Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela Zákonníka práce, pracovný pomer na určitú dobu a trvanie pracovného pomeru hlavného kontrolóra

Dátum:

Novela Zákonníka práce, pracovný pomer na určitú dobu a trvanie pracovného pomeru hlavného kontrolóra
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Novela Zákonníka práce účinná od 1.1.2013 priniesla okrem iného podstatné zmeny v právnej úprave pracovného pomeru na určitú dobu a veľmi špecifickú úpravu trvania pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce, ktorá s témou pracovného pomeru na určitú dobu úzko súvisí. Nasledujúci článok má za cieľ vysvetliť tieto zmeny a upozorniť na niektoré predvídateľné aplikačné problémy.
Pracovný pomer na určitú dobu po 1.1.2013
Spoločenský a právny kontext zmien
Novelizácie zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce") sú v ostatnom období veľmi časté. Ak si k tomu priradíme holý fakt, že ide o právnu normu, ktorá nepochybne patrí aj mimo komunity profesionálnych právnikov k najčastejšie používaným, sotva sa možno čudovať množstvu nedorozumení a aplikačných ťažkostí.
Dôvodové správy k novelizáciám v ostatných rokoch svorne tvrdia, že ide o aplikáciu európskej legislatívy, ako aj o zámer zlepšiť ochranu záujmov zamestnancov a flexibilitu pracovnoprávnych vzťahov. Tieto argumenty získavajú však mierne ironický nádych, ak sú takto zhodne „odôvodnené" celkom protichodné úpravy.
Práve v prípade právnej úpravy pracovného pomeru na určitú dobu je neprehliadnuteľná aj veľmi krátkodobá optika nášho zákonodarného zboru, ktorá sa mení s obsadením vládneho kabinetu. Svedčí to o nestabilite našej pracovnoprávnej úpravy, ktorá je sama o sebe nevítaným javom. Výsledkom sú v ostatných rokoch neustále sa meniace limitné hodnoty, ktoré v spojení s prechodnými ustanoveniami vytvárajú v praxi spleť paralelne plynúcich pracovných pomerov na určitú dobu v niekoľkých právnych režimoch (podrobnosti vysvetlím nižšie). Pracovný pomer na určitú dobu predstavuje relatívne krátkodobý inštitút a pritom z jeho aplikácie v ostatných rokoch vyplynula smutná skúsenosť, že skôr, než účastníkmi dohodnutá určitá doba uplynie, právna úprava sa (a to v niektorých prípadoch aj viackrát) zmení.
Tento článok v žiadnom prípade nemá ambíciu venovať sa politickému pozadiu novely Zákonníka práce. Súčasne nemožno nevidieť, že meniace sa právne pravidlá pre pracovné pomery na určitú dobu negatívne ovplyvňujú právne istoty, a to na oboch stranách pracovnoprávneho vzťahu.
Návrat k limitom pred 1.9.2011
Predchádzajúca rozsiahla novela Zákonníka práce, ktorá nadobudla účinnosť 1.9.2011 (zákon č. 257/2011 Z.z.), predĺžila obdobie, na ktoré bolo možné uzavrieť pracovný pomer na určitú dobu z dvoch na tri roky a rozšírila možnosť predĺžiť alebo opätovne dohodnúť pracovný pomer v rámci týchto troch rokov trikrát.
Novela Zákonníka práce účinná od 1.1.2013 (zákon č. 361/2012 Z.z. - ďalej len „aktuálna novela") vracia právnu úpravu do stavu pred 1.9.2011:
                         Zákonník práce v znení účinnom 
                             od 1.1.2013 - výňatok 
 
                                     § 48
 
                       
Pracovný pomer na určitú dobu
...(2) Pracovný pomer na určitú dobu možno dohodnúť najdlhšie na dva roky. Pracovný pomer na určitú dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov najviac dvakrát.
Túto zmenu by teda bolo možné prijať relatívne jednoducho, nebyť faktu, že časový rozdiel medzi novelizáciou účinnou od 1.9.2011 a tou, ktorá nadobudne účinnosť 1.1.2013 je len 16 mesiacov (čo je doba kratšia, než je aj ten kratší, dvojročný zákonný limit), takže v prechodoch z jednej právnej úpravy na druhú môže nastať veľa komplikovaných situácií. Možnosti, ktoré môžu prichádzať do úvahy aj s ich riešeniami si ukážeme ďalej aj na príkladoch.
Zúženie „zadných dvierok“
V podmienkach obecných samospráv je opätovné uzatváranie pracovných pomerov na určitú dobu často jediným rozumným a ekonomicky efektívnym riešením. Je to najmä v tých prípadoch, keď zamestnávateľ reálne nemá možnosť spoľahnúť sa na nepretržitú budúcu potrebu konkrétnej pracovnej sily na dlhšie obdobie:
-
Dobrým príkladom sú mnohé vzdelávacie predmety, ktoré sa môžu, ale nemusia ukázať v budúcom školskom roku ako aktuálne, pretože sú závislé od záujmu žiakov - čo je veľmi reálne v základných umeleckých školách, v súvislosti s vyučovaním náboženstva alebo etickej výchovy a pod.
-
Iný príklad predstavujú zamestnankyne, ktoré plnia úlohy opatrovateľskej služby, kde je trvanie potreby pracovnej sily závislé od okolností, ktoré sú úplne nepredvídateľné.
Zadné dvierka spomínané v nadpise predstavuje výnimka v § 48 ods. 4 písm. d):
                        Zákonník práce - výňatok
 
                                 § 48
 
...(4) 
Ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie
pracovného pomeru na určitú dobu
do dvoch rokov alebo nad dva roky je možné len z dôvodu
a) zastupovania zamestnanca počas materskej dovolenky, rodičovskej dovo lenky, dovolenky bezprostredne nadväzujúcej na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, dočasnej pracovnej neschopnosti alebo zamestnanca, ktorý bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie alebo odborovej funkcie, b) vykonávania prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci osem mesiacov v kalendárnom roku, c) vykonávania prác, ktoré sú závislé od striedania ročných období, každý rok sa opakujú
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.