Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
O povinnosti obci prijímať elektronické podania so zaručeným elektronickým podpisom
Dátum:
O povinnosti obci prijímať elektronické podania so zaručeným elektronickým
podpisom
Mgr.
Dagmara
Friedmannová
Žiadosť podľa zákona o slobode
informácií podaná ako elektronické podanie so zaručeným elektronickým
podpisom
Prevažná väčšina konaní vedených obcami v rámci výkonu samosprávy, ako aj v rámci
preneseného výkonu štátnej správy sa spravuje zákonom č.
71/1967 Zb. Správny poriadok v znení neskorších
predpisov (ďalej len „Správny poriadok"), ktorý účastníkom umožňuje okrem iných foriem podaní
(písomne alebo ústne do zápisnice alebo telegraficky alebo telefaxom) vykonať podanie aj
elektronickými prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom podľa osobitného
zákona.
Za predpokladu, že podanie realizované elektronickými prostriedkami je podpísané zaručeným
elektronickým podpisom a ide o návrh vo veci, Správny poriadok nevyžaduje takéto podanie najneskôr
do troch dní doplniť písomne alebo ústne do zápisnice, tak, ako je to v prípade podaní urobených
elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu, t.j. v prípade podaní urobených telegrafom,
telefaxom alebo bežným mailom.
Na to, aby sa podanie na obec ako orgán verejnej moci považovalo za elektronické podanie
so zaručeným elektronickým podpisom, musí spĺňať zákonom predpísané náležitosti definované pre
zaručený elektronický podpis podľa zákona č. 215/2002
Z.z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o elektronickom podpise") a musí byť kvalifikovane podané do tzv.
elektronickej podateľne obce.
Elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom je teda osobitnou formou
podania, ktorá sa podáva do tzv. elektronickej podateľne. Elektronické podania so zaručeným
elektronickým podpisom sa kvalifikovane prijímajú len do elektronickej podateľne, pretože len
elektronická podateľňa umožní následné dešifrovanie elektronického podania, overenie totožnosti jeho
odosielateľa a zistenie jeho obsahu.
Ak sa elektronické podanie so zaručeným elektronickým podpisom doručuje na bežnú mailovú
adresu, v takom prípade adresát objektívne nie je schopný vykonať dešifrovanie elektronického
podania, a teda nie je možné vykonať ani overenie totožnosti odosielateľa elektronického podania, a
ani zistiť jeho obsah.
To, či konkrétna obec prevádzkuje elektronickú podateľňu na prijímanie elektronických
podaní so zaručeným elektronickým podpisom, je možné zistiť z evidencie Národného bezpečnostného
úradu.
Podľa § 10 ods. 1 a
2 písm. p) zákona o elektronickom podpise
ústredným orgánom štátnej správy pre elektronický podpis je Národný bezpečnostný úrad, ktorý vedie
zoznam elektronických adries, na ktorých sú umiestnené elektronické podateľne orgánov verejnej moci.
Zoznam adries elektronických podateľní Národný bezpečnostný úrad zverejňuje na svojom webovom
sídle.
V zmysle § 2 písm. y) zákona o
elektronickom podpise v znen
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.