Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela kompetenčného zákona

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

Dňa 14. mája 2020 schválila Národná rada SR zákon č. 134/2020 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v z. n. p. (ďalej len "kompetenčný zákon") a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "novela kompetenčného zákona"). Ide o zákon, ktorý prináša niektoré zásadné zmeny do organizácie a fungovania vlády SR, ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy. V príspevku sa zameriame na štyri z nich:
1.
zriadenie a obsahová náplň funkcie podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo,
2.
zriadenie a obsahová náplň nového Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR,
3.
zriadenie Rady vlády Slovenskej republiky pre konkurencieschopnosť a produktivitu,
4.
presun Zbierky zákonov SR na Úrad vlády SR.
1. Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo
Novelou kompetenčného zákona sa zriaďuje funkcia podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Ide o člena vlády, ktorý koordinuje legislatívnu činnosť na úrovni výkonnej moci a zabezpečuje strategické plánovanie.
Ako vyplýva z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 - 2024, podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, "bude komplexne a participatívne hodnotiť vplyvy návrhov právnych predpisov, vrátane vplyvov na strategické plánovanie a len návrhy predpisov, ktorých vplyvy budú dôsledne zhodnotené, bude predkladať do legislatívneho procesu".
Zákonodarca vytvorením funkcie podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, vytvára nadrezortný inštitucionálny rámec pre oblasť legislatívy za účelom posilnenia stability a predvídateľnosti právneho poriadku. Ide o nadrezortnú funkciu, ktorá má vytvoriť silný mandát na výkon kompetencií v § 1aaa novely kompetenčného zákona. Podľa Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 - 2024, podpredseda vlády "zabezpečí, že návrh zákona mimo plánu legislatívnych úloh bude môcť byť predložený do legislatívneho procesu na úrovni vlády SR len po prerokovaní s podpredsedom vlády SR, ktorý bude koordinovať legislatívu.". Ide o veľkú systémovú zmenu v oblasti legislatívy od vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Doteraz sa všetko legislatívne úsilie sústreďovalo najmä na úpravu legislatívneho procesu ako cieľavedomej činnosti, ako dôležitého nástroja moci v štáte, ktorý organizuje a integruje spoločnosť. Na tento účel bol prijatý zákon č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Významnou zmenou bola aj novela rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, a to zákon č. 399/2015 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v z. n. p.
Podľa § 1aaa ods. 1 písm. a) novely kompetenčného zákona: "Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, usmerňuje a koordinuje plnenie úloh v oblasti legislatívy, zabezpečuje koordináciu ústredných orgánov štátnej správy v oblasti tvorby legislatívy, vrátane koordinácie pripomienkového konania a zabezpečuje legislatívne činnosti podľa § 24."
Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, usmerňuje a koordinuje plnenie úloh v oblasti legislatívy, ktorým je napríklad posilnenie prípravy a predkladania plánu legislatívnych úloh vlády na príslušné obdobie a tiež vykonávanie odpočtu splnených úloh z plánu legislatívnych úloh vlády. Zabezpečuje tiež koordináciu ústredných orgánov štátnej správy v oblasti tvorby legislatívy vrátane zabezpečovania koordinácie pripomienkového konania, čo v praxi znamená, že návrh zákona mimo Plánu legislatívnych úloh vlády SR bude predložený do legislatívneho procesu len po prerokovaní s podpredsedom vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Koordinácia pripomienkového konania pod záštitou podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, má byť zárukou, aby nedochádzalo k prijímaniu právnych predpisov bez ich náležitého prerokovania, a to osobitne s pripomienkujúcimi subjektmi a verejnosťou. Zabezpečovanie legislatívnych činností podľa § 24 novely kompetenčného zákona predstavuje zabezpečovanie legislatívneho servisu pre oblasť štátnozamestnaneckých vzťahov a právnych vzťahov pri výkone práce vo verejnom záujme, kontrolu plnenia úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy a pre kontrolu vybavovania petícií a sťažností. Ide o kompetencie Úradu vlády SR, pre ktoré je ústredným orgánom štátnej správy v tejto oblasti. Úrad vlády SR okrem toho, že je nositeľom kompetencií na vymedzených úsekoch štátnej správy, plní úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečovaním činnosti vlády, rovnaké úlohy plní pre predsedu vlády ako jeho výkonný orgán.
Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo podľa § 1aaa ods. 1 písm. a) novely kompetenčného zákona s prepojením na § 24 platného znenia kompetenčného zákona, zabezpečuje legislatívne činnosti pre kontrolu plnenia úloh z Programového vyhlásenia vlády SR a z uznesení vlády.
Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, zabezpečuje legislatívne činnosti pre koordináciu prípravy zásadných opatrení na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky Slovenskej republiky a tiež pre zabezpečenie a koordinovanie ochrany finančných záujmov Európskej únie. Pri tejto kompetencii môže dochádzať ku stretu kompetencií medzi podpredsedom vlády, ktorý neriadi ministerstvo, a medzi jednotlivými členmi vlády, ktorí zodpovedajú za štátnu politiku na svojom úseku. Predsedovi vlády, ktorý riadi činnosť vlády a zvoláva jej schôdze, a teda koordinuje aj smerovanie štátnej politiky ako celku, nemožno právo koor­dinovať uvedené kompetencie z povahy jeho funkcie odňať.
Podľa § 1aaa ods. 1 písm. b) novely kompetenčného zákona: "Podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, zabezpečuje posúdenie interných analytických a externých konzultačných služieb ekonomického, finančného, právneho a iného obdobného charakteru, vykonávaných alebo obstarávaných ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, subjektmi v pôsobnosti ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátnymi orgánmi podriadenými vláde a ich právnickými osobami a právnickými osobami zriadenými zákonom, ktoré nie sú orgánom verejnej moci z hľadiska ich efektívnosti, hospodárnosti a účelnosti."
Ide o novú kompetenciu, ktorej zabezpečenie má nadrezortný charakter. V praxi pôjde o posúdenie interných analytických služieb, ktoré sa týkajú vnútorného života štátnej správy, a to najmä procesov a organizácie vnútri štátnej správy, a tiež externých konzultačných služieb ekonomického, finančného, právneho a iného obdobného charakteru. Vzhľadom na široké vyjadrenie zákonodarcu
"a iného obdobného charakteru"
novela kompetenčného zákona bude pokrývať takmer všetky interné analytické a externé konzultačné služby. Orgánmi, nad ktorými vykonáva uvedenú kompetenciu podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo, sú všetky ministerstvá, ktoré uvedené služby vykonávajú alebo obstarávajú. Okrem ministerstiev pôjde aj o ostatné ústredné orgány štátnej správy. Subjekty v pôsobnosti ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátne orgány podriadené vláde a ich právnické osoby, právnické osoby zriadené zákonom, ktoré nie sú orgánom verejnej moci, búdu podliehať pôsobnosti podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo pri výkone jeho právomoci za
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.