Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novelizačné zmeny zákona o obecnom zriadení

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

Predmetom príspevku je analýza aktuálnych zmien zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Príspevok upozorňuje nielen na dôležité zákonné východiská, ale aj na relevantné časti dôvodových správ a závery odbornej literatúry. Predmetom článku nie je analýza právnej úpravy v § 27c zákona o obecnom zriadení, ktorá bude spracovaná v samostatnom článku v nasledujúcom čísle časopisu.

Obecný mládežnícky parlament a rada seniorov
Chronologicky prvá novelizácia zákona o obecnom zriadení bola vykonaná zákonom č. 488/2021 Z.z., ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2022. Tento zákon zmenil kompetenciu obecného zastupiteľstva spočívajúcu v možnosti zriaďovať a zrušovať podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány podľa § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení. Popri obecnej rade a komisiách sa obecnému zastupiteľstvu s účinnosťou od 1. januára 2022 zveruje možnosť zriaďovať aj obecný mládežnícky parlament a radu seniorov.
Pokiaľ ide o obecný mládežnícky parlament, zákonodarca východiskovo uviedol, že novela č. 488/2021 Z.z. reaguje na Stratégiu SR pre mládež na roky 2014 - 2020 schválenú vládou SR, ktorou sa definoval strategický cieľ podporovať inovatívne formy participácie mladých ľudí na živote spoločnosti na vnútroštátnej, regionálnej a komunálnej úrovni.
Z dôvodovej správy k predmetnej novelev tejto súvislosti tiež vyplýva: 
"Cieľom návrhu je zlepšiť prístup mladých ľudí k rozhodovacím procesom a podporiť plnú participáciu mladých ľudí na živote spoločnosti v obci, ale aj na školách. Participáciu detí a mládeže považujeme v našej spoločnosti za veľmi dôležitú a preto prichádzame s návrhom, aby v prípade záujmu mladých ľudí vznikali v obciach obecné mládežnícke parlamenty či na školách školské parlamenty. Malo by ísť o orgány, ktoré budú samosprávne a politicky nezávislé, riadené a tvorené na občianskom princípe. Myslíme si, že prijatie tohto návrhu prispeje k rozvoju aktívneho občianstva už v rannom veku dospelosti života človeka. Prostredníctvom najjednoduchších demokratických procesov už v detskom a adolescentnom veku dochádza k pochopeniu politického systému a následne štruktúry moci v štáte založenom na princípe bŕzd a protiváh. V rámci zmeny zákona tak dôjde k zážitkovému učeniu mladých ľudí, kedy si reálne vyskúšajú, čo v praxi znamená demokracia, sloboda či samospráva."
Kompetencia obce zriaďovať obecný mládežnícky parlament však nepredstavuje úplné nóvum. Obec už v minulosti mohla zriaďovať mládežnícky parlament (nie "obecný" mládežnícky parlament) podľa § 6a zákona č. 282/2008 Z.z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o podpore práce s mládežou"). Takéto normatívne riešenie však bolo niektorými autormi kritizované, pretože fakticky išlo o nepriamu novelizáciu zákona o obecnom zriadení, ktorá v našom právnom poriadku nie je prípustná.
Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.:

„Novelizácia právneho predpisu sa vykonáva formou priamej novelizácie. Nepriama novelizácia formou zmien alebo doplnení iného právneho predpisu ustanoveniami navrhovaného právneho predpisu bez uvedenia úplnej citácie jeho názvu v samostatnom článku je neprípustná.“

Možnosť zriaďovať mládežnícke parlamenty zostala v § 6a zákona o podpore práce s mládežou zachovaná aj po 1. januári 2022. Podľa tohto ustanovenia však môže po novom zriaďovať mládežnícke parlamenty len fyzická osoba, zastupiteľstvo vyššieho územného celku alebo právnická osoba odlišná od obce. Obec teda môže podľa účinnej právnej úpravy zriadiť len "obecný mládežnícky parlament", nie však "mládežnícky parlament". Obidva termíny predstavujú právne pojmy s odlišným obsahom, nemožno ich preto vzájomne stotožňovať a treba ich dôsledne rozlišovať.
Novelizačnú zmenu účinnú od 1. januára 2022 možno z legislatívno-technického hľadiska hodnotiť pozitívne, pretože sa ňou odstránila uvedená nepriama novelizácia normatívneho textu zákona o obecnom zriadení. Treba však súčasne z tohto hľadiska negatívne zhodnotiť zavedenie kompetencie vyššieho územného celku zriaďovať mládežnícke parlamenty (samosprávneho kraja) podľa § 6a zákona o podpore práce s mládežou. Zákonodarca totiž uvedený inštitút zaviedol rovnako tak nepriamou novelizáciou zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p., teda bez toho, aby tento predpis primerane pozmenil formou vykonania priamej novelizácie. Je zrejmé, že zákonodarca sa s účinnosťou od 1. januára 2022 dopustil vo vzťahu k samosprávnym krajom rovnakej legislatívno-technickej chyby, ako vo vzťahu k obecnému zriadeniu s účinnosťou od 1. januára 2020.
Z obsahového hľadiska však novelizácia zákona o obecnom zriadení vykonaná zákonom č. 488/2021 Z. z. nebola prijímaná jednoznačne. Možno upozorniť napríklad na názor Ministerstva vnútra SR, ktoré v predkladacej správe uviedlo: 
"Podľa aktuálne účinného § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení môže obecné zastupiteľstvo zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány a určovať im náplň práce. V predmetnom ustanovení sú obecná rada a komisie uvedené len príkladmo - slovom "najmä". Výslovné uvedenie obecnej rady a komisií vyplýva zo skutočnosti, že tieto predstavujú základné orgány štandardne zriaďované obecným zastupiteľstvom. Nepovažujeme za potrebné a ani za vhodné v zákone explicitne uvádzať iné orgány zo špecifických oblastí verejnej správy, ktoré vzhľadom na svoju povahu nie sú typickými štandardnými orgánmi obecného zastupiteľstva."
Účelom zavedenia možnosti kreácie rady seniorov bola evidentne snaha o rozvoj medzigeneračnej spo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.