Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy
Dátum:
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy
Územná samospráva prechádzala v posledných rokoch radom významných systémových zmien
(najmä kompetenčnej a fiškálnej povahy), ktoré výrazne ovplyvnili jej postavenie a výkonnosť. Tieto
zmeny zásadným spôsobom vyvolávajú potrebu zvýšenia kvality a efektívnosti v činnosti územnej
samosprávy a v poskytovaní verejných služieb. V súčasnom období stojí územná samospráva pred
viacerými novými úlohami a výzvami smerujúcimi k ďalšej čoraz intenzívnejšej a flexibilnejšej
reakcii na celkové prebiehajúce kvalitatívne zmeny v spoločnosti s dôrazom na schopnosť pružne a
adekvátne na ne reagovať.
Nové úlohy a výzvy sú spôsobené nielen neustále sa prehlbujúcimi globalizačnými tendenciami,
tlakom na udržateľný rozvoj a zvyšovanie kvality života, modernizáciou verejnej správy či
integračnými procesmi Európskej únie atď., ale aj očakávaniami verejnosti, aby služby poskytované
územnou samosprávou boli po kvalitatívnej stránke porovnateľné so službami v súkromnom sektore. S
tým súvisí nielen efektívny a účinný proces aplikácie klientsky orientovaného prístupu k občanom na
úrovni územnej samosprávy, ale aj účinná koordinácia procesov proklientsky orientovaných systémov s
ostatnými subjektmi verejnej správy. To napr. bez dostatočného definovania štandardov kvality so
zameraním najmä na hodnotenie úrovne poskytovaných služieb v územnej samospráve nie je možné
dosiahnuť, čo je viazané na povedomie relevantných predpokladov a podmienok na zavedenie systému
riadenia kvality, manažmentu znalostí, resp. celkového znalostného manažmentu a procesného riadenia
vedúceho k optimalizácii činností na úrovni územnej samosprávy.
Okrem toho všetky zložky verejnej správy, jej organizácie a inštitúcie v súčasnom období čelia aj
tlaku na znižovanie verejných výdavkov a v neustále rozvíjajúcom sa konkurenčnom prostredí sú nútené
reagovať na zvyšujúce sa požiadavky týkajúce sa efektívnosti a kvality ich fungovania. Modernizácia
verejnej správy sa v procese vývoja spoločensko-ekonomických systémov teda stáva nevyhnutnosťou.
Praktické využitie a aplikácia nových prístupov v manažérskom systéme územnej samosprávy by sa malo
stať trvalým zdrojom zvyšovania efektívnosti, kvality a dostupnosti, a tým aj celkovej spokojnosti
pri poskytovaní verejných služieb občanom.
V nadväznosti na reformné a decentralizačné procesy vo verejnej správe, ale aj v systémoch
riadenia finančných a personálnych záležitostí, zmena v rozpočtových štruktúrach bola a je vždy
sprevádzaná novým typom nárokov kladených na schopnosti pri vedení ľudí a celkovú kultúru
riadenia.
Uvedené skutočnosti tak vytvárajú nevyhnutný predpoklad k tomu, aby v riadení verejnej správy (a
teda aj územnej samosprávy) nastal posun od tradičných modelov riadenia k inovačnému riadeniu a
procesom vedenia ľudí. Takýto prístup je v súčasnosti nevyhnutné realizovať minimálne z nasledovných
dôvodov:
a) tlak na vyššiu kvalitu ponúkaných služieb pre občanov, a to súčasne pri
redukcii finančných prostriedkov, b) klientska orientácia pri poskytovaní verejných služieb, c)
nevyhnutnosť participácie občanov na rozhodovaní a riadení v rámci verejného
sektora.
Je zároveň nutné si uvedomiť najmä tú skutočnosť, že pri presadzovaní zmien
a inovácií je pre rozvoj každého konkrétneho územia neobyčajne významný aj vzťah medzi tradíciou a
inováciou.
Aby sme mohli úspešne realizovať inovačný prístup v riadení všetkých zložiek územnej samosprávy,
je vo vzťahu k danej skutočnosti možné ako metodologické východisko využiť prístup, v ktorom je
vzťah rozčlenenia inovácií v riadení a rozvoji územných samospráv vymedzený:
a) inštitucionálno-organizačnými inováciami (napr.
New Public Management – NPM,
manažment kvality a výkonnosti, metóda strategického plánovania Balanced Scorecard – BSC,
Good Governance, Networking
, regionálne inovačné systémy, učiace sa mestá, obce a regióny
a pod.),b) produktovými inováciami
(napr. nové multifunkčné verejné priestory, nová
infraštruktúra voľného času, inovácie v dopravných systémoch miest a regiónov, nová infraštruktúra
podnikania ako priemyselnej zóny, inkubátory, vedecko-technologické parky, centrá pre transfer
technológií atď.),c) technicko-technologickými inováciami
(napr. geografický informačný systém,
elektronizácia, informatizácia atď.),d) inováciami vo finančnom riadení
(napr. partnerstvo verejného a súkromného
sektora pri financovaní realizácie projektov vo verejnom záujme a pod.).Táto špecifikácia vzťahu inovácií a územnej samosprávy obsahovo vystihuje pozície územnej
samosprávy, vychádzajúc z väzby inovácií a poznatkov v intenciách dosiahnutia vyššej kvality
rozhodovania a riadenia ako aj spoločensky pridanej hodnoty vôbec.
Smerovanie SR k znalostnej ekonomike a spoločnosti – najvážnejšia výzva
budúcnosti
V posledných rokoch čoraz intenzívnejšie rastie význam vzdelania a využívania vedeckých poznatkov
z hľadiska celkovej konkurencieschopnosti krajiny. Ide o smerovanie SR k znalostnej ekonomike a
spoločnosti.
Znalostná ekonomika spočíva v tvorbe pridanej hodnoty na základe zúročenia znalostí, kde zároveň
rastie význam vzdelávania a využitia vedeckovýskumných poznatkov z hľadiska celkovej
konkurencieschopnosti krajiny.
Znalostná ekonomika
, ktorá sa formuje na základe rastu intenzity využitia znalostí
a globalizácie ekonomických vzťahov, je charakteristická zvýšenou kodifikáciou znalostí,
pričom stredom záujmu ľudí, ako aj organizácií, sa stáva učenie sa a celoživotné
vzdelávanie.
Otázka novej úlohy znalostí je spojená aj so spôsobom tvorby znalostí a s externalitami znalostí.
V prvom prípade ide o interaktívny model spojený s rozširovaním učiacich sa organizácií na úrovni
vnútornej organizácie a zároveň sietí ako dominantným modelom organizácie na interorganizačnej
úrovni. V druhom prípade ide o masívny rast externalít znalostí spojených s difúziou
informačnokomunikačných technológií (ďalej aj „IKT“).
Medzi ťažné sily znalostnej ekonomiky zaraďujeme aj rastúcu znalostnú intenzitu ekonomických
aktivít (najmä používanie IKT, ale aj stále rastúcu mieru technologických zmien). OECD dospela k
štyrom záverom, čo je známe o znalostnej ekonomike:
1. Pre stimuláciu znalostnej ekonomiky sú veľmi dôležité dobré „ekonomické základy“
(príkladom týchto základov môžu byť efektívna vzdelávacia politika štátu, zaisťujúca vybavenie menej
vzdelanej časti populácie vhodnými
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.