Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy (II.)
Dátum:
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy (II.)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Nový verejný manažment (New public Management – NpM)
Dnešná verejná správa je vysoko komplexným systémom nachádzajúcim sa v meniacom sa prostredí s
čoraz vyššími požiadavkami na jeho efektívnosť, pružnosť a výkonnosť. Preto neustále hľadá optimálne
metódy a spôsoby riadenia, ktoré by mali zabezpečiť prechod od spravovania podľa pravidiel k
spravovaniu podľa cieľov. Ako reakcia na tento prebiehajúci trend sa v posledných desaťročiach
(najmä od začiatku 90-tych rokov 20. storočia) stal najznámejšou koncepciou
„New Public
Management“
(ďalej len „NPM“), čiže tzv. „Nový verejný manažment“
. Je
založený na implementácii manažérskych postupov a nástrojov uplatňovaných v súkromnom sektore, ktoré
nahradili tradičný model verejnej správy.NPM ako globálne reformné hnutie vo verejnej správe vzniklo vo Veľkej Británii so zameraním
hlavne na kritické hodnotenie veľkosti, úloh a štruktúr verejného sektora, pričom okrem
implementovania troch E – economy, efficiency, effectiveness (t.j. ekonómie, výkonnosti a
efektívnosti) považuje za významné fenomény NPM aj otázky zodpovednosti, kontroly, transparentnosti
a participácie. NPM je nielen určitou filozofiou, určitým štýlom myslenia, ale aj určitou stratégiou
obsahujúcou celý rad v praxi overených postupov (
napr. Total Quality Management – TQM,
Benchmarking, Value for money, Public Privat Partnership – PPP, Management by Objectives, Balanced
scorecard – BSC, Controlling, atď
.), z ktorých treba vedieť v konkrétnych podmienkach a
situáciách zvoliť tie adekvátne. Preto témy, o ktoré sa NPM opiera, sú zamerané na manažment (nie na
politiku), tzn. na manažérske zručnosti pri tvorbe politík,
na hodnotenie
pracovného výkonu a efektívnosti, na prijatie vhodných štýlov riadiacich a rozhodovacích
postupov vrátane adekvátnej zodpovednosti, ale aj autonómie a decentralizácie verejného sektora, na
stanovenie štandardov pre meranie výkonnosti
, na kontraktáciu, a tým aj efektívne
poskytovanie verejných statkov a služieb, na participatívny spôsob vedenia, ktorý je flexibilný a
autonómny, a zároveň kladie dôraz na finančné stimuly a stanovenie cieľov, na zavádzanie
podnikateľského controllingu a účtovania, atď. Tento nový moderný prístup riadenia sa preto často
používa v diskusiách o teoretických a praktických otázkach modernizácie a ekonomizácie verejnej
správy.V praxi územnej samosprávy by mal byť NPM zameraný najmä na riešenie takých otázok a problémov,
ako napr. zvýšenie spokojnosti občanov so službami, ktoré im má samospráva poskytovať, optimalizácia
nákladov a tlak na zefektívnenie činnosti orgánov samosprávy, prispôsobenie organizácie a riadenia s
orientáciou na dosiahnutie konkrétne vytýčených cieľov a na ne nadväzujúcich výsledkov uplatňovaním
podnikovo-hospodárskych nástrojov riadenia, oddelenie politiky od výkonu správy (tzn. posilnenie
strategického zamerania, oddelenie strategických právomoci od operatívnych, výkonných a ich
delegovanie na výkonné orgány) a podobne.
Skúsenosti mnohých vyspelých krajín (napr. Veľká Británia, SRN, Austrália, Kanada, Nový Zéland či
Škandinávske krajiny) naznačujú, že vhodné využívanie týchto prístupov prinieslo rast efektívnosti a
kvality fungovania vo verejnom sektore. Objektívne a vedecké hodnotenie NPM z pohľadu jeho prínosov
ako aj rizík je veľmi náročné, pretože niektoré ciele reformy sú vo vzájomne napätom vzťahu.
