podáva do tzv. elektronickej podateľne. Elektronické podania so zaručeným elektronickým podpisom sa kvalifikovane prijímajú len do elektronickej podateľne, pretože len elektronická podateľňa umožní následné dešifrovanie elektronického podania, overenie totožnosti jeho odosielateľa a zistenie jeho obsahu.
Ak sa elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom doručuje na bežnú mailovú adresu, v takom prípade adresát objektívne nie je schopný vykonať dešifrovanie elektronického podania, a teda nie je možné vykonať ani overenie totožnosti odosielateľa elektronického podania, a ani zistiť jeho obsah.
To, či konkrétna obec prevádzkuje elektronickú podateľňu na prijímanie elektronických podaní so zaručeným elektronickým podpisom, je možné zistiť z evidencie Národného bezpečnostného úradu.
Podľa § 10 ods. 1 a 2 písm. p) zákona o elektronickom podpise ústredným orgánom štátnej správy pre elektronický podpis je Národný bezpečnostný úrad, ktorý vedie zoznam elektronických adries, na ktorých sú umiestnené elektronické podateľne orgánov verejnej moci. Zoznam adries elektronických podateľní Národný bezpečnostný úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.
V zmysle § 2 písm. y) zákona o elektronickom podpise v znen
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.