Príkladom môže byť zníženie verejných výdavkov alebo aspoň obmedzenie ich rastu za súčasného
zvýšenia kvality a výkonnosti verejnej služby a sprísnenie ich zodpovednosti voči verejnosti.
Pri praktickej aplikácii NPM na slovenské podmienky môžeme v procese reformy verejnej správy na
Slovensku identifikovať niekoľko rozhodujúcich krokov, ktoré výrazne zmenili jej charakter. Za
najdôležitejší považujeme
posun od centralizácie k decentralizácii,
ktorý viedol k
vzniku regionálnej samosprávy, k decentralizácii kompetencií a neskôr k fiškálnej decentralizácii.
Uvedené decentralizačné tendencie sú prejavom vonkajšej reformy, hoci tá sa v podmienkach Slovenska
prepájala aj so snahou modernizovať interné prostredie formou informatizácie verejnej správy, so
vzdelávaním pracovníkov vo verejnej správe a vznikom nových študijných odborov, s posilňovaním
klientskeho prístupu zo strany úradov a pod. Kým teda vonkajšia (štruktúrna) reforma súvisí so
zmenami jej vonkajších vzťahov, s financovaním jej výstupov, s konkurenciou a vzťahmi s občanmi ako
klientmi verejných organizácií (teda spočíva v tvorbe stratégie), zmeny vo vnútornej štruktúre sa
týkajú predovšetkým zmien vnútorných procesov vo verejnej správe a jej organizačného usporiadania.
Bolo by vhodné vytvoriť takú organizačnú štruktúru, ktorá umožňuje realizáciu stratégie čo
najefektívnejšie. V súčasnosti sú tieto otázky prehodnocované pri zavádzaní procesného riadenia v
organizáciách verejnej správy, a tým aj kreovaní procesného manažmentu.Procesne orientované riadenie
je vo svojej podstate všeobecne založené na prístupe
kombinácie vstupov v rôznych variáciách za účelom čo najefektívnejšieho dosiahnutia cieľov a v rámci
tejto analýzy sa potom identifikujú, popisujú a optimalizujú prebiehajúce procesy. V praxi najprv
treba zadefinovať všetky úlohy a cesty, ktoré k úlohám vedú a na základe toho k nim priradiť
zodpovedajúce personálne, finančné, informačné a technické zdroje. Tento postup by mal prispieť k
znižovaniu nákladov pri zvyšujúcej sa kvalite poskytovania verejných statkov a služieb. Preto aj
subjekty územnej samosprávy snažiace sa optimalizovať svoje riadenie a organizačnú štruktúru by mali
tieto súvislosti procesného riadenia v intenciách napĺňania princípov NPM pochopiť. V opačnom
prípade to nepovedie k želateľným a optimálnym výsledkom.Znalostne orientované riadenie organizácií územnej samosprávy smerujúce k procesnej
optimalizácii
Významnú úlohu v rozvoji územných samospráv v intenciách znalostnej ekonomiky a spoločnosti
zohráva
znalostne orientované riadenie organizácií,
a to využitím moderných metód
prístupov zohľadňujúcich „inštitucionálno-organizačné inovácie“
(alebo tzv.
„sociálne inovácie“
, resp. „procesné inovácie“).
Keďže vstupom do EÚ, ako aj zvyšovaním konkurencieschopnosti SR, narastá počet interakcií v
územnej samospráve neustále zvyšujúcich nároky na jej výkonnosť, potom efektívnym spôsobom, ako sa s
touto požiadavkou vyrovnať je nielen implementácia moderných služieb e-Governmentu s dôrazom na
elektronizáciu celej verejnej správy a rozvoj elektronických služieb na miestnej aj regionálnej
úrovni, ale aj účinné zavádzanie manažmentu znalostí vrátane procesného riadenia organizácie
vedúceho k procesnej optimalizácii, a to pri rešpektovaní základných piliero
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